امروز : ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۰۴
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | قلعه فین از جاذبه های گردشگری هرمزگان

قلعه فین از جاذبه های گردشگری هرمزگان

منتشر شده در ۵ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۵۳
فین

به گزارش پایگاه خبری قشم،استان هرمزگان با این همه دیدنی همیشه زبانزد خاص و عام بوده است. اگر در سفر به بندرعباس به ۹۵ کیلومتری استان هرمزگان بروید، به شهر فین می‌رسید و از شاهکار معماری دوره ایلخانی و تیموری به نام قلعه فین بندرعباس دیدن می‌کنید. این قلعه‌ی عجیب و اسرارآمیز، بر روی تپه‌ی بلندی واقع شده است که شکوه و عظمت خود را به رخ تمام گردشگران این شهر می‌کشاند.

قلعه فین با فضای بزرگی و وسیعش ۱۸۰ متر عرض و ۲۹۰ متر طول دارد که بسیار تماشایی و دیدنی است. باستان‌شناسان معتقدند که این قلعه در اواسط ورود اسلام به ایران احداث شده است که در گذشته بیشتر کاربرد نطامی و حفاظتی داشت. در ساخت بخش‌های مختلف قلعه فین بندرعباس، از مصالحی همچون ساروج، خشت‌های مربع و سنگ‌های نامنظم استفاده شده است. در بازدید از این قلعه در گوشه شمال شرقی برج مدوری به چشم می‌خورد که قسمت‌های زیادی از آن فرو ریخته و اکنون شما دیواری را می‌بینید که نزدیک به ۹ متر طول دارد و ارتفاع باقیمانده این دیوار به حدودا ۳ متر می‌رسد.

سفال‌های پراکنده در دامنه‌های تپه طبیعی قلعه فین حکایت از این داستان دارد که زمان ساخت و قدمت این قلعه تاریخی به دوره ایلخانی و تیموری برمی‌گردد و تا دهه‌های اخیر نیز مورد استفاده‌ی خان‌های منطقه قرار می‌گرفت، چرا که بر روی دامنه تند آن الحاقاتی با اسکلت فلزی،سیمان، آجر و کاشی ساخته شد و بعدها به بدنه قلعه فین اضافه گردید. این قلعه با شماره ۷۲۷۰ در لیست آثار ملی ایرانی ثبت شده است و در سال ۱۳۸۶ استان هرمزگان کمی آسیب دیده است.

جالب است که بدانید شهر فین، با دارا بودن فضای وسیع، نخلستان‌های متراکم و خیابان‌های عاری از بدنه ساختمانی یکی از نمونه‌های نادر و واقعی باغ ـ شهر در سطح کشور به شمار می‌آید و اغلب اماکن شهر در میان نخلستان‌ها احداث شده به‌ طوری ‌که خیابان‌ها  و دسترسی‌های شهر فین به مثابه شبکه‌های ارتباطی یک پارک بزرگ مورد استفاده اهالی شهر قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=4781

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *