امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۹
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با شهرستان سراوان

آشنایی با شهرستان سراوان

منتشر شده در ۱۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۰۲
سراوان

به گزارش پایگاه خبری قشم، این شهرستان در شرقی‌ترین نقطهٔ کشور واقع شده‌است و به زادگاه خورشید ایران شهرت دارد. وجود نخلستان‌های بسیار زیبا و سرسبز، آثار تاریخی مثل مسجد جامع دزک با قدمت هزار ساله و بیش از ۵۰ سنگ نگاره شناسایی‌شدهٔ باستانی در شهرستان سراوان باعث شده‌است که این شهرستان، لقب سرزمین نخل و نگاره را به خود اختصاص دهد.

جمعیت این شهرستان بر طبق سرشماری سال ۱۳۸۵، برابر با ۲۳۹٬۹۵۰ نفر بوده‌است.

همه مردم بومی شهرستان سراوان بلوچ بوده و زبان آن و بخش‌های تابعه، زبان بلوچی می‌باشد.

اکثریت مردم سراوان را مسلمانان سنی حنفی مذهب بابیش از ۹۹ درصد از جمعیت شامل می‌شوند.

پیراهن رادر زبان محلی پیرام می‌گویند پیرام را جامه یا جامگ هم می‌گویند.

در ادامه به معرفی تعدادی جاذبه های دیدنی این شهرستان میپردازیم.

جاذبه های دیدنی سراوان

دره نگاران مجموعه ای کم‌نظیر از نقش و نگار کنده شده بر روی سینه سنگ‌ها و صخره‌ها است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می‌کند. در این محل انبوهی از نقوش اصیل و قابل مطالعه وجود دارد که با توجه به تعداد زیاد نقش و نگار آن را از جمله باستان شناسان اعلام کرده‌اند که توجهی به مجموعه نقوش دره نگاران مشخص می‌کند که مهاجران و مهاجمان در هزاره قبل از میلاد مسیح به این سرزمین وارد شده‌اند.

یکی دیگر از جاهای دیدنی سراوان قلعه سب می باشد که یکی از زیباترین و سالمترین قلعه هایی است که از دوران اسلامی سیستان و بلوچستان، مانده‌ است.

تپه نمکی میر عمر در شهر گشت واقع شده است . در بالای این تپه آب نمکی خارج می گردد که پدیده ای کاملا طبیعی و علیرغم اینکه آب چاههای اطراف شیرین و در عمق ۲۰ متری زمین قرار دارد آب از بالای این تپه به راحتی جریان دارد .و این اثر در تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۳۴۵ با شمارهٔ ثبت ۱۰۳۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=10038

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات