امروز : ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۹
صفحه نخست | اجتماعی | دستور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری: قلعه پرتغالی های هرمز بازگشایی شود

دستور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری: قلعه پرتغالی های هرمز بازگشایی شود

منتشر شده در ۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۳۴
قلعه

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ به نقل از ایرنا، عزت الله ضرغامی پنجشنبه در جریان سفر به جزیره هرمز و پس از بازدید از بخش های مختلف این جزیزه، قلعه پرتغالی ها را نیز که هم اکنون به دلیل اجرای عملیات مرمت در بخشی از آن، تعطیل است، مورد بازدید قرار داد و گفت: با توجه به مطالبات مردمی، این محل بازگشایی شود و گردشگران بتوانند با رعایت پروتکل‌ها و قواعد مرمت از این محل بازدید کنند.

وی بیان داشت: بازدید مردم از این قلعه حتی در بخشی که مرمت انجام می‌شود به شرط رعایت پروتکلهای بهداشتی مشکلی ندارد و حتی زمینه آشنایی مردم با شیوه بازسازی بناهای تاریخی را فراهم می آورد.

ضرغامی با اشاره به اینکه قلعه پرتغالی‌ها یک اثر باستانی و تاریخی است که در اختیار میراث‌ فرهنگی قرار دارد، افزود: ما مشکلات اعتباری داریم و هم اکنون پیمانکار مرمت قلعه چند میلیارد تومان طلب دارد و وزارتخانه نتوانسته پاسخگو باشد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی تاکید کرد: نیازمند یک تحول اساسی در حوزه اعتبارات مرمت بناهای تاریخی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از بودجه‌های استانی که در دولت تصویب می‌شود برای ابنیه‌های تاریخی مهم در نظر گرفتیم و ضمن اینکه با برنامه‌ریزی‌های در دست انجام و مشارکت بخش خصوصی، خدمات متنوعی  به مردم ارائه خواهد شد.

ضرغامی با اشاره به اینکه جزیره هرمز یکی از قطب‌های گردشگری ایران است، افزود: این قلعه را ۵۰۰ سال قبل پرتغالی‌ها ساختند و در اینجا توپ‌های زیادی کار گذاشتند، از کشتی‌ها باج گیری می‌کردند و کسی حریفشان نمی‌شد. 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: اما سرانجام در این منطقه یک قهرمان ملی و جهانی با نام امام‌قلی‌خان با رشادت با پرتغالی‌ها جنگید و موفق شد آنها را شکست دهد. 

قلعه پرتغالی‌های هرمز در ضلع شمالی این جزیره و در ساحل دریا قرار دارد که مهم‌ترین قلعه باقی‌مانده از روزگار تسلط پرتغالی‌ها بر سواحل و جزایر خلیج‌فارس است. این قلعه به‌فرمان آلفونسو آلبرکرک دریانورد پرتغالی در سال ۱۵۰۷ میلادی، در محلی موسوم به مورنا احداث شد.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=7931

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *