امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۰
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با شهرستان جیرفت

آشنایی با شهرستان جیرفت

منتشر شده در ۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۳
جیرفت

به گزارش پایگاه خبری قشم، شهرستان جیرفت از شمال به شهرستان کرمان، از جنوب به شهرستان عنبرآباد، از شرق به قسمتی از شهرستان بم و از غرب به شهرستان بافت و رابر محدود شده‌است.

جمعیت شهرستان جیرفت بنا بر سرشماری سال۱۳۹۵ تعداد ۳۰۸٬۸۵۸ نفر بوده‌است. نرخ باسوادی سطح شهرستان ۸۰٪ نرخ بیکاری ۳۰٪ می‌باشد؛ همچنین تعداد ۹۱۱۸ نفر دانشجو در ۶ واحد دانشگاهی این شهرستان در سال ۹۰ در حال تحصیلند.

این شهرستان ۱۳۷۹۹ کیلومترمربع وسعت دارد و در قسمت مرکزی استان واقع شده‌است که به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و طبیعی به «هند ایران» معروف است.  سطح زیر کشت محصولات زراعی باغی ۵۲۰۰۰ هکتار با میزان تولید ۷۳۹۰۰۰ تن می‌باشد. تولیدات آبزیان و دامی این شهرستان با روندی رو به رشد به ۳۰۴۰۴ تن رسیده‌است.

شهرستان جیرفت دارای سه اقلیم متفاوت جغرافیای سرد کوهستانی ساردوئیه معتدل کوهستانی دلفارد و جبال بارز و گرم مرطوب نواحی دشت جیرفت است؛ ارتفاع شهرستان از حداقل ۶۸۰ متر در شهر جیرفت به ۳۸۸۶ متر در بلندیهای ساردوئیه می‌رسد؛ پایین‌ترین دمای ثبت شده متعلق به منطقه سربیژن -۳۰ درجه در زمستان و بالاترین دمای ثبت شده +۵۰ درجه سانتی گراد در تابستان است.

در ادامه به معرفی تعدادی جاذبه های دیدنی این شهرستان میپردازیم.

جاذبه های دیدنی جیرفت

در فاصله‌ ۴۰ کیلومتری از شمال غربی این شهرستان، یکی از این زیبایی‌های طبیعی قرار دارد که به «دریاچه سد جیرفت» شهرت یافته است. در واقع می‌توان این جاذبه‌ زیبای گردشگری را عظیم‌ترین و پرحجم‌ترین دریاچه‌های موجود در استان کرمان نامید که با ذخیره‌سازی حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین در آن، اهمیت و ارزش والایی را در استان کرمان دارا است.

سد جیرفت در مناطق گرم و کویری استان کرمان

در فاصله‌ ۶۰ کیلومتری از شرق شهرستان جیرفت و در نزدیکی روستای «رود فرق» یکی دیگر از جاهای دیدنی استان کرمان ایران قرار دارد که به نام «قلعه سموران» شناخته می‌شود. این میراث سرزمین فرهنگ و تمدن، متشکل از سنگ‌های مرمری است که بیشتر به رنگ قرمز متمایل بوده و بر بلندای کوهی ساخته شده است.

درختچه ها و بوته های سبز در محوطه قلعه سموران

یکی از زیباترین روستاهای استان کرمان و شهرستان جیرفت، روستای دلفارد جیرفت ،روستایی ییلاقی که می‌توان جاذبه‌های دیدنی با چشم‌انداهایی زیبا و بکر را به واسطه‌ حضور رودخانه‌ها، آبشارها، باغ‌ها و نیز کوه‌ها و ارتفاعات زیبا و چشم‌نواز مشاهده کرد.

طبیعت روستای دلفارد جیرفت

کاروانسرای گنجعلی‌خان در ضلع شرقی میدان این مجموعه قرار گرفته است و از مناطق گردشگری جیرفت است. این مکان در مقاطعی از تاریخ به عنوان مدرسه نیز استفاده شده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=10721

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات