امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۰
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با شهرستان هیرمند

آشنایی با شهرستان هیرمند

منتشر شده در ۲۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۳۰
هیرمند

به گزارش پایگاه خبری قشم، شهرستان هیرمند از شمال تا شرق با مرز افغانستان، از جنوب با شهرستان زهک و از غرب با شهرستان زابل همسایه است.

شهرستان هیرمند در تاریخ ۱۸ آذر ۸۶ از شهرستان زابل جدا شد و مستقل گردید.

این منطقه از نظر تجاری به علت هم مرز بودن با کشور افغانستان درآمد خوبی را نصیب کشورمان می‌کند. این شهرستان دارای دو بخش به نام‌های «مرکزی و قرقری» است. این شهر یکی از شهرهای مهم سیستان محسوب می‌شود و در گذشته دروازه ایران به چین بوده‌ است و بر سر راه جاده ابریشم قرار گرفته ‌است.

خشکسالی‌های پیاپی و خشک شدن دریاچه هامون همراه با بسته شدن مرز افغانستان و بدی آب و هوا و بادهای گرد و خاک ناشی از خشک شدن هامون و نبود شغل مناسب برای جوانان آسیب بسیارجدی به این شهرستان وارد کرده که به سبب آن بخش قابل توجه باشندگان این شهرستان به دیگر شهرهای کشور کوچ کرده‌اند.

جمعیت شهرستان هیرمند براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ برابر با ۶۳،۹۷۹ نفر بوده‌است.

در ادامه به معرفی تعدادی جاذبه های دیدنی این شهرستان میپردازیم.

جاذبه های دیدنی هیرمند

ارگ خان ملک ( جلال آباد ) از آثار تاریخی مهم سیستان در دوره پهلوی است که در کیلومتر ۱۸ جاده مواصلاتی زابل به شهرستان هیرمند با فاصله یک کیلومتر در قسمت شمال واقع شده است.مساحت این ارگ سه هزار متر مربع و چهار برج تشکیل یافته است.

آتشکده کرکو از آثار شاخص شهرستان هیرمند از دوره ساسانی است که به نقل از کتاب تاریخ سیستان «معبد گرشاسب و محل نگهداری آتش مقدس زرتشتیان» بوده است.آتشکده کرکو از معابد مهم دین زرتشت در دوره ساسانیان بوده که دستور ساخت آن توسط  «کرتیر» موبد قدرتمند آن دوران صادر شده است.

جنگل نیاتک با مساحت ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار در حوزه شهرستان هیرمند یکی از جاذبه های طبیعی منطقه به شمار می‎رود. پوشش گیاهی، قالبا درختان طاق و گز بوده و عبور رودخانه فصلی نیاتک از میانه این جنگل و تشکیل آبگیرها و نیزار های متعدد، مناظر چشم نواز و تفرج گاهی بی نظیر را ایجاد کرده است. همچنین وجود تپه های ماسه ای بزرگ و جانوارانی نظیر روباه، راسو، گربه جنگلی، گراز وحشی، دراج، هوبره و چکاوک این جنگل را به هدف گردشگری طبیعت گردان بدل کرده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=10292

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات