امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۷:۱۱
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با شهرستان سپیدان

آشنایی با شهرستان سپیدان

منتشر شده در ۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۲۴

به گزارش پایگاه خبری قشم، جمعیت این شهرستان بر پایهٔ سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با ۹۱٬۰۴۹ تن بوده‌است؛ که با ارتقا بخش بیضاء به شهرستان جمعیت ۳۹٬۸۸۳ تن از مجموع شهرستان سپیدان کم شد و جمعیت آن به ۵۱٬۱۶۶ تن کاهش یافت.

زبان عمده مردم این منطقه گویش اردکانی می باشد و همچنین چندین روستای مجاور نورآباد و یاسوج نیز به زبان لری صحبت میکنند.

کوه‌های سرسبز این دیار زیبا محل مناسبی را برای چراگاه دام به وجود آورده‌است که همه ساله عشایرهای بسیاری را به این مکان می‌کشاند. وفور آب و علوفهٔ تازه دامداری را در منطقه رونق بخشیده‌است و همیشه در این شهرستان ماست و کشک و دوغ و گوشت تازه یافت می‌شود. این شهرستان در تهیه و توزیع گوشت به بیرون استان نیز موفق بوده‌است. درختان گردو و هلو و سیب و گیلاس بیشترین محصولات منطقه را در بر می‌گیرد.

آب و هوای خنک منطقه در تابستان و کوه‌های پوشیده از برف در زمستان و جاذبهٔ گردشگری طبیعی منطقه و وجود پیست سوارکاری و پیست اسکی و مناطقی همچون تنگهٔ تیزاب و چله‌گاه رونق خاصی به صنعت گردشگری داده‌است.

از سوغاتی های این شهرستان حلوا سوهان و شیرینی نارنجکی (حلوا سیاه، قره حلوا) است.

در ادامه به معرفی تعدادی جاذبه های دیدنی این شهرستان میپردازیم.

جاذبه های دیدنی سپیدان

آبشار مارگون با ۷۰ متر ارتفاع و عرض ۱۰۰ متر یکی از باشکوه‌ترین و بلندترین آبشارهای ایران است. محوطه‌ی این آبشار زیبا دارای پارکینگ، سرویس بهداشتی و مکان‌های مسطحی است که توسط شهرداری برای برپایی چادر و اقامت بازدیدکنندگان فراهم شده است. از آنجایی که در بالای آبشار هیچ رودخانه‌ای قرار ندارد و هزاران چشمه‌ای که از دل کوه می‌جوشند و سرازیر می‌شوند منبع آب این آبشار زیبا هستند، به مارگون آبشار چشمه‌ای می‌گویند.

آبشار چیکون در فاصله ۷۰ کیلومتری سپیدان در روستای چیکون قرار دارد. آبشار چیکان در ارتفاع ۲۳۱۳ متری از سطح دریا واقع شده است. آبشار کوچکی است و اطراف آن هم جای چندان وسیعی نیست. از کوه کنار این آبشار می‌توان به بالای آبشار رسید.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=12000

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات