امروز : ۱ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۸
صفحه نخست | اجتماعی | رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان وضعیت بهداشت و درمان جزایر استان را تشریح کرد؛ گسترش چتر سلامت در جزایر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان وضعیت بهداشت و درمان جزایر استان را تشریح کرد؛ گسترش چتر سلامت در جزایر

منتشر شده در ۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۶

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، وضعیت بهداشت و درمان و اقدامات انجام شده توسط این دانشگاه در جزایر استان هرمزگان را تشریح کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان وضعیت بهداشت و درمان جزایر استان را تشریح کرد؛ گسترش چتر سلامت در جزایر

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ دکتر غلامعلی جاودان با اشاره به اینکه استان هرمزگان دارای ۹ جزیره مسکونی است، افزود: وجود این جزایر در استان هرمزگان بسیار حائز اهمیت است و نباید از توسعه بهداشت و درمان در آن‌ها غافل شویم.

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همواره در تلاش بوده است تا با فراهم کردن امکانات پزشکی و بهداشتی در جزایر استان، در جهت ارتقا سلامت جامعه و توسعه جزایر گام بردارد.

دکتر جاودان در بیان امکانات بهداشتی موجود در جزیره قشم به‌عنوان بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس، گفت: این جزیره با جمعیتی حدود ۱۸۰هزارنفر، دارای ۱۵ مرکز خدمات جامع سلامت، ۱۳ پایگاه بهداشتی، ۳۷ خانه بهداشت، ۳ پایگاه مراقبت مرزی، مرکز آموزش بهورزی و مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری است. کلیه خدمات بهداشتی از مراقبت‌های اولیه بهداشتی در خانه‌های بهداشت تا خدمات درمان سطح یک در مراکز خدمات جامع سلامت و همچنین مراقبت کشتی‌ها و پروازهای خارجی ورودی به قشم در این جزیره انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: شروع برنامه پزشک خانواده از دی‌ماه ۱۴۰۱ در شهر قشم انجام شد که یک مرکز و یک پایگاه بهداشتی در بهار ۱۴۰۳ همراه با تجهیزات و تامین نیروی انسانی به منظور ارائه خدمات در برنامه پزشک خانواده شهری اضافه شد.

وی با اشاره به ارائه خدمات درمانی در جزیره قشم، اظهار کرد: راه‌اندازی مرکز MRI با اعتباری حدود یک هزار میلیارد ریال در جزیره قشم برای اولین بار، از اقدامات شاخص در حوزه درمان بیماران بوده است و از جمله تجهیزات مهم بیمارستان پیامبر اعظم (ص) قشم می‌توان به دستگاه پیشرفته ام آر آی، رادیولوژی، سی تی اسکن، سونوگرافی، ماموگرافی، تست ورزش، اکوکاردیوگرافی،  آزمایشگاه تخصصی، ۴ اتاق عمل تخصصی فعال و بلوک زایمان با اتاق‌های اختصاصی LDR اشاره کرد.

دکتر جاودان ضمن بیان اینکه بیمارستان قشم تعداد ۱۲۸ تخت فعال دارد، عنوان کرد: در حال حاضر ۴۱ پزشک متخصص و ۳۹۰ نفر پرسنل در این بیمارستان مشغول به خدمت هستند و‌ بخش‌های فعال آن شامل بخش جراحی، داخلی، اطفال، سی سی یو، زنان و زایمان، آی سی یو، اتاق عمل، بلوک زایمان، دیالیز، تالاسمی، اورژانس و داروخانه است.

این مقام مسئول اظهار کرد: جزیره ابوموسی با جمعیتی حدود ۳هزار نفر دارای یک خانه بهداشت، یک پایگاه سلامت، یک مرکز شهری روستایی و یک بیمارستان است. بیمارستان پارس ابوموسی دارای تجهیزات سی تی اسکن و بخش‌های اورژانس، جراحی، زنان و زایمان، اطفال و داخلی است.

وی ادامه داد: جزیره کیش هم با جمعیتی بیش از ۵۰هزار نفر دارای یک مرکز خدمات جامع سلامت شهری، یک مرکز شهری روستایی، ۴ پایگاه سلامت، ۲ پایگاه مراقبت مرزی و یک مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری است. بیمارستان کیش نیز متعلق به بخش خصوصی و دارای امکاناتی ازجمله MRI و بخش‌های مختلف شامل ICU، CCU، NICU، بستری، اطفال، زایمان، تنفسی، بیماری‌های خاص، اتاق عمل، اورژانس، آزمایشگاه، تصویربرداری، آندوسکوپی و کولونوسکوپی است.

دکتر جاودان با بیان اینکه جزیره هرمز با جمعیتی حدود ۷هزار نفر، دارای یک مرکز خدمات جامع سلامت شهری و یک پایگاه سلامت است، افزود: در مرکز خدمات جامع سلامت شبانه روزی این جزیره با حضور ۴ پزشک و سایر کادر بهداشت و درمان، خدمات پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، مامایی، زایمان، آزمایشگاه، رادیولوژی، دارویی، اورژانسی و مراقبت‌های اولیه بهداشتی ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطر نشان کرد: سایر جزایر دارای سکنه خلیج فارس شامل جزایر لاوان، هنگام، تنب بزرگ، هندورابی و لارک نیز باتوجه به میزان جمعیت، دارای خانه بهداشت یا مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی هستند و به مردم خدمت می‌دهند.

وی در پایان یادآور شد: باوجود آمبولانس‌های اورژانس دریایی در جزایر قشم، هرمز و ابوموسی و  اورژانس هوایی شامل بالگرد تفاهم نامه با سپاه و هواپیمای بال ثابت به عنوان دومین پایگاه هوابی بال ثابت کشور ،انتقال بیماران از جزایر به سرزمین اصلی به سرعت انجام و روند درمان آن‌ها در مرکز استان یا سایر شهرستان‌ها پیگیری می‌شود.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=25379

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =