امروز : ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۸
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | قشم شناسی، شهر رمکان

قشم شناسی، شهر رمکان

منتشر شده در ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۰
رمکان

به گزارش پایگاه خبری قشم، شهر رمکان در ۲۸ کیلومتری جنوب غرب شهر قشم واقع شده‌است. این شهر به قلب جزیره معروف بوده و تقریباً در وسط جزیره قشم و در مسیر اصلی شمال به جنوب و شرق به غرب قرار دارد، طبق تقسیمات کشوری در سال ۱۴۰۰ رمکان به شهر تبدیل شده است.

وجه تسمیه و تاریخچه:
وجه تسمیت این شهر به نام رَمَکان، گویند. بمعنای «رَمهَ» (گله)، گویند در دوران گذشته تمام ساکنان شهر دارای گله (رمه‌های) بز و گوسفند بوده‌اند، به صورتی‌که در هنگام ظهر در سایه تمام درختان موجود در گوشه وکنار شهر گله‌های بز و گوسفند مشاهده می‌شده‌است و در تمام سایه بان‌های شهر گله‌های بزرگ سایه می‌گرفته‌اند، بنا براین نام شهر رَمَگان گذاشته‌است، که به مرور زمان تخفیف یافته‌است.

جمعیت:
براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت شهر رمکان برابر با ۴،۴۷۳ نفر بوده‌است، شهر رمکان دارای ۱۷ مسجد می‌باشد که بیشتر تعداد مسجد نسبت به سرانه جمعیتی را دارد.

کسب و کار:
این شهر سومین قطب تجاری قشم بعد از شهر قشم و درگهان می‌باشد، دارای واحدها و مجتمع‌های تجاری متعدد می‌باشد و اکثر مردم به شغل تجارت و مغازه داری مشغول می‌باشند.

مرکز بهداشتی درمانی:
مرکز بهداشتی درمانی خاتم الانبیا رمکان در سال ۱۴۱۱ هجری قمری توسط علامه شیخ الاسلام محمد علی خالدی (سلطان العلماء) تأسیس شده‌است، این مرکز شامل زایشگاه، آزمایشگاه، داروخانه، پزشک عمومی، دندانپزشک و همچنین امکاناتی از قبیل آمبولانس می‌باشد. ساختمان این مرکز بهداشتی درمانی پس از زلزله ۱۳۸۴ در قسمت دیگری از محوطه با کمک خیرین از نو بنا گردید.

سد رمکان:
این سد در قسمت شمال شرقی شهر واقع گردیده و به هنگام بارندگی مقدار قابل توجهی آب در خود ذخیره می‌کند و گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

آب انبار قدیمی:
در این شهر آب انبارهای متعددی در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارد. یکی از قدیمی‌ترین آنها معروف به برکه خواجه عماد در وسط شهر واقع شده و گویند قدمت آن به ۴۰۰ سال نیز می‌رسد.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=8892

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *