امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۴:۰۷
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با شهرستان گناوه

آشنایی با شهرستان گناوه

منتشر شده در ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۲

به گزارش پایگاه خبری قشم، شهرستان گناوه با مساحتی حدود ۱۸۳٫۷ کیلومترمربع در ساحل شمالی خلیج فارس قرار دارد. این شهرستان از شمال غربی به شهرستان دیلم، از شمال شرقی به استان فارس، از مشرق به شهرستان دشتستان، از جنوب به شهرستان بوشهر و از مغرب به خلیج فارس منتهی می‌شود.

جمعیت ان بر اساس سرشماری نفوس مسکن که در اوایل مهر ۱۳۹۵ انجام شد ۱۰۲ هزار و ۴۸۴ نفر اعلام شد.

زبان مردم گناوه لری جنوبی است که در منطقه ای وسیع از بوشهر و استانهای همجوار تکلم می‌شود. اقلیت و مهاجرینی هم در شهر هستند که از قدیم تا کنون برای کار مهاجرت کردند و عمدتاً فارسی‌زبان هستند.

پایه اقتصاد مردم گناوه و به خصوص شهر گناوه بر اساس تجارت با کشورهای حاشیه خلیج فارس و به ویژه امارات است که عمده ساکنان شهر گناوه اقتصاد خود را از این راه امرار معاش می‌کنند.

در زمینه کشاورزی هم این شهرستان دارای ۱۱ مرغداری می‌باشد که اکثر آن‌ها در قالب شرکت‌های تعاونی کشت و صنعت به فعالیت پرداخته‌اند. از لحاظ تولید دام و دامپروری به آب و هوای گرم و مرطوب در بندر گناوه یا روستاها و شهرهای توابع آن کمتر در این زمینه پرداخته شده‌است. در حال حاضر حدود ۴ گاودرای در شهرستان آن هم به‌طور سنتی فعالیت دارند که می‌توان به گاوداری که واقع در صحرای شهر بندر ریگ و دیگری واقع در روستای چهار روستایی قرار دارند نام برد. اگر به صید و صیادی در شهرستان گناوه نگاهی بیندازیم می‌بینیم که هنوز فعالیت‌های این حوزه به شکل سنتی یعنی با استفاده از وسایل عمدتاً «تور و گرگور» به صید پرداخته می‌شود.

با توجه به فاصلهٔ نزدیک ان به خلیج فارس، بازارهای گناوه از اجناس خارجی مملوء هستند و دو بازار معروف این شهر سیف و ناخدا حمزه است که با استفاده از ته لنجی تغذیه می‌شوند.

در ادامه به معرفی تعدادی جاذبه های دیدنی این شهرستان میپردازیم.

جاذبه های دیدنی گناوه

تالاب محافظت شده حله نیز که به عنوان یکی از بخش‌های مهم حیاط وحش کشور محسوب می‌شود و هرساله میزبان پرندهای مهاجر فراوانی است که دیدن آن خالی از لطف نیست. 

برج خان واقع در شهر بندرریگ از توابع شهرستان گناوه یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر و شهرستان گناوه در جنوب ایران است.برج خان بنایی است تاریخی که تعلق به خانعلی حیات داوودی است. تاریخ بنای برج به سال ۱۷۷۷۷ میلادی بر می‌گردد. سبک معماری این بنا، بیت میلانی است.

روستای مال قائد دارای آثار باستانی و اماکن دیدنی بسیاری است که از جمله آنها می‌توان به ساحل صخره‌ای آن اشاره کرد که بی شک زیباترین ساحل صخره‌ای در تمام جنوب کشور در مال قائد دیده می شود.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=12516

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات