امروز : ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۸
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | مرجان‌ های خلیج فارس در آستانه نابودی

مرجان‌ های خلیج فارس در آستانه نابودی

منتشر شده در ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱:۴۸
مرجان

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ صمد حمزه‌ئی در خصوص نابودی مرجان ها گفت: در اطراف جزیره‌هایی مانند کیش، قشم و لارک و اکوسیستم‌های مرجانی خوبی وجود داشته که بخش عمده آن‌ها از بین رفته‌اند.

وی گفت: دریا ثروتی بین نسلی بوده که گذشتگان با استفاده درست و به اندازه نیاز، آن را حفظ کرده‌اند و ما نیز باید با بهره‌برداری صحیح و در مسیر توسعه پایدار این ثروت را برای بهره نسل‌های آینده محفوظ نگه داریم.

فشار بیش از حد به اکوسیستم‌های دریایی موجب تخریب آن‌ها شده و نتایج نامطلوبی در پی خواهد داشت.

رییس مرکز اقیانوس‌شناسی بندرعباس یادآور شد: مرجان های خلیج فارس یکی از اکوسیستم‌های حساس و در معرض خطر هستند که عوامل متعددی موجب تخریب آن‌ها می‌شود، یکی از این عوامل گرمایش کره زمین است.

حمزه‌ئی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مرجان ها در آستانه تحمل گرما و شوری قرار داشته و تحمل گرما و شوری بیشتر آب را ندارند.

وی توضیح داد: مرجان‌ های اقیانوسی در دمای ۲۵ – ۲۴ درجه سانتیگراد رشد کرده‌اند اما مرجان‌های خلیج فارس در دمای ۳۴ -۳۳ درجه رشد کرده و خود را با محیط تطبیق داده‌اند و تحمل دمای بالاتر را ندارند.

به گفته رییس مرکز اقیانوس‌شناسی بندرعباس، مساله مهم دیگر اسیدی شدن دریا و وجود آلودگی‌هاست که تاثیر نامطلوب خود را بر اکوسیستم مرجان‌ ها دارد.

حمزه‌ئی اشاره کرد: مرجان ‌ها در عمق قابل دسترس و محدوده خاصی از ساحل رشد می‌کنند که همین مساله آن‌ها را در دسترس انسان قرار داده است و برخی افراد این آبسنگ‌ها را به خاطر زیبایی و یا استفاده در آکواریم از بستر محیط طبیعی خود جدا می‌کنند.

وی افزود: برخی افراد هم مرجان‌ ها را از محل شکل‌گیری طبیعی جدا کرده و به عنوان یک صنایع دستی با خود به شهرستان‌ها می‌برند، بی‌آنکه متوجه باشند این آبسنگ‌ها بسیار حساس بوده و بخش زیادی از آن در طول مسیر نابود می‌شود.

مرجان

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=3031

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *