امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۹
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با شهرستان رودبار

آشنایی با شهرستان رودبار

منتشر شده در ۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۶
شهرستان رودبار

به گزارش پایگاه خبری قشم، شهرستان رودبار، از شمال به بخش سنگر شهرستان رشت، از جنوب شرق به شهرستان رودبار الموت از استان قزوین، از خاور به شهرستان سیاهکل و شهرستان رودسر و از باختر به شهرستان شفت و از جنوب غرب به شهرستان طارم علیااستان زنجان و بخش طارم سفلی استان قزوین می‌رسد.

مرکز این شهرستان شهر رودبار است. شهرستان رودبار بخاطر داشتن باغ‌های زیتون شهرت فراوانی دارد.

اکثر مردم رودبار به گویش رودباری سخن می گویند. زبان گیلکی دارای سه گویش اصلی بیه‌پس و بیه‌پیش و گالشی است اما علاوه بر این به دلیل تغییر جزئی لهجه هر شهر با شهر دیگر، در اتنولوگ برای زبان گیلکی چند لهجه یا زیرگویش تعیین شده‌است که عبارتند از: رشتی، رودباری، صومعه‌سرایی، لاهیجانی، لنگرودی، رودسری، بندرانزلی و فومنی. مردم رودبار به زبان گیلکی با لهجه رودباری سخن می‌گویند.

شهرستان رودبار درکرانه سفیدرود و در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته‌است و آب و هوای آن تحت تأثیر هوای خشک و نیمه خشک ناحیه مرکزی قرار دارد از نظر آب و هوایی این منطقه به ویژه شهر زیبای رودبار دارای آب و هوای مدیترانه‌ای می‌باشند و رویش درختان زیتون در این منطقه گواه موضوع است. این منطقه در مسیر بادهای دایمی دره سفید رود قرار گرفته که بادهای منجیل آن معروف است.

در ادامه به معرفی تعدادی جاذبه های دیدنی این شهرستان میپردازیم.

جاذبه های دیدنی رودبار

گل ناب ومنحصربفرد سوسن چلچلراغ فقط دردو منطقه از جهان امکان رویش داردمنطقه لنکران کشور آذربایجان- روستای داماش شهرستان رودبار در استان گیلان و در واقع این گل گنجینه ای گرانبها از زیبایی ، لطافت و تواضع که در طبیعت خاص داماش افتخار همزیستی با این منطقه را داردکه از مناظر و چشم اندازهای طبیعی، مراتع سرسبز همراه با هوای خنک درفصول تابستان و بهار برخوردار است. 

استخر ویستان بره سر یکی از جاذبه‌های طبیعی و جزو مناطق نمونه گردشگری منطقه خورگام محسوب می‌شود که در بهار و تابستان مورد توجه گردشگران و طبیعت‌گردان بی‌شماری از سراسر ایران است. این استخر با داشتن محیطی مفرح و سالم در دل جنگل، دارای گونه‌های مختلف از پرندگان، انواع آبزیان است.

قله درفک (جایگاه عقاب شکاری) به بام گیلان مشهور است این قله زیبا در بخش انتهای غربی رشته کوه البرز غربی که مشرف به دره سفید رود است و بلندی و قامت سربه فلک کشیده آن به بازدیدکنندگان این امکان را میدهد که تمامی نقاط و شهرهای گیلان را از فراز مه به تماشا بنشیندو جلوه های ویژه و خاص بخش اعظم استان گیلان را نظاره گرباشد.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=9690

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات