امروز : ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۷
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | بازارچه های تخصصی اصناف در قشم ایجاد شود

بازارچه های تخصصی اصناف در قشم ایجاد شود

منتشر شده در ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۱۱

حمیدرضا مومنی، مدیرعامل منطقه آزاد قشم در بازدید از مدیریت بازرگانی و اصناف این سازمان، اظهار کرد: احیای مدیریت بازرگانی و اصناف با هدف بررسی مشکلات و تسریع فرآیند ساماندهی فعالیت اصناف موجود در منطقه آزاد قشم، از مدتی قبل صورت گرفت.

وی با اشاره به وجود برخی نقاط ضعف در بخش های مختلف مرتبط با اصناف در قشم، تصریح کرد: باید با بسیج تمام نیروها و امکانات موجود، ساماندهی وضعیت اصناف و واحدهای تجاری در دستور کار مدیریت بازرگانی و اصناف سازمان منطقه آزاد قشم قرار بگیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا از روزهای پایانی سال گذشته تاکنون تاثیر منفی قابل لمسی بر فعالیت اصناف در جزیره گذاشته، خاطرنشان کرد: باید با برنامه ریزی و نیازسنجی دقیق برای مقابله با آثار منفی این بیماری بر اشتغال و فعالیت اصناف مختلف آماده باشیم.

مومنی با تاکید بر لزوم حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع کووید ۱۹ در منطقه آزاد قشم، ادامه داد: باید ظرفیت های اقتصادی قشم در حوزه اصناف با توجه به ساختار تجاری موجود بررسی شده و امکانات و تجهیزات با توجه به نیازسنجی در اختیار اصناف مختلف قرار بگیرد.

 

نظارت بر فعالیت اصناف دقیق تر شود

عالیترین مقام سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرد: باید از تکرار اشتباهات گذشته در حوزه صدور مجوز به اصناف جلوگیری کرد و مجوزهای جدید براساس نیازسنجی و تقاضای صورت گیرد.

وی اضافه کرد: مدیریت بازرگانی و اصناف سازمان منطقه آزاد قشم باید با نگاهی جامع و آسیب شناسانه به فعالیت اصناف به دنبال ایجاد بازارهای تخصصی برای اصناف مختلف و محصولات مصرفی آنها در جزیره باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در بخش دیگری از صحبت های  خود با اشاره به لزوم نظارت بیشتر و دقیق تر بر فعالیت اصناف، تصریح کرد: در بحث های مربوط به رعایت مسائل بهداشتی و گران فروشی که با سلامت و معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد، باید بدون هیچ چشم پوشی نظارت صورت بگیرد و با اصناف مختلف برخورد شود.

مومنی با بیان اینکه نیازمند بازنگری در شیوه ارتباط نیروهای مدیریت بازرگانی و اصناف با کسبه هستیم، اظهار کرد: باید اصول و سیاست های تشویقی و تنبیهی جدیدی برای برخورد با اصناف قشم تعریف گردد.

وی خاطرنشان کرد: بخش های مختلف سازمان منطقه آزاد قشم باید برای ایجاد یک سیستم هوشمند جهت نظارت و کنترل فعالیت اصناف با یکدیگر همکاری کنند تا از این طریق بتوان با برخی تخلفات صورت گرفته مقابله کرد.

 

ضرورت آموزش برای تربیت اصناف توانمند در قشم

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: مدیریت بازرگانی و اصناف این سازمان می تواند با همکاری و تعامل با اتحادیه ها برای انجام آموزش های تخصصی و تربیت نیروی انسانی و اصناف توانمند برنامه ریزی کند.

مومنی ادامه داد: اصناف باید مطابق دستورالعمل ها و قوانین موجود فعالیت کنند و بازرسان و ناظران بر فعالیت اصناف نیز باید به دنبال حمایت واقعی از مصرف کنندگان باشند.

وی با اشاره به نقش اصناف در زیباسازی شهری تصریح کرد: می توان با تدوین یک دستورالعمل مشخص برای تابلوی مغازه های و الزام اصناف مختلف به رعایت آن گام مهمی برای زیباسازی منظر شهری در قشم برداشت.

عالیترین مقام سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: مدیریت بازرگانی و اصناف سازمان منطقه آزاد قشم باید با تهیه دستورالعمل هایی تکالیف اتحادیه ها و اصناف را در حوزه های نظارت و آموزش نیروهای انسانی مشخص کند تا از این طریق شرایط را برای تنبیه واحدهای متخلف فراهم شود.

 

قشم الگوی نظارت بر اصناف در میان مناطق آزاد کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه تعریف استانداردهای مشخص برای اصناف مختلف با توجه به شرایط کاری آنها یک ضرورت است، تصریح کرد: مهمترین رکن در اقتصاد و تجارت، مردم به عنوان مصرف کنندگان نهایی چرخه اقتصادی اصناف هستند و باید شرایطی ایجاد شود تا مردم بتوانند نظارت کامل و کافی بر فعالیت اصناف داشته باشند.

مومنی ادامه داد: باید برای افزایش سطح دانش و آموزش نیروهای مدیریت بازرگانی و اصناف سازمان منطقه آزاد قشم نیز برنامه ریزی شود تا از این طریق شاهد نظارت های دقیق تر باشیم.

وی با اشاره به موضوع اخذ مالیات از اصناف منطقه آزاد قشم، افزود: تنها اصناف و پیشه هایی که مجوز فعالیت اقتصادی خود را از سازمان منطقه آزاد قشم اخذ کنند می توانند مشمول معافیت مالیاتی ۲۰ ساله این منطقه شوند و اگر اصناف مسیر دیگری را به اشتباه طی کردند، موظف به پرداخت مالیات هستند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرد: منطقه آزاد قشم با تدوین استانداردها و دستورالعمل های مشخص برای فعالیت اصناف مختلف می تواند به الگویی در حوزه نظارت بر فعالیت اصناف و پیشه ها در میان مناطق آزاد کشور تبدیل شود.

مومنی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به موفقیت نیروهای مدیریت بازرگانی و اصناف سازمان منطقه آزاد قشم در دوره جدید، از آنها خواست آستانه تحمل خود را بالا ببرند و با تمام توان خود براساس قوانین و دستورالعمل ها و بدون هیچ چشم پوشی بر فعالیت اصناف نظارت کرده و با متخلفین برخورد کنند.

 

 

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=1853

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *