امروز : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۸
صفحه نخست | اخبار قشم | همبستگی مردم ومسوولان قشم در مبارزه با کرونا ویروس

همبستگی مردم ومسوولان قشم در مبارزه با کرونا ویروس

اخبار :
منتشر شده در ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۲۷

اگرچه محدودیت‌هایی در ورود مسافران از طریق دریا ایجاد شده، اما مردم همچنان نگران هستند و منتظر تصمیم‌گیری مسوولان برای ورود مسافران از طریق فرودگاه هستند.

در خیابان‌های شهر که میگردی، از جوش و خروش همیشگی شهر خبری نیست و همه جا در حکومت نظامی کرونا به خواب عمیقی رفته است. بیشتر مغازه‌ها تعطیل هستند. برای خرید دستکش نایلونی به چند پلاستیک فروشی در مقابل امامزاده سید مظفر(ع) سر زدم اما با در بسته برخورد کردم.

غرفه‌ها در بازار قدیم و  مجتمع‌های تجاری قشم نیز بیشتر تعطیل هستند. اگرچه خواست مردم برای تعطیلی بازار و مجتمع‌های تجاری توسط مسوولان بی پاسخ مانده است، اما مردم منتظر نماندند و گوی سبقت را از مسوولان ربودند و مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

در حالی که سازمان منطقه آزاد قشم مکان‌های خدماتی و معابر پر تردد قشم از جمله پارک‌ها، اطراف مجتمع‌های تجاری، خیابان‌های اصلی و غیر آن را به صورت شبانه‌روزی ضد عفونی می‌کند، شهرداری قشم نیز محله های قشم را برای ضد عفونی پوشش می‌دهد.مردم هم در کنار مسوولان ضدعفونی کردن محلات خود را آغاز کرده‌اند. موکب‌های اربعین نیز در این مسیر با سازماندهی چهار اکیپ در محلات فقیر نشین اقدام به ضد عفونی معابر می‌کنند. از روستاها نیز خبر می‌رسد که مردم مکان‌های پر تردد را ضد عفونی می‌کنند.

شهر خالی است ز الکل…

برای تهیه ماسک و ماده ضد عفونی کننده الکلی به داروخانه‌ها و فروشگاه‌های وسایل پزشکی سر زدم.  داروخانه‌ها هیچ کمکی نتوانستند بکنند. تنها توانستم از یک فروشگاه وسایل پزشکی، یک بسته دستکش لاتکس به بهای ۵۰۰ هزار ریال بخرم. البته یک لیتر ماده ضد عفونی کننده هم موجود داشت اما نتوانستم با قیمت ۲ میلیون و ۸۰۰ ریالی آن کنار بیایم. با خود این مصرع معروف حافظ را که «شهر خالی است ز عشاق بود کز طرفی…» زمزمه میکنم. شاید الان بتوان کلمه «الکل» را با «عشاق» جایگزین کرد.

در فضای مجازی یکی از دوستان آگهی فروش الکل ۷۰ درصد داده بود. در پاسخ به سوالات من، قیمت را برای یک شیشه حاوی ۶۰۰ سی سی الکل، ۶۰۰ هزار ریال اعلام کرد.

برای پیگیری ۴۵۰ هزار ماسک که سازمان منطقه آزاد خریداری کرده بود با رییس ستاد خدمات سفر سازمان منطقه آزاد قشم تماس گرفتم.

مرتضی شیخ زاده گفت: تا کنون ۳۵۰ هزار ماسک تحویل شبکه بهداشت شده است.

وی افزود: حدود ۵۰ هزار ماسک نیز بین دستگاه‌های مختلف توزیع شد.

با رییس شبکه بهداشت هم تماس می‌گیرم. حمیدرضا بهزادی پاسخ می‌دهد؛ اما می‌گوید که در جلسه است و پس از جلسه تماس می‌گیرد.

شفافیت آمار و نگرانی مردم!

خبر مهمی که از شبکه بهداشت می‌خواهم بپرسم درباره سه مبتلا به کروناست که به تازگی بهبود یافته اند. طبق آمارها چهار بیمار مبتلا به کرونا در قشم بهبود یافتند. مساله اصلی ارائه آمارها این است که آیا شفافیت باعث ترس و نگرانی مردم می‌شود؟! و اگر باعث ترس و نگرانی می شود آیا این امر مطلوب است یا خیر؟! در این که شفاف سازی در آمار کرونا توسط شبکه بهداشت ایجاد نگرانی می‌کند شکی نیست. اما کارشناسان به مساله دوم  اینگونه پاسخ می‌دهند که انسان تا وقتی نگران مساله‌ای نباشد، برای رهایی از آن چاره جویی نمی‌کند. آن طرف مساله اما نگرانی مسوولانی است که این آمار را عامل ترس بیش از حد مردم ارزیابی می‌کنند. آیا این نگاه قیم‌مآبانه مسوولان از نگرانی مردم غلو شده نیست؟!

مزایا و معایب شفافیت

ترس و نگرانی تا زمانی که باعث چاره‌جویی و دوراندیشی شود، امری مطلوب است. اما اگر موجب پریشانی خاطر و مستاصل شدن انسان شود به اندازه ای که قدرت تصمیم‌گیری را از وی سلب کند به امری مذموم تبدیل می‌شود. نکته‌ای که مسوولان باید توجه داشته باشند این است که کرونا یک مساله معمولی نیست و نگرانی بیشتر مردم در این زمینه مطلوب است. جامعه باید بیش از موارد دیگر درباره کرونا حساس شود. کرونا در همه کشورهای جهان رسوخ کرده و هر کشور هم شیوه‌های خاص خود را برای پیشگیری از این ویروس در نظر گرفته است. در کشور ما و به خصوص قشم با توجه به شرایط مختلف از جمله کمبود وسایل ضدعفونی شخصی و غیر آن بهترین گزینه، ماندن در خانه و حذف ترددهای غیر ضروری است.

آیا قشم باید قرنطینه شود؟

در کانال‌ها و گروه‌های مختلف در شبکه های مجازی هم مردم همچنان مطالبات خود را برای تعطیلی اسکله‌ها و همچنین فرودگاه دنبال می‌کنند.این در حالی است که رییس شبکه بهداشت قشم در اظهار نظری بیان کرده که بستن مبادی در حال حاضر مشکلی را حل نمی کند.

حمیدرضا بهزادی در این باره به رسانه‌ها گفت: اکنون کرونا ویروس به قشم وارد شده است؛ درحالی که قرنطینه برای نرسیدن ویروس به یک منطقه انجام می شود.

با این حال مخاطبان شبکه‌های مجازی و نظرسنجی گروه‌های غیر رسمی از مخاطبانشان نشان می‌دهد که مردم همچنان طرفدار قرنطینه قشم هستند. تعطیل شدن ترددهای جزیره کیش، به این مساله دامن زد. این مساله در کیش به دلیل وارد نشدن ویروس منطقی به نظر می‌رسد. با این حال طرفداران قرنطینه معتقدند با این کار می‌توان از پیشرفت ویروس جلوگیری کرد.

مسوولان استقرار اکیپ بهداشتی برای معاینه و شناسایی افراد مبتلا را منطقی‌تر می‌دانند. این امر نیز در صورتی مناسب است که افراد شناسایی شده قرنطینه شوند. تاکنون شبکه بهداشت قشم آماری نه از تعداد افراد مشکوک به کرونا و نه از محل نگهداری آنان ارائه نکرده است.

اما در نهایت فرماندار قشم اعلام کرد که ورود غیرساکنان به جزیره قشم از طریق بندر لافت تا اطلاع بعدی ممنوع شد. این تصمیم با اقبال مردم روبرو شد. همچینین ساعات کاری اسکله‌های مسافری نیز کاهش یافت.

تعطیلی بازار خواسته دیگر مردم

بازارهای و مجتمع‌های تجاری همچنان فعال هستند. اگرچه مردم به صورت خودجوش مغازه‌های خود را تعطیل کردند اما اراده‌ای در مسوولان برای تعطیلی مراکز خرید وجود ندارد. این در حالی است که نمازجمعه شیعه و اهل سنت در جمعه گذشته تعطیل شد؛ که البته انتقادات برخی را نیز برانگیخت. امام جمعه اهل سنت قشم در بیانیه‌ای که از لغو نمازجمعه اهل سنت خبر می‌داد، باز بودن مراکز تجاری را محل تامل دانست.

در فضای مجازی بحث‌هایی مطرح شده تا صاحبان مغازه‌ها و خانه‌ها برای حداقل ۲ ماه از مستاجران خود اجاره دریافت نکنند. برخی با اشاره به موارد مختلف از جمله در جزیره کیش، خواهان به راه اندازی کمپینی در این باره هستند. امری که اگر به وقوع بپیوندد، می‌تواند در تعطیلی بازار تاثیر بیشتری داشته باشد.

سیر خوب سیری چند؟

قیمت کالاهایی که مربوط به ویروس کروناست در حال نزول است. امروز اگرچه برخی میوه فروشی‌ها هنوز لیمو شیرین را به قیمت ۶۰۰ هزار ریال می‌فروشند، اما در بیشتر مغازه‌ها با وارد شدن بار جدید، قیمت آن به ۱۲۰ هزار ریال رسیده است. شلغم و لبو نیز قیمت متعادلی پیدا کرده‌اند.

قیمت سیر اما همچنان بالاست. بهای آن در مغازه‌های مختلف هر کیلو ۴۰۰، ۵۵۰ و ۶۰۰ هزار ریال است. مثل اینکه در حال حاضر برای شکستن قیمت کاذب آن اراده‌ای وجود ندارد. البته سیر تازه به وفور وارد مغازه‌ها شده است. فروشنده قیمت یک کیلوی آن را ۱۰۰ هزار ریال اعلام کرد. تا کنون این کار نتوانسته قیمت سیر را بشکند.

در نهایت به نظر می‌رسد قشم از نظر سطح آگاهی مردم در سطح مطلوبی به سر میبرد. با توجه به جلوگیری از تردد مسافران و گردشگران به جزیره قشم در اسکله لافت، تعطیلی مراکز تفریحی و مکان‌های گردشگری و ژئوسایت‌های قشم امید می‌رود، پیشرفت کرونا ویروس در این جزیره روند معکوس به خود بگیرد. آیا در روزهای آتی فرودگاه و اسکله‌های مسافری قشم تعطیل خواهد شد؟ آیا بازار نیز به جمع مبارزان با کرونا در قشم خواهد پیوست؟ این مساله نیاز به بررسی مسوولان دارد.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=924

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *