امروز : ۱ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۵:۱۸
صفحه نخست | اقتصادی | فاجعه زیست محیطی صید ترال غیرقابل ترمیم است

فاجعه زیست محیطی صید ترال غیرقابل ترمیم است

اخبار :
منتشر شده در ۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۴

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ صید ترال یکی از انواع مخرب صیادی است و کشتی‌های غول‌پیکر ترال علاوه بر نابودی معیشت صیادان محلی،آسیبی غیرقابل جبران را به ذخیره آبزیان دریایی وارد می کند و شاید فاجعه‌ های زیست محیطی حاصل از این صید، سالیان سال نیز ترمیم نشود.

فاجعه زیست محیطی صید ترال غیرقابل ترمیم است

زندگی مردم هرمزگان از دیرباز به واسطه هم‌نشینی با خلیج فارس با دریا گره خورده است و بسیاری از مردم این دیار از طریق فعالیت‌های دریایی به‌ویژه تجارت و صیادی امرار معاش می‌کنند.

دریا در میان مردمان خطه جنوب به عنوان نماد برکت شناخته شده است و از دیرباز تاکنون بسیاری از ساحل‌نشینان برای برداشت برکت راهی دریا می‌شوند و به صید ماهی و میگو می‌پردازند و از این طریق مخارج خود را تأمین می‌کنند.

صیادی در گذشته به صورت سنتی و با استفاده از ابزارهای رایج انجام می‌شد ولی امروز ابزارهای متعدد و جدیدی برای صید ساخته شده و بسیاری از صیادان با استفاده از این ابزار و ادوات راهی دریا شده و صیادی می‌کنند.

اگرچه این ابزار و ادوات باعث افزایش میزان صید می‌شود اما اغلب اوقات برخی از آبزیان غیر خوردنی نیز در تورهای صیادان گرفتار می شوند و همین امر باعث نابودی نسل آبزیان می‌شود، با توجه به موضوعات مطرح شده در قسمت های فوق در می یابیم که تبعات منفی صید به شیوه ترال بر کسی پوشیده نیست.

شیلات برای صید میگو به ناچار مجبور است در طول سال فصلی را به صید میگو اختصاص دهد و از اواسط ماه مرداد به مدت ۳۰ تا ۴۵ روز استفاده از این روش را برای صید میگو آزاد کند و در طول این مدت، سودجویان کف دریا را شخم می زنند و این مسئله‌ به کابوسی تلخ برای دیگر صیادان تبدیل شده است.

به گفته، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در خصوص توقف دائمی صید ترال صنعتی، این روش صید به طور یقین تخریب کننده منابع آبزی و زیستگاه آبزیان است و با بهره برداری پایدار از منابع آبزی که زندگی مردم محلی به آنها وابسته است، در تناقض است. صید ترال در بسیاری از کشورهای دنیا یا کاملا متوقف شده و یا در برخی از مناطق ممنوع گردیده است.

یقینا این روش باید در کشور ما نیز ممنوع شود. البته در مورد صید سنتی میگو فعلا این روش استفاده می‌شود که یقینا در آینده‌ای نه چندان دور نیز باید به دنبال راهکارهایی برای جایگزینی صید میگو با سایر روش‌های سازگار با محیط زیست باشیم.

دو سال پیش؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم در راستای ساماندهی صید و صیادی هرمزگان برممنوعیت صید ترال در آب های خلیج فارس تاکید کرد و با اجرای برخی برنامه‌های عملیاتی و اجرایی برای برون‌رفت از این معضلات و بحران‌ها، تلاش‌هایی را آغاز کرد.

دستگاه قضایی به منظور پیگیری برای رفع این مشکل باید برخورد قاطع با متخلفان حوزه صید و صیادی داشته باشد و از سویی دیگر نیز متولی حفظ ذخایر دریایی شیلات است که باید نظارت بهتر و بیشتری در زمینه حفظ گونه‌های مختلف آبزیان خلیج فارس داشته باشد.

آبزیان فقط متعلق به این نسل نیست و باید برای آیندگان نیز حفظ شود.

امید است در شروع دولت چهاردهم با ممنوعیت کامل صید ترال صنعتی موافقت شود تا بدین وسیله حداقل کام تلخ جامعه صیادان به شیرینی تبدیل شود.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=25301

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 12 =