امروز : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۰۶
صفحه نخست | اجتماعی | قشم ایر؛ به نام قشم، به کام غیر

قشم ایر؛ به نام قشم، به کام غیر

منتشر شده در ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۴
ایر

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ به نقل از ندای جزیره، جزیره قشم با جاذبه های گردشگری متنوع تاریخی، فرهنگی و میراث طبیعی به ویژه ژئوپارک جهانی ، همواره مقصد خیلی از گردشگران داخلی و خارجی می باشد.

وجود ساحل ماسه ای، جنگل های همیشه سر سبز حرا، بناهای تاریخی، سواحل بکر و زیبا، آب و هوای دلنشین و مطبوع و دریادلان نجیب و خونگرم ، باعث اشتیاق مسافران و گردشگران به قشم شده است.

پس از استقرار منطقه آزاد قشم در سال ۱۳۶۹ ، مجموعه اقدامات مختلفی تاکنون در دولت های مختلف جهت توسعه گردشگری و رونق اقتصاد جامعه محلی و اشتغال پایدار انجام شده است.

گردشگری قشم طی سالیان متوالی ، فراز و نشیب های زیادی به خود دیده و گماردن نیروهای فاقد تخصص و ناآشنا با حوزه ی مهم گردشگری در برخی از مقاطع مدیریتی، ضربات جانکاهی به این حوزه ی مهم که از ظرفیت های بی بدیل جزیره قشم بوده، وارد نموده است.

در این گزارش ، فرصتها و چالش های هواپیمای قشم ایر مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته و امیدواریم با تدبیر و پیگیری های مجدانه و مسئولانه مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم و احساس مسئولیت و تعهد ایرلاین مورد اشاره به قشموندان، شاهد تسریع در رفع چالشها و سهولت تردد در مسیر دبی – قشم و بالعکس و حصول رضایتمندی در جزیره نشینان باشیم.

نزدیکی حدود نیم ساعته با فرودگاه بین المللی دبی ، یکی از مزایای مهمی است که همواره می توانست در راستای رونق و توسعه گردشگری جزیره از آن بهره برد.

طبق قوانین مناطق آزاد ، ورود و اقامت اتباع خارجی در مناطق آزاد ، بدون روادید است که یکی از امتیازات مهم جهت رونق مناطق آزاد کشور بوده که عدم اطلاع رسانی درست و اصولی این مزایای مهم، باعث گردیده است که خیلی از گردشگران خارجی از آن اطلاع نداشته باشند.

تهیه بلیت از دبی به قشم، دارای فراز و نشیب هایی است که در واقع بجای درنظرداشت نفع آژانس های داخلی، به نفع آژانس های خارجی ( مقیم دبی ) برنامه ریزی شده است که این موضوع، مشکلات زیادی برای گردشگران و علاقمندان به مسافرت به قشم ایجاد نموده است.

اکثر مسافران خارجی برای ورود به منطقه آزاد قشم، باید به هواپیمای داخلی وجهی را به نام سپرده تحویل نمایند، این موضوع، توسط آژانس های خارجی برنامه ریزی شده و هیچ گونه اعتباری نداشته و به قانونی مبدل گشته است که باعث آسیب پذیری به گردشگری جزیره شده است.

با توجه به در پیش بودن رویداد مهم اکسپودبی و تلاش آژانس های خارجی در جهت کمرنگ شدن سهم جزیره قشم از این رویداد جهانی، رفع سریع موارد زیر و روانسازی امور، به آژانس های داخلی واقع در منطقه آزاد قشم ، انگیزه و دلگرمی داده تا جهت جذب حداکثری گردشگر و رونق نسبی فضای کسب و کار در منطقه آزا قشم ، تلاش لازم را انجام دهند.

این گزارش به برخی از معایب و چالشهایی که هواپیمای قشم ایر برای مسافران و فضای گردشگری جزیره ایجاد نموده، می پردازد.

سوتو: عدم امکان صدور بلیط دبی – قشم در آژانسهای قشم و واگذاری و انحصاری آن به یک آژانس خارجی ، عملا دست آژانس های خارجی مستقر در دبی برای صدمه زدن به رونق گردشگری جزیره باز نموده است. در این راستا، پیشنهاد می گردد هواپیمای قشم ایر، با احساس مسئولیت بیشتر در برابر قشموندان، امکان صدور بلیت دبی – قشم را در کلیه آژانس های هواپیمایی قشم و مرکز استان فراهم نموده تا شاهد ایجاد انحصار برای یک آژانس خارجی و به تبع آن شاهد گرانی قیمت بلیت و نارضایتی در مسافران و گردشگران نباشیم.

در شرایط کنونی، بسته شدن سوتو هواپیمایی قشم ایر و خارج شدن امکان صدور بلیط قشم از دسترس آژانس های منطقه آزاد قشم، یکی از آژانس های هواپیمایی مستقر در بندرعباس که دارای ارتباط با آژانس خارجی واقع در دبی می باشد، دست به گرانی بلیت مسیر مورد اشاره نموده است.

گرانی نرخ بلیط مسیر دبی – قشم:

هواپیمای قشم ایر که در منطقه آزاد قشم به ثبت رسیده، بارقه های امیدی در دل ساکنان جزیره از جهت رونق گردشگری، سهولت تردد به دبی ، رونق فضای کسب و کار جزیره و اشتغال پایدار بوجود آورد، انتظارات ایجاد شده با توجه به ثبتِ نام قشم بر هواپیمای قشم ایر، دور از واقعیت نبود، اما با ابراز تاسف، شاهد گرانی بیش از اندازه ی بلیت دبی – قشم و بالعکس بوده ایم که دادستان قشم ناگزیر از اخطار به هواپیمای قشم ایر و خواستار اصلاح قیمت بلیت شد.

بلیت قشم ایر مسیر قشم _ دبی در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ ، مبلغ ۵۵ میلیون ریال و قیمت بلیت مسیر تهران – دبی همین ایرلاین ، مبلغ ۱۴ میلیون ریال می باشد، با این تفاوت که مسافت مسیر دبی – قشم نیم ساعت و مسافت مسیر تهران – دبی ۲ ساعت و نیم می باشد و معمولا هزینه های جانبی ایرلاین ها ، حقوق مهماندار و … بر اساس مسافت پرواز محسابه می گردد.

نمایندگی دبی- قشم هواپیمای قشم ایر به مسافران بالاترین نرخ پروازی خود را می فروشد در صورتی که صندلی های با نرخ پایین ظرفیت پذیرش دارد.

در این راستا، پیشنهاد می گردد، هواپیمای قشم ایر ، که نام و برند قشم را با خود یدک می کشد، با احترام به جامعه محلی قشم و حقوق مسافران و گردشگران، قیمت خود را اصلاح و حتی برای شهروندان و ساکنان قشم با تخفیف صادر نماید.

نداشتن نمایندگی مستقل در دبی و قشم

هواپیمای قشم ایر تنها هواپیمایی دارای مجوز در خط پروازی دبی – قشم بیش از یک نمایندگی در کشور امارات متحده عربی ندارد و تاکنون جهت رفع مشکلات آژانس های هواپیمایی قشم، دفتر نمایندگی در قشم راه اندازی ننموده است که این امر، مشکلاتی برای فعالان آژانس های هواپیمایی منطقه آزاد قشم ایجاد نموده و بعضا ناگزیز از سفر به تهران در این شرایط بحران کرونایی جهت رفع مشکلات احتمالی خود می باشند. در این راستا، پیشنهاد می گردد قشم ایر، نمایندگی مستقل در قشم راه اندازی نموده تا شاهد سردرگمی و ایجا نارضایتی در مسافران و آژانس های هواپیمایی قشم نباشیم.

کسر بار ۵ کیلو:

بار مسافر از قشم به دبی ۵کیلو کمتر از بار دبی قشم با همین پرواز است که باعث گرانتر شدن بلیط به مبلغ یک میلیون و دویست هزار تومان گردیده است و اضافه بار ۱۱۰ هزار تومانی، اضافه بار در تمام خط پروازی از جمله تهران ۶۰ هزار تومان می باشد که در این خط پروازی، ۱۱۰ هزار تومان می باشد.

نبود فارسی زبان:

همه خطوط پروازی در کانتر خود یک نفر جهت ایجاد ارتباط با مسافران و رفع نواقص و شنیدن حرفهای مسافرین را دارند، در صورتی که کانتر قشم ایر در دبی هیچ ایرانی زبانی ندارد.

عدم تغییر بیش از یکبار بلیت:

عدم تغییر تاریخ بیش از یک بار بلیت توسط مسافر، ضرر و آسیبی است که هم به مسافران و هم به آژانس ها وارد می شود. ایرلاین ها جهت احترام به حقوق مسافران، این حق و امتیار را به مسافران داده اند تا در صورت بروز مشکلات احتمالی، فقط با دریافت مبلغ مشخص و مندرج در بلیت، بلیت شان را برای چندین دفعه تغییر دهند که متاسفانه طبق قوانین خودساخته ی قشم ایر، مسافر فقط یک دفعه حق تغییر تاریخ بلیت داشته که این امر، بر خلاف رویه رایج در ایرلاین ها بوده و تضییع حقوق مسافر بهمراه دارد. بعضا مشاهده شده که یکی از آژانس های طرف قرارداد با قشم ایر، از یکی از مسافران بجای دریافت مبلغ ۷۰ درهم مندرج در بلیت، مبلغ ۱۲۰ درهم دریافت نموده است که سبب تحمیل هزینه های مازاد بر مسافر شده است.

دریافت مبلغ ۵۰ درهم:

هر بلیتی که موقع خرید، پای پرواز اوکی میشود ۵۰ درهم دریافت می گردد، در صورتی که این موضوع، خلاف عرف هواپیمایی هاست.

دیپوزیت (سپرده):

دریافت دیپوزیت از مسافرین که قصد ورود به قشم را دارند، با اینکه طبق قوانین منطقه آزاد ، ورود مسافر به منطقه آزاد بدون روادید اعلام نموده ، اخذ مبالغ سرسام آور در فرودگاه دبی توسط آژانس خارجی غیر قابل قبول بوده و همکاری هواپیمای قشم ایر در این راستا، قابل توجیه نمی باشد.

ندای جزیره ، حضور هواپیمای قشم ایر در خط پروازی دبی – قشم و بالعکس و …. را فرصتی برای سهولت تردد قشموندان به خارج از کشور و رونق گردشگری و بهبود فضای کسب و کار در منطقه آزاد قشم دانسته و اظهار امیدواری می نماید با پیگیری و تدبیر مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم و تعامل بهتر ایرلاین مورد اشاره با سازمان منطقه آزاد ، آژانس های هواپیمایی منطقه آزاد و جامعه محلی ، شاهد رفع دغدغه ها، نگرانی ها و نارضایتی ها و حصول رضایتمندی در مسافران و قشموندان بوده و ارمغان حضور قشم ایر ، توسعه گردشگری و بهبود فضای کسب و کار در منطقه آزاد قشم باشد.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=7064

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *