امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۶:۲۴
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با شهرستان ایرانشهر

آشنایی با شهرستان ایرانشهر

منتشر شده در ۱۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۷
ایرانشهر

به گزارش پایگاه خبری قشم، شهرستان ایرانشهر از شمال به شهرستان های خاش و زاهدان،از جنوب شرقی به شهرستان سرباز،از جنوب غربی به شهرستان نیکشهر،از شرق به شهرستان مهرستان،از شمال غربی به شهرستان ریگان در استان کرمان و از غرب به شهرستان های بمپور و دلگان منتهی می‌شود.

جمعیت این شهرستان بر طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، برابر با ۱۹۳،۷۵۷ نفر بوده‌است.

مردم شهرستان ایرانشهر بلوچ و به زبان بلوچی تکلم می‌کنند در این شهرستان ۹۰ درصد جمعیت را اهل تسنن تشکیل می دهند و ۱۰ درصد دیگر بلوچ های شیعه می باشند.[۱] اکثر بلوچ‌های شیعه در شهر ایرانشهر و بخش بزمان زندگی می‌کنند.

شهرستان ایرانشهر دارای اقلیم بیابانی گرم و خشک می‌باشد. میانگین بارش سالانه در این شهرستان ۵/۱۰۵ میلی‌متر و متوسط دمای آن در سال ۸۲ از ۲/۴۷ الی ۲/۲- درجه سانتی گراد در تغییر است.

در ادامه به معرفی تعدادی جاذبه های دیدنی این شهرستان میپردازیم.

جاذبه های دیدنی ایرانشهر

قلعه بمپور، قلعه ای باشکوه و یادگاری از دوران ساسانیان که معماری آن، قلعه بم را تداعی می کند در شهر بمپور، یکی از شهرهای کهن سیستان و بلوچستان واقع شده است. این قلعه ی مسکونی و دفاعی بعد از پشت سر گذاشتن جنگ و آشوب های متعدد، همچنان پابرجا مانده و شکوه و اقتدار خود را حفظ کرده است.

تالاب جازموریان به عنوان یکی از تالاب‌های فصلی مشترک بین سیستان و بلوچستان و کرمان است که با مساحت سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع بر اثر فرونشست زمین با ساختی جوان در فاصله ۱۵۰ کیلومتری غرب ایرانشهر ایجاد شده‌است.

کوه بزمان یا قله بزمان یکی از کوه‌های آتشفشانی ایران است که در منطقه سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران واقع شده‌است. گرچه هیچ تاریخچه‌ای از فوران این آتشفشان در دست نیست، اما قلل این آتشفشان مملو از بخارات انواع دی‌اکسید هستند.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=9932

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات