امروز : ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۸
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | معبد هندوها یکی از بناهای تاریخی شهر بندرعباس

معبد هندوها یکی از بناهای تاریخی شهر بندرعباس

منتشر شده در ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۰
معبدهندوها

به گزارش پایگاه خبری قشم، بندرعباس بزرگترین بندر ایران و مرکز استان هرمزگان واقع شده است .این بندر در طول تاریخ به طور مداوم مورد یورش و تجاوز بیگانگان قرار گرفته و بارها و بارها تخریب گردیده است. اولین گروه خارجی که بدین شهر آمدند پرتغالیها بودند و بعد از آن ها هلندی ها، انگلیسی ها و فرانسوی ها نیز مدت ها در این بندر ساکن بوده اند. بندرعباس پر از جاذبه های گردشگری و آثار تاریخی است که یکی از این آثار معبد هندو هاست.در ادامه به معرفی این بنای تاریخی می پردازیم.

معرفی معبد هندوهای بندرعباس

معبد هندوها یا پرستشگاه بت گوران یکی از آثار تاریخی و مورد توجه شهر بندرعباس در جنوب کشور است. ساختمان این معبد شامل یک اتاق چهار گوش میانی با یک گنبد است. جنس این معبد به دلیل موقعیت جغرافیایی بندرعباس از لاشه سنگ، ملات گل و ساروج، سنگ‌های مرجانی است. طرح این بنا کاملاً تحت تاثیر معماری معابد هندی است که گنبد مقرنس شکل آن از گنبد های دیگر متمایز می کند.

معبد هندوها در سال ۱۳۱۰ هجری قمری، در زمان حکومت محمد حسن‌خان سعدالملک حاکم وقت بندرعباس احداث شده‌است. این بنا از دوران قاجار محل عبادت هندوها در ایران بوده است. آئین هندو، دین هندی با بیش از شش هزار سال قدمت است و میلیون ها پیرو دارد که بعد از مسیحیت و اسلام ، به عنوان سومین دین بزرگ جهان محسوب می شود. زمانی از تاریخ، ایران و هند روابط تنگاتنگ سیاسی و فرهنگی داشتند که همین امر موجب شده بود تا چندین هندی در کشورمان ساکن شوند و در همین حین نیز با ازبک ها و عثمانی ها درگیر جنگ بودند که پرتغالی های به ایران وارد شدند و هرمز را تسخیر کردند، همین کار باعث گردید تا هندی های زیادی به ایران بیایند، حتی تا بعد از آزاد سازی هرمز نیز ادامه داشت.

هندی ها که برای برگزاری مراسم مذهبی شان به کاروانسراها می رفتند، در نهایت ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ‌ﻫﺎی ﺷﻮﻝ ﺭﺍﻡ ﻭ ﺩﺩﻩ ﺭﺍﻡ شروع به ساخت ﻣﻌﺒﺪی در بندرعباس کردند که نامشان نیز بر روی کتیبه آورده شده است. هزینه ساخت معبد نیز از طریق جمع‌آوری هدایای هندوها تامین شد و محلی ها این بنا را بت گوران نامیدند؛ زیرا آن موقع اهالی، هندی ها را گور یا گبر می خواندند. ﻣﺠﺴﻤﻪ‌های زیادی مانند اﺑﺮﻫﻤﺎ، ﺷﻴﻮﺍ ﻭ ﻭﺷﻴﻨﻮ در این معبد قرار داده شد و هندی ها مشغول عبادت بودند تا اینکه در سال ۱۳۴۴ هندی ها ایران را ترک کردند و این مجسمه ها را نیز با خودشان بردند و امروزه این معبد دیگر مانند قبل نیست و فقط به عنوان جاذبه گردشگری بندعباس شهرت دارد.

بخش های مهم معبد

قسمت اصلی بنا، گنبدخانه است که به شکل چهار گوش و گنبدی بر روی آن است. در زیر این گنبد، بت اعظم را قرار داده بودند و ۴ نورگیر در چهار طرف اتاق اصلی وجود داشته است. همچنین روی دیوارها نقاشی‌های آئینی و طاقچه و قاب‌ها دیده می شوند. در دور تا دور این اتاق نیز راهروهایی برای گشتن به دور معبد و زیارت وجود داشته است. اتاقک هایی که همگی دارای ﻃﺎﻗﭽﻪ بودند و ﻣﺠﺴﻤﻪ ﻫﺎیی بر روی این طاقچه ها گذاشته می شد.
۷۲ برجک مخصوص هندو ها نیز بر روی گنبد معبد دیده می شوند که در میان گنبد، میله بزرگی به عنوان نشانگر حقیقت محور زمین و آسمان است.

این اثر ارزشمند در تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۳۷۷ با شماره ثبتی ۱۹۹۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در این معبد دسترسی آسانی به وسایل نقلیه وجود دارد، همچنین وجود اقامتگاه در نزدیکی معبد، وجود رستوران و کافی شاپ در اطراف معبد حتئز اهمیت است. پوشش شبکه و آنتن دهی نیز در این مسیر فوق العاده است.

معبد هندوها در کجای بندرعباس قرار دارد؟

این معبد در مرکز شهر و قدیمی ترین خیابان بندرعباس و در منطقه ی بازار قرار دارد. بهترین زمان برای سفر به این شهر،نیمه ی دوم سال است.

 

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=4948

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *