امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۵
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با شهرستان رستم

آشنایی با شهرستان رستم

منتشر شده در ۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۳

به گزارش پایگاه خبری قشم، اهالی این شهرستان از مردم لر هستند و دارای دو بخش مرکزی و سورنا می‌باشد که پیش تر بخشی از شهرستان ممسنی بوده‌است. این منطقه از نظر آب و هوایی دارای سه نوع آب و هوای سرد و معتدل و گرم است. دارای سه جلگه بزرگ رستم یک و رستم دو و رستم سه است که دارای زمین‌های بسیار حاصلخیز می‌باشد. این شهرستان از شمال به استان کهگیلویه و بویراحمد، از جنوب به بوشهر، از شرق به منطقه کلانشهری شیراز و از غرب نیز به استان کهگیلویه و بویراحمد منتهی می‌گردد.

شهرستان رستم دارای کوه‌های بلند و برفگیر (رشته کوه زاگرس) و گیاهان جنگلی به ویژه گیاه بلوط می‌باشد که دارای خواص خوراکی، درمانی، رنگرزی، چرم سازی و غیره می‌باشد. این شهرستان از نظر گیاهان دارویی بسیار غنی است.

مردم این شهرستان لر هستند. زبان لری رستم با دیگر زبان‌های لری مثل لرستانی، بختیاری تفاوت های دارد اما غالبا شبیه به سایر بویراحمدی ها صحبت میکنند.

در ادامه به معرفی تعدادی جاذبه های دیدنی این شهرستان میپردازیم.

جاذبه های دیدنی رستم

سر چشمه گجستان در حدود ۵۰ کیلومتری شمال غربی شهر مصیری قرار دارد. دارای چشمه سارها و جنگل‌های طبیعی و آثار تاریخی چشم‌انداز این نقطه پر مصفا می‌باشد.

گجستان

نقش برجسته کورانگون، این اثر بی مانند مربوط به دوران ایلامی بوده و ۲۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در کوه گورنگون سه تلان رستم نقش شده است، مهم‌ترین نقش‌های این اثر عبارت است از دو رب النوع ایلامی اینشوشناک و نپیراسو، (پادشاه و ملکه ایلامی) و صفی از پرستش کنندگان آنها که از بالا به پایین ایستاده‌اند.

کورانگون

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=8014

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات