امروز : ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۰
صفحه نخست | ورزشی | مروری بر فصل گذشته لیگ برتر

مروری بر فصل گذشته لیگ برتر

اخبار :
منتشر شده در ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۱

مرور فصل لیگ برتر فوتبال ایران ۰۳–۱۴۰۲ بیست و سومین دوره جام خلیج فارس و چهل و دومین دوره لیگ فوتبال ایران

لیگ برتر فوتبال ایران ۰۳–۱۴۰۲ بیست و سومین دوره جام خلیج فارس و چهل و دومین دوره لیگ فوتبال ایران است که توسط فدراسیون فوتبال ایران برگزار شد. ۱۶ تیم (۱۴ تیم از فصل ۰۲–۱۴۰۱ لیگ برتر و ۲ تیم صعود کرده از فصل ۰۲–۱۴۰۱ لیگ فوتبال آزادگان) در این فصل حضور داشتند.

مرور فصل

این مسابقات در تاریخ ۱۸ تیرماه ۱۴۰۲ قرعه‌کشی و روز ۱۸ مرداد تاریخ شروع بازی‌ها اعلام شد.

استفاده از بازیکن غیر قانونی

شمس‌آذر

قبل شروع فصل و با شکایت باشگاه سایپا از باشگاه شمس‌آذر مبنی بر استفاده بازیکن غیرقانونی، در فصل گذشته لیگ آزادگان، کمیته انضباطی سه امتیاز از امتیازات این فصل این باشگاه قزوینی کسر کرد که در پی این اتفاق باشگاه شهرداری همدان نیز با تکرار این شکایت از باشگاه شمس‌آذر نیز موفق شد سه امتیاز دیگر از این باشگاه کسر کند ولی به دنبال جذب رضایت از باشگاه شهرداری همدان سه امتیاز دوم به باشگاه شمس‌آذر برگشت داده شد

عدم رعایت سقف بودجه

سپاهان

پس از گذشت چهار هفته از مسابقات درحالی که سپاهان تمامی بازی‌های خود را پیروز شده بود با شکایت باشگاه‌های پرسپولیس، استقلال، تراکتور و پیکان به دلیل عدم رعایت قانون سقف بودجه رو به رو شد. کمیته انضباطی با بررسی این موضوع رای به کسر چهار امتیاز و جریمه چهل میلیاردی این باشگاه داد نماینده‌های اصفهان در مجلس نیز در پی این اتفاق، واکنش نشان دادند.

پرسپولیس

در پی شکایت از سپاهان و کسر امتیاز از این باشگاه توسط کمیته انضباطی در خصوص عدم رعایت سقف بودجه، باشگاه سپاهان نیز از پرسپولیس شکایت کرد که این شکایت با همراهی استقلال همراه شد. پس از بررسی مدارک توسط کمیته انضباطی برای این کمیته محرز شد که باشگاه پرسپولیس با پرداخت مالیات گئورگی گولسیانی مرتکب تخلف شده و با رای کمیته انضباطی پرسپولیس محکوم به کسر یک امتیاز و جریمه ۱۰ میلیارد تومانی شد.

شکستن رأی کمیته انضباطی

بعد از پایان هفته چهاردهم یک بار دیگر قانون جنجالی سقف بودجه باشگاه‌ها جنجال به پا کرد و این بار کمیته استیناف فدراسیون فوتبال کسر امتیاز از باشگاه‌های سپاهان و پرسپولیس را از جانب کمیته انضباطی غیرقانونی دانست و رأی به بازگشت امتیازات این دو باشگاه داد.

حکم جدید کمیته انضباطی علیه سپاهان

پس از شکستن حکم کمیته انضباطی در کمیته استیناف و بازگرداندن امتیازات تیم‌ها کمیته انضباطی اینبار رای جدید درخصوص باشگاه سپاهان صادر کرد که طی این حکم شش بازیکن سپاهان (پیام نیازمند، رضا شکاری، رضا اسدی، هادی محمدی، کاوه رضایی و احسان پهلوان) تا اصلاح قراردادشان حق همراهی سپاهان در لیگ برتر را ندارند. این حکم باعث شد سرمربی سپاهان با دست بسته از بازیکن به مصاف باشگاه گل‌گهر در بازی معوقه از هفته ششم رقابت برود و در دقایق آخر بازی از دروازه‌بان سوم در پست دفاع راست بهره گیرد.

اولین استفاده کمک داور ویدویی در تاریخ لیگ برتر

معوقه هفته پنجمدر بازی معوقه هفته پنجم پرسپولیس و استقلال، پس از کش و قوس‌های فراوان و گرفتن مجوز از فیفا بالاخره برای اولین بار در لیگ برتر از کمک داور ویدیویی (VAR) استفاده شد که در روند بازی سه مرتبه موعود بنیادی‌فر داور بازی از آن استفاده کرد که یک مرتبه آن منجر به پنالتی به سود استقلال شد. با این وجود کادر فنی هر دو تیم به قضاوت تیم داوری اعتراض داشتند.

یک دقیقه سکوت

هفته چهاردهم

این هفته از مسابقات به احترام درگذشت فوتبالیست تیم فوتبال خاتون بم، ملیکا محمدی با یک دقیقه سکوت شروع شد

هفته بیستم

دوهفته قبل از مسابقه اعلام شده بود بازی برگشت دو تیم با کمک داور ویدویی(VAR) برگزار می شود و در از دو داور زن مهسا قربانی و مهناز ذکایی به عنوان کمک در اتاق کمک داور ویدویی حاضر هستند.

اما پخش عکس هواداری مهناز ذکایی در فینال لیگ قهرمانان آسیای سال ۹۷ از پرسپولیس باعث شد درشبکه های اجتماعی جنجال بپا شود و در نهایت کمیته داوران فدراسیون روی اسم این داور خط بکشد.

و درحالی که تصور می‌شد مهسا قربانی تنها داور زن عضو تیم داوران در اتاق داور ویدویی باشد ولی با تصمیم کمیته داوران به دلیل از بین رفتن تمام حاشیه ها اسم این داور نیز از فهرست داوران بازی خارج شد و سعدالله گلمرادی داور اهل تاجیکستان جایگزین وی شد تا دربی ۱۰۳ همانند شهرآورد های قبلی با تیم داوری تمام مرد انجام شود.

تغییر قانون

هفته بیست و سومسهیل مهدی رییس سازمان لیگ در برنامه فوتبال برتر اعلام کرد در صورت برابر شدن امتیاز تیم ها در جدول ابتدا بازی رو در رو و سپس در صورت مساوی بودن دو بازی رفت و برگشت تیم ها تفاضل گل دو تیم مورد بررسی قرار میگیرد و اگر تفاضل گل دو تیم برابر بود طبق قانون قدیم گل های زده بیشتر جایگاه تیم هم امتیاز را تعیین میکند و بدین ترتیب گل زده در خانه حریف معیار تعیین جایگاه تیم ها نمی باشد

هفته بیست و نهم

در مصاف باشگاه فوتبال ذوب‌آهن اصفهان در برابر باشگاه فوتبال صنعت نفت آبادان، در فولادشهر صنعت نفت با نتیجه ۲ بر ۱ شکست خورد و با توجه به نتایج دیگر دیدارها، اولین تیم سقوط کرده به لیگ آزادگان لقب گرفت.

هفته سی ام

باشگاه فوتبال پیکان، در هفته اخر با شکست برابر استقلال تهران با توجه به پیروزی دو تیم استقلال خوزستان و فولاد خوزستان دومین تیم سقوط کننده به لیگ دسته اول شد.

قهرمان

باشگاه پرسپولیس در هفته اخر با غلبه بر تیم مس رفسنجان قهرمان این دوره از مسابقات شد.

انتخابی آسیا

سپاهان با قرارگرفتن در رده سوم جدول موفق به کسب سهمیه لیگ۲ قهرمانان آسیا شده بود ولی این باشگاه با حضور در فینال جام حذفی و به دلیل این که رقیب این باشگاه در فینال مس رفسنجان مجوز حرفه‌ای کسب نکرده بود موفق به کسب سهمیه حضور در مرحله مقدماتی لیگ نخبگان قهرمانان آسیا شد و باشگاه تراکتور نیز به عنوان تیم چهارم لیگ برتر ایران برای اولین بار در تاریخ نماینده ایران در لیگ۲ قهرمانان آسیا آسیا شد.

 

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=24567

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *