امروز : ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۶:۱۱
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | لاوان،مروارید پنهان خلیج فارس

لاوان،مروارید پنهان خلیج فارس

منتشر شده در ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۱

به گزارش پایگاه خبری قشم، لاوان سومین جزیره ی بزرگ استان هرمزگان در خلیج فارس و در جنوب ایران است که از قسمت شمال شرق به بندر مقام و از شرق به جزیره شیدور منتهی می گردد و در یک فاصله ۲۸ کیلومتری از غرب ساحل نخیلو قرار گرفته است. این جزیره یک موقعیت بسیار مهم و استراتژیکی خاص در خلیج فارس دارد و بسیاری از مردم ایران آن را به عنوان یک جزیره نفت خیز می شناسند.

بدلیل سطح بالای ذخایر نفتی که  این جزیره دارد، بخش عمده ای از آن تحت تصرف سازمان های دولتی است و برای گردشگران بخش محدودی وجود دارد که همین محدوده کم هم در بین گردشگران از محبوبیت ویژه ای برخوردار است.

لاوان مساحتی در حدود ۷۴ کیلومتر مربع را در جنوب ایران برای خود اختصاص داده و این مساحت حدود ۴۰ کیلومتر آن در تصرف وزارت نفت است. تقریبا حدود ۲۵۰۰ نفر در این منطقه سکونت دارند و بیشتر به صیادی یا در مجموعه های نفتی مشغول به کار هستند.

در فصل‌هایی نیز صید مروارید در این جزیره انجام می‌شود. خاک این جزیره برای کشاورزی مناسب است اما کم بود آب این جزیره مانند سایر جزایر خلیج فارس مشکل آفرین شده است. جزیره لاوان دارای گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی است که از جمله آنها می‌توان به گوسفندان وحشی، آهو، انواع لاک پشت، کوسه و دلفین اشاره کرد.

اغلب سواحل جزیره لاوان هرمزگان با دکل های نفتی پوشیده شده اند و ممکن است فضای مناسبی جهت چادر زنی یافتن نشود. با این حال می توانید در سواحل گرت، ساحل مرجانی و ساحل شرکت نفت با خیال راحت به استراحت و چادر زنی بپردازید.

چگونه به جزیره ی لاوان برویم؟

اگر بخواهیم بهترین مسیر رفتن به جزیره لاوان را معرفی کنیم قطعاً  بندر مقام خواهد بود، اما مسئله این است که چطور می‌توان به بندر مقام رسید؟ بهترین راه دسترسی سایر نقاط ایران به بندر مقام از طریق شیراز است. بنابراین باید ابتدا به شیراز رفته و سپس به سمت فیروز آباد حرکت کنیم. پس از فیروز آباد به سیراف رفته و از آنجا راهی عسلویه شوید. پس از رسیدن به عسلویه تا شهر پارسیان نیز باید ۳۰ دقیقه رانندگی کنید. پس از پارسیان و جاده ساحلی که تقریبا یک ساعت طول می کشد به بندر مقام خواهید رسید. موج های دریا زیباترین صحنه ای است که در این مسیر خواهید دید.

در بندر مقام میتوانید قایق های کوچک و بزرگی که در اسکله هستند را اجاره کرده و از آنجا به دل خلیج ‌فارس بزنید. تقریباً ۲۰ کیلومتر فاصله را باید به وسیله‌ قایق طی کنید. اگر هم می‌خواهید خیلی سریعتر به این جزیره برسید می توانید از طریق مسافرت هوایی به آنجا پرواز کنید و پس از مدت کوتاهی مستقیما در فرودگاه جزیره لاوان فرود آیید.

جزیره ی مارو

مارو نام جزیره ای است که به لاوان چسبیده و بر روی نقشه با نام جزیره شیدور شناخته می شود. قدیمی ترهای منطقه می گویند این جزیره پر از مارهای سمی و خطرناک است که در تمامی نقاط جزیره مارو دیده می‌شوند، اما بهتر است بدانید که هیچ کدام از گردشگران طی دهه های قبل مار خطرناکی را در آنجا مشاهده نکرده اند. با این حال بهتر است که مسائل امنیتی را رعایت کرده و در صورت عزیمت به آنجا از کفش های مناسب استفاده کنید.

اگر می خواهید شب را در جزیره مارو بگذرانید حتما وسایل رفاهی و مناسب جهت تغذیه و استراحت را با خود ببرید زیرا هیچ گونه اقامتگاه و فروشگاهی جهت خدمت رسانی به مسافران در آنجا وجود ندارد. این جزیره بسیار خلوت بوده و بهتر است به تنهایی شب را آنجا نمانید. هیچ گونه واحد گردشگری مسئولیت اقامت شبانگاهی شما در جزیره مارو را بر عهده نمی گیرد.

 

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=5042

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات