امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۰
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با شهرستان لامرد

آشنایی با شهرستان لامرد

منتشر شده در ۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۱۳

به گزارش پایگاه خبری قشم، شهرستان لامرد از شمال و شمال شرقی به خنج و لار (شهرستان لارستان) و از جنوب شرقی شهرستان پارسیان و شهرستان بندر لنگه، و از سمت مشرق به شهرستان بستک و از طرف مغرب به شهرستان مهر و شهرستان عسلویه محدود می‌گردد.

شهرستان لامرد با ۵۶۸۳/۴ کیلومتر مربع مساحت در طول جغرافیایی ۵۲ ۵۴ و عرض جغرافیایی ۲۷ ۲۸ در جنوبی‌ترین نقطه استان فارس واقع شده‌است به‌طور دقیق در ۴۰۵کیلومتری شیراز و ۱۴۰ کیلومتری خنج قرار دارد و ۴٫۶٪ از مساحت کل استان را به خود اختصاص داده‌است. 

جمعیت این شهرستان بر طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، برابر با ۹۱٬۷۸۲ تن بوده‌است.

شهرستان لامرد از جمله هموارترین مناطق استان فارس است، شهرستان لامرد، از چند رشته کوه موازی که جهت آن‌ها از شمال غربی به سوی جنوب شرقی است تشکیل یافته و دشت‌های هموار و نسبتاً پهناوری چون «علامرودشت»، «دشت مرکزی» که در میان رشته کوه‌های مذکور جای دارند نواحی هموار و مسکونی آن را تشکیل می‌دهند.

با اختلاف ارتفاع ۴۵۰ تا۵۰۰ متر از سطح دریا و متوسط بارندگی سالیانه حدود ۲۵۰ میلی‌متر با ویژگی سیل آسا در مدت کوتاهی از سال (سه ماه سال) و تبخیر سالیانه ۴۰۰۰ میلی‌متر دارای آب و هوای گرم و خشک می‌باشد، حداکثر گرما در فصل تابستان ۵۰درجه سانتیگراد بالای صفر و سردترین زمان آن صفر درجه سانتیگراد می‌باشد.

در ادامه به معرفی تعدادی جاذبه های دیدنی این شهرستان میپردازیم.

جاذبه های دیدنی لامرد

استودان‌ها مکان‌هایی بودند که زرتشتیان استخوان‌های درگذشتگان خود را در آن‌ها دفن می‌کردند. بنای تاریخی سنگ چله‌گاه از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر لامرد است. چله‌گاه نام محلی است که استودان در آن قرار دارد.  این بنا در سال ۱۳۸۱به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

شهرستان لامرد، چندین بنای ثبت‌شده در آثار ملی ایران دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، مجموعه علیخانی واقع در بخش اشکنان است. این مجموعه شامل یک مسجد و حمام تاریخی است که با توجه به کتیبه موجود، سابقه ساخت آن‌ها به اواخر قرن گذشته و حکومت قاجار برمی‌گردد.

تنگ ترمان از آن دست جاهای دیدنی لامرد است که حتی در فصول گرم سال هم می‌توانید به آن سر بزنید. در روزگاران قدیم این تنگ محل زندگی مردمانی بعضاً کشاورز و دامدار بوده است که هنوز بعضی از دست‌ساخته‌های آن‌ها به‌صورت نصفه‌نیمه سالم مانده‌اند. 

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=12210

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات