امروز : ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۹
صفحه نخست | اجتماعی | ۶ طرح دریایی و بندری در هرمزگان افتتاح می‌شود

۶ طرح دریایی و بندری در هرمزگان افتتاح می‌شود

منتشر شده در ۲۳ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۷
طرح

به گزارش پایگاه خبری قشم؛به نقل از ایرنا،علیرضا محمدی کرجی ران روز چهارشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: این طرح ها شامل افتتاح یک پست اسکله و ۳۱هکتار بارانداز پایانه کانتینری بندرشهید رجایی با اعتبار ۴۷۲ میلیارد تومان، سه پست اسکله نفتی(بخش عملیات عمرانی) با اعتبار۱۵۱میلیارد تومان، دو فروند لایروب هاپرساکشن چهارهزار مترمکعبی با اعتبار ۸۵ میلیون یورو و یک فروند قایق طناب گیر با اعتبار ۸۰۰ هزار یورو می شود که (با محاسبه ارزش روز ارزی و ریالی) از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی صورت گرفته است.
وی افزود: همچنین طرح ساختمان مرجع دریایی بندر جاسک با اعتبار ۷.۹ میلیارد تومان و سامانه جامع اطفا حریق بندر لنگه به ارزش ۴.۷ میلیارد تومان از دیگر پروژه های افتتاحی در استان هرمزگان است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با تشریح اهمیت این طرح ها گفت: علیرغم همه محدودیت های ناشی از تحریم های بین المللی و شیوع گسترده ویروس کرونا، خوشبختانه با اتکاء بر دانش فنی و بومی متخصصان و بندرسازان ایرانی از مجموع سه پست اسکله فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی، یک پست اسکله به همراه محوطه بارانداز آن به مساحت ۳۱ هکتار، آماده بهره‌برداری شده است.
وی افزود: با تکمیل مرحله سوم این بندر، امکان پهلوگیری همزمان۳ کشتی نسل هفتم اقیانوس پیما با آبخور ۱۷.۵ متر و طول ۴۰۰ متر با بیش از ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU کانتینر فراهم می شود و قدرت رقابتی بزرگترین بندر بازرگانی کشور با بنادر رقیب در منطقه افزایش بسزایی خواهد یافت؛ همچنین این طرح موجب ارتقای جایگاه بندر شهید رجایی در میان ۱۰۰ بندر برتر دنیا خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول، ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری ترمینال کانتینری بندرشهید رجایی با اجرای کامل فاز سوم از ۶.۳به۸.۴میلیون TEU افزایش پیدا می کند. این مگاپروژه یکی از طرح‌های بزرگ بندرسازی در کشور است که هم از نظر تجهیزات فنی و هم روند ساخت و سازهای عمرانی دارای پیچیدگی‌های خاص و ویژگی‌های منحصر به فردی است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان جزییاتی در خصوص پروژه سه پست اسکله نفتی در بندر خلیج فارس، از اتمام عملیات عمرانی آن خبر داد و گفت: ساخت این اسکله‌ها با قابلیت پذیرش شناورهای بزرگ نفتی با اتکاء بر توان داخلی صورت گرفته، اکثر تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور و بخشی از آن توسط شرکت های دانش بنیان ایرانی ساخته شده است. این اسکله ها به طول یک هزار و ۳۰۰ متر، ۸۵۰ متر عرشه و ۱۶ متر عمق در ضلع شرقی حوضچه  بندر شهید رجایی واقع شده و شامل احداث جاده، پل دسترسی و همچنین خطوط انتقال است.
کرجی ران اضافه کرد: با بهره‌برداری از این اسکله‌ها که از نوع شمع و عرشه و با امکان پهلوگیری شناورهای نفتکش یکصدهزار تنی است، زیرساخت لازم برای صادرات سالانه ۳۴ میلیون تن فرآورده‌های نفتی شامل بنزین، گازوییل، نفتا، میعانات گازی، نفت کوره و سوخت شناورها فراهم می‌شود و ظرفیت صادرات فرآورده‌های نفتی از بندر شهید رجایی ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه افتتاح این تعداد طرح‌ بندری و دریایی گامی به جلو در راستای توسعه و تجهیز حوزه دریایی و بندری در استان است، افزود: با افتتاح طرح های یادشده بیش از پیش توسعه و تجهیز حوزه دریایی و بندری مدنظر قرار می‌گیرد.

قرار است روز پنجشنبه این هفته ۱۶ طرح بخ صورت ویدئوکنفرانسی در استان های هرمزگان، خوزستان، بوشهر و مازندران افتتاح شود که شش طرح مربوط به هرمزگان است.

برای این ۱۶ طرح حدود ۶ هزار و ۸۷۶ میلیارد ریال و ۸۷.۹ میلیون یورو از محل منابع داخلی سازمان بنادر و منابع بانکی و همچنین بیش از ۳۸۲ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی، برای طرح‌های جدید سازمان بنادر و دریانوردی سرمایه گذاری شده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=6097

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *