امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۴:۳۶
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با شهرستان خلخال

آشنایی با شهرستان خلخال

منتشر شده در ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۲۲
شهرستان خلخال

به گزارش پایگاه خبری قشم، شهرستان خلخال از طرف شمال به شهرستان کوثر از طرف شرق به استان گیلان از طرف جنوب به شهرستان طارم در استان زنجان و از طرف مغرب به شهرستان میانه حدود می‌شود و از طریق فیروزآباد ۱۰۵ کیلومتر با میانه فاصله دارد.

بر اساس این سرشماری  نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ شهرستان خلخال دارای ۸۶۷۳۱ نفر جمعت بوده‌است.

زبان بخشی از مردم شهر خلخال ترکی آذربایجانی می‌باشد. با این‌حال زبان تاتی عمدتاً در بخش خورش رستم(روستای کجل)، بخش شاهرود و همچنین زبان تاتی که در روستای کجل صحبت می‌شود به مراتب بیشترین مقاومت دربرابر زبان ترکی را داشته و از لحاظ واژه شناسی اصیل‌ترین گویش زبان تاتی را دارا است. برخی پژوهشگران معتقدند زبان تاتی، زبان قدیم مردم آذربایجان بوده و آذری نامیده می‌شده‌ است.

شهرستان خلخال بزرگترین شهر استان اردبیل بعد از شهر اردبیل است. وسعت آن ۳۹۸۰ کیلومتر مربع است.

نام قدیمی و اصلی خلخال، هیرو می‌باشد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نام خلخال در مجلس شورای ملی تصویب و به کار برده شد.

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی است که ارتفاع آن از شرق به غرب و از شمال به جنوب کاهش می‌یابد رشته کوه‌های تالش در شرق آن از شمال به جنوب کشیده شده‌است که مانند سدی میان دریای کاسپین و استان گیلان و آذربایجان قرار گرفته‌است به‌طوری‌که بر خلاف دامنه‌های شرق در استان گیلان که پربارش است، در دامنه‌های غربی آن در منطقه خلخال به جهت کاهش باران و خشکی هوا پوشش گیاهی انبوه و چشمگیری دیده نمی‌شود.

از میان هنرهای دستی معروف این شهرستان می‌توان به تهیه شال، جاجیم‌های ابریشمی و پشمی، گلیم بافی، پلاس، لباس‌های پشمی و کرکی و بافت مسند اشاره نمود.

در ادامه به معرفی تعدادی جاذبه های دیدنی این شهرستان میپردازیم.

جاذبه های دیدنی خلخال

قله آغ داغ، با ارتفاع ۳۳۲۲ متر، به‌عنوان دومین قله بلند استان اردبیل شناخته می‌شود. دامنه‌های این کوه را گل‌های زیبای خودرو، گیاهانی نظیر ریحان و آویشن‌های کوهی احاطه کرده‌اند و از قله آن چشم‌اندازهای بی‌نظیری دیده می‌شود.

چشمه‌ای زیبا به نام آقبلاغ در دامنه سفید کوه این شهر وجود دارد که در خروجی خود آبشاری زیبا را تشکیل می‌دهد که دیدن آن خالی از لطف نیست برای رسیدن به این آبشار باید به روستای لرد بروید.

ییلاق دشته در مسیر جاده زیبا و بکر اسالم-خلخال قرارگرفته و از معروف‌ترین ییلاقات توریستی منطقه است. اگرچه محل جغرافیایی این منطقه در تقسیم‌بندی استانی در استان اردبیل قرار دارد، اما به دلیل قرار گیری در دامنه‌ی شرقی کوه و سهولت دسترسی آن از شهرهای استان گیلان، بسیاری آن را مربوط به استان گیلان می‌شناسند.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=12741

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات