امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۶:۲۳
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با شهرستان اقلید

آشنایی با شهرستان اقلید

منتشر شده در ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۳
اقلید

به گزارش پایگاه خبری قشم، اقلید از جنوب به شهرستان‌های مرودشت و سپیدان، از شرق به شهرستان خرمبید و از غرب به استان‌های اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد محدود می‌شود. 

جمعیت آن بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵، برابر با ۹۰٬۸۶۹ تن بوده‌است.

اهالی شهرستان اقلید اکثریت به فارسی و عده کمی به ترکی قشقایی سخن می گویند.

 این شهرستان یکی از مناطق کوهستانی و سرسبز فارس است و دارای آب هوای سرد و زمستانی است.

 این شهرستان دارای دو نقطه شهری اقلید و سده، سه بخش، نه دهستان و هشتاد روستا می‌باشد و از ۹۳۹۷۵ نفر جمعیت شهرستان، ۵۶۸۰۳ نفر(%۶۰) در نقاط شهری و ۳۵۱۵۹ نفر (%۴۰) در نقاط روستایی اسکان دارند.

 مهم‌ترین دشت‌های این شهرستان عبارتند از: دشت بکان، دشت نمدان، مهم‌ترین کوه‌های شهرستان نیز عبارتند از: ۱-کوه آب سیاه، ۲-رشته کوه سفید (کوه بل بلندترین قله آن است)، ۳-کوه بکان.

رودخانه سفید، رودخانه گاوگدار و رودخانه شادکام مهم‌ترین رودخانه‌های شهرستان بوده.

این شهرستان دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل می‌باشد. این شهرستان یکی از نواحی بادخیز استان بوده و اکثر مواقع سال سرعت باد قابل ملاحظه است.

در ادامه به معرفی تعدادی جاذبه های دیدنی این شهرستان میپردازیم.

جاذبه های دیدنی اقلید

یکی از مناطق گردشگری بسیار جذاب و دیدنی و بهشت مانندی که در استان فارس و در شهرستان اقلید قرار دارد، تنگ براق می باشد. برای رفتن به تنگ براق باید به روستای تنگ براق رفت. این روستا چشم انداز های بسیار دیدنی و جذابی دارد.

اگر به دنبال دیدن رؤیایی‌ترین اثر طبیعی شهر اقلید هستید حتماً باید به باتلاق گور بهرام واقع در ۵۵ کیلومتری شهر بروید، اگر از مردم محلی درباره نام این باتلاق بپرسید به شما خواهند گفت که بهرام هنگامی که در این محل به دنبال شکار گورخر بوده به ناگاه ناپدید شده و از آن روز به بعد اسم آن را باتلاق گور بهرام نامیده‌اند.

چشمه چشمه محمد رسول ا…(ص) در جنوب غربی شهر اقلید و در فاصله ۵ کیلومتری آن قراردارد .این چشمه که از زیر یک تپه سنگی و خاکی می جوشد پس از ورود به یک حوضچه از طریق نهری کوچک باغهای اطراف را آبیاری می کند.

حوض دختر گبر ،یک حفره سنگی که متعلق به قرن ۵ تا ۷. م می باشد که آن را شناسنامه اقلید می نامند. این حفره سنگی متعلق به دوران ساسانی می باشد که قدیمی ترین کتیبه ایران به خط پهلوی بر روی دیواره آن نقش بسته است. حوض دختر گبر در اصل محل دفن فردی مهم در دوران یزدگرد سوم ساسانی است.

منطقه شکار ممنوع بصیران در ۴ کیلومتری جنوب اقلید واقع و به خاطر گونه‌های نادر گیاهی و جانوری مورد حفاظت قرار گرفته است. این منطقه با مساحت ۱۵۰ هزار هکتار، یکی از ارزشمندترین زیستگاه‌های حیات وحش استان فارس و کشور است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=11899

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات