امروز : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۴
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | قشم شناسی، روستای مسن

قشم شناسی، روستای مسن

منتشر شده در ۲۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۳۵
مسن

به گزارش پایگاه خبری قشم، روستای مسن، در بخش شهاب و در جاده ساحلی جنوبی جزیره قشم واقع شده است و از طرف شرق تا سوزا ۵ کیلومتر و تا قشم ۴۲ کیلومتر و از طرف غرب تا شیب دراز ۶ کیلومتر و شمال غربی تا دیرستان ۴ کیلومتر فاصله دارد.

شغل:

در روستای مسن در حدود ۲۰۰ شناور صیادی کوچک فعالیت می‌کنند.

جمعیت:

این روستا در دهستان سوزا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن  ۲۱۶۲ نفر بوده‌است.

معنای مسن:

کلمه مِسِن در عربی به معنی تکه سنگ سیاه است که  معمولاً از این سنگ برای تیز کردن کارد یا شمشیر استفاده می شده است. می توان اسم این روستا را به این سنگ ربط داد زیرا این سنگ ها کنار کوه کلات مسن به وفور یافت می شود.

مُسِن در عربی و فارسی به معنی پیر و کهنسال است.

مذهب:

مردم این روستا همه مسلمانند و فعلا مذهب اغلب آنها تقریبا ۹۸ درصد اهل سنت وشافعی هستند و دو درصد مذهب شیعه اثنی عشری می باشند.

زبان:

زبان رسمی مردم فارسی و زبان محلی آنها بندری است که در آن کلمات عربی مثل سلاجه انگلیسی  و پرتغالی مثل گلاس و هندی مثل جوتی و کلمات بومی استان هرمزگان و فارسی زیاد یافت می شود و هر روستای معمولا برای خویش در دنیا لهجه خاص دارد که مسن از آن استثنا نیست.

جاهای دیدنی:

سد خاکی روستا معروف به کربن شهر-کلات فرنگی وخانه بادگیردار آن –کربن حاجی احمد –پش کلات – مساجد علی الخصوص مسجد جامع – برکه درازو- چالون هفتایی-سد کوه بر-سد بیمخگل- بالای کوه کلات- خانه های قدیمی کنار کلات مسن – قبور کهنه کنار کلات مسن- مخ بالا-مخ زیرن-اسکله –سواحل مسن-کم های تاوخ سندغیچی – قبور کهنه تاوخ سندغیچی-کم های کوه ماجی 

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=10500

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *