امروز : ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۳
صفحه نخست | اجتماعی | قرار گرفتن شهر تاریخی حریره کیش در فهرست ثبت یونسکو

قرار گرفتن شهر تاریخی حریره کیش در فهرست ثبت یونسکو

منتشر شده در ۱۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۵
یونسکو

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، طبق بازدید کارشنان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان از آثار تاریخی جزیره کیش و لزوم اهمیت ثبت جهانی “سکونتگاه های تاریخی حاشیه شمال خلیج فارس” در سال ۲۰۲۱ به عنوان یکی از پرونده های با اهمیت کشور به یونسکو معرفی و در فهرست موقت ثبت شده است.

ثبت این اثر در فهرست میراث جهانی با اعتباری که به همراه دارد، علاوه بر معرفی شایسته معماری و ویژگی های شاخص بنادر و سکونتگاه های تاریخی خلیج فارس و پتانسیل های موجود به جهان، این امر مهم  زمینه ساز توسعه گردشگری منطقه خواهد شد.

شهر تاریخی حریره کیش بر اساس معمارهای یونسکو شامل “نشان دهنده تبادل ارزش های بشری در یک بازه زمانی در زمینه های معماری یا فناوری، هنرهای یاد بودی، برنامه ریزی شهری یا طراحی منظر فرهنگی، نمونه و گواه منحصر به فرد و یا حداقل استثنایی از یک سنت فرهنگی با تمدن زنده یا نابود شده و نمونه ای بارز از گونه ای منحصر به فرد در معماری یا فناوری که نشان دهنده مرحله مهمی از تاریخ بشری است.

همچنین “نمونه بارزی از سنت سکونت بشر یا کاربری اراضی یا کاربری دریایی و یا به صورت مستقیم یا ملموس با رویدادها یا سنت های زیستی، عقاید، باورها و یا آثار هنری و ادبی با اهمیت برجسته جهانی” از معیار های یونسکو محسوب می شود که شهر تاریخی حریره کیش از گزینه های قرار گرفتن در بین نامزدهای این پرونده است.

همچنین این سایت تاریخی ارزشمند همراه با نام کیش شناخته می شود و می تواند به جزیره اعتباری جهانی بخشد و زمینه ساز رونق اقتصادی و فرهنگی منطقه به ویژه جزیره کیش شود.

لازمه تحقق این امر مهم طبق بازدیدهای انجام شده توسط کارشنان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان از سایت تاریخی “اختصاص ساختمان مستقل به عنوان پایگاه پژوهشی برای سایت تاریخی، گرد آوری تمام اطلاعات، مستندات تهیه شده، نقشه برداری، مستند سازی و تهیه تصاویر هوایی با استانداردهای جهانی، تهیه تمام نقشه مورد نیاز برای آلبوم نقشه های ثبت جهانی، تهیه طرح ساماندهی سایت تاریخی بر اساس معیارهای بین المللی یونسکو، اقدامات میدانی در راستای ساماندهی در کنار تهیه پرونده ثبت جهانی، معیارها و استانداردهای سایت تاریخی و تدوین پرونده نامزدی ثبت جهانی”  است.

گفتنی است از نظر اهمیت این موضوع در دستور کار منطقه آزاد کیش قرار می گیرد.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=8667

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *