امروز : ۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۴
صفحه نخست | ورزشی | تلاش داورزنی برای تصویب اساسنامه جدید فدراسیون والیبال

تلاش داورزنی برای تصویب اساسنامه جدید فدراسیون والیبال

اخبار :
منتشر شده در ۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۵۲

به قلم: فریدون الهامی
مدرس دانشگاه و فعال ورزشی

به گزارش پایگاه خبری قشم، اخیرا اساسنامه ای تحت عنوان اساسنامه فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران از سوی داورزنی منتشر گردیده که ادعا می نماید به تایید وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک رسیده و در فدراسیون جهانی والیبال تصویب شده است. (هنوز از سوی وزارت ورزش و جوانان صحت ایناساسنامه تایید نشده است )

در صورتی که آخرین مصوبه قانونی اساسنامه فدراسیون های ورزشی که به تصویت هییت وزیران رسیده مربوط به سال ١۴٠٠ بوده که لازم الاجراست.

( هیئت وزیران در جلسات ١٣٩٨/٧/١۴ و ۱۴٠٠/٢/١۵ به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و به استناد تبصره بند (۱۱) ماده واحده قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی – مصوب ۱۳۷۳-، اساسنامه فدراسیون­های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد )

پس از بررسی کارشناسی این اساسنامه نکات مبهمی در آن مشاهده میشود که مشکلات عدیده و تضادهای قانونی بهمراه خواهد آورد که به برخی از آنها جهت تنویر افکار عمومی و اطلاع دوستداران رشته مفرح والیبال اشاره میشود :

١- مگر میشود در جلسه ای ، بالاترین مقام یک حوزه ( وزیر یا معاون وزیر ) حضور داشته اما رییس جلسه رییس فدراسیون نباشد ؟ ( در این اساسنامه رییس فدراسبون رئیس مجمع است )

٢- اگر فدراسیون ها نهاد مستقل غیر دولتی دارای شخصیت حقوقی مستقل و استقلال مالی هستند منابع مآلی آنها از کدام منبع تامین میشود و آیا دولت تعهدی نسبت به کمک مالی به آنها دارد یا خیر ؟

٣- اگر فدراسیون های ورزشی نهاد مستقل غیر دولتی هستند چرا ردیف بودجه کمک به آنها در قانون تعریف شده است. ( ردیف قانونی کمک به فدراسیونها در وزارت ورزش و جوانان )

۴- اگر فدراسیون ها نهاد مستقل غیر دولتی هستند چرا ابلاغ اعضای هییت رئیسه به امضای وزیر ورزش و جوانان میرسد ؟

۵- اگر فدراسیون والیبال نهاد مستقل غیر دولتی است آیا فدراسیون های دیگر هم همین رویه را دارند و مجامع شان با همین اساسنامه ها برگزار می گردد؟ ( انتخابات همه فدراسیون ها به جز فوتبال با اساسنامه فعلی برگزار می گردد. )

۶- آیا بر اساس اساسنامه جدید خروج تیم های ملی ایران از کشور نیاز به مجوز شورای برون مرزی وزارت ورزش دارد با خیر ؟
( بر اساس قانون ، اخذ مجوز خروج از کشور تمامی تیم های ملی از شورای برون مرزی وزارت ورزش و جوانان الزامی است )

٧- اگر فدراسیون والیبال نهاد مستقل غیر دولتی است آیا نماینده ای از وزارت ورزش در کمیته انطباطی حضور خواهد داشت یا خیر ؟( در جلسه کمیته انظباطی یک عضو وزارت ورزش و جوانان حضور دارد )

٨- اگر فدراسیون والیبال نهاد مستقل غیر دولتی است انتخاب نمایندگان ورزشکاران ، مربیان و داوران جهت حضور در مجمع انتخابات از طریق کمیسیون زیر نظر چه نهادی برگزار می گردد ؟
( وزارت ورزش و جوانان مرجع برگزاری کمیسیون انتخاب مربیان داوران و ورزشکاران عضو مجمع انتخابات فدراسیون ها را بعهده دارد )

٩- تکلیف اساسنامه فعلی فدراسیون های ورزشی که به تصویب هییت دولت رسیده و برای همه فدراسیون ها لازم الاجراست چه میشود ؟
( انتخابات همه فدراسیون های آماتوری در ایران بر اساس همین اساسنامه برگزار میشود )

١٠ – اگر فدراسیون والیبال نهاد مستقل غیر دولتی است صلاحیت رییس فدراسیون از طریق کدام مرجع تایید و انجام میشود ؟
بعبارتی داشتن لیسانس ، سن کمتر از ٧٢ سال و سابقه ورزشی و … برای رییس فدراسیون شدن کفایت می کند.

١١- در فدراسیون والیبال که داورزنی همه تفویض اختیارات را از مجمع گرفته چه مرجعی ناظر بر عملکرد ایشان خواهد بود ؟
( داورزنی در ۴ دوره حضور بعنوان رییس فدراسیون والیبال بعد از رای آوردن ، تمامی اختیارات لازم را از مجمع تفویض اختیار نموده است و عملا مجمع هیچ نظارتی بر عملکرد وی نداشته است )

١٢ – وزیر ورزش و جوانان در این اساسنامه هیچ نقش نظارتی در فدراسیون والیبال نخواهد داشت و همانند یک عضو ساده در جلسات مجمع که به ریاست رییس فدراسیون والیبال برگزار میشود بایستی شرکت نماید که خلاف قانون است.

١٣- حال که فدراسیون ها قسمت عمده درآمدشان از طریق منابع دولتی تامین میشود هزار مشکل و گرفتاری دارند چه تعهدی هست که در آینده رییس فدراسیون توان درآمدزایی بدون کمک دولت را داشته باشد و اگر نتواند منابع مالی مورد نیاز فدراسیون را تامین نماید و باعث عقب ماندگی و افت فنی گردد چه مرجعی مسئولیت برخورد با رییس فدراسیون دارد ؟

١۴- نقش دستگاه های نظارت مالی بر هزینه کرد های فدراسیون بعهده کیست ؟ ( آیا دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور حق بررسی اسناد مالی فدراسیون والیبال را خواهند داشت ؟)

١۵- حراست فدراسیون والیبال را چه کسی انتخاب می نماید ؟
( هر فدراسیون ورزشی دارای بخش حراست بوده که از سوی حراست وزارت ورزش به فدراسیون ها مامور می گردند. )

١۶ – اگر رییس مجمع فدراسیون ، رییس فدراسیون است به تبع آن رئیس مجمع هییت های استانی هم بایستی روسای هییت ها باشند و عملا وزیر و مدیر کل های استان ها از گردونه نظارت بر فدراسیون و هییت های ورزشی خارج خواهند شد.

١٧- اگر فدراسیون ها نهاد مستقل غیر دولتی هستند بایستی اماکن و زیر ساخت مستقل و متعلق به خود داشته باشند که امری محال است.
( همه اماکن ورزشی فدراسیون ها متعلق به دولت است )

١٨ – اگر به استناد اساسنامه جدید فدراسیونها در امور اجرائی و سایر موارد ، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران هستند ناقض خیلی از بندهای دیگر جهت احراز پست ریاست فدراسیون خصوصا در بحث بازنشستگی است.
( بر اساس قانون منع بکارگیری بازنشستگان ، بدلیل شغل بودن پست ریاست فدراسبون ها بازنشستگان حق ریاست بر فدراسیون های ورزشی ندارند)

١٩- این اساسنامه عملا بر خلاف قوانین رسمی و رایج جمهوری اسلامی ایران است که قطعا تبعاتی را برای کشور بهمراه خواهد داشت.
( این اساسنامه بر خلاف قوانین جاری و مصوبات هییت دولت است )

٢٠ – آیا داورزنی و اطرافیانش با تغییر اساسنامه قصد تعلیق والیبال ایران از سوی فدراسیون جهانی دارند ؟

امیدوارم هر چه سریع تر وزارت ورزش و جوانان نسبت به ادعای اساسنامه جدید از سوی داورزنی و اطرافیانش جوابیه قانونی برای مردم شریف ایران اعلام نماید.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=16049

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 12 =

تبلیغات