امروز : ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۷
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | غارهای بان مسیتی چابهار

غارهای بان مسیتی چابهار

منتشر شده در ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۴۹
بان مسیتی

به گزارش پایگاه خبری قشم،چابهار یکی از مهمترین شهرهای بندری ایران است که از نظر اقتصادی و گردشگری بسیار مورد توجه عموم مردم قرار دارد. این شهر در جنوب شرقی سیستان و بلوچستان واقع شده و تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه ی دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. به دلیل جاذبه های بی نظیری که در این شهر بندری وجود دارد به آن لقب «بهشت» جنوب ایران داده شده است.یکی از مهمترین جاذبه های آن غارهای بان مسیتی است.

غار های بان مسیتی

بان مسیتی نام سه غار اسرارآمیز در چابهار است که در ۵ کیلومتری شمال باختری روستای تیس در دامنه کوه شهبازبند قرار گرفته اند.

این مجموعه از یک غار طبیعی و دو غار دست‌کند ساخته شده و بومیان به آن بان مسیتی می‌گویند. در زبان بلوچی، بان به مرد صالح و خدا پرست گفته می‌شود و مسیتی نیز به معنی پرستشگاه است.

گفته می‌شود غارهای بان مسیتی در گذشته پرستشگاه یا مکانی برای ذبح بوده و یا دیگر تشریفات مذهبی در آنها انجام می‌شده است. جلوی تمامی این غارها یک سکو وجود داشت تا این اعمال مذهبی بر روی آن انجام شود. این غارها در ارتفاع ۲۵ متر بالاتر از سطح زمین قرار دارند.

بان مسیتی

اولین غار یک غار طبیعی بوده که بعدها دیواره‌های آن را تراش داده‌اند و مقبره‌ای مکعبی با دیوارهای سپید ساخته شده از گچ در آن قرار گرفته است. خطوط و علاماتی روی این مقبره قرار گرفته که شباهت زیادی به خطوط هندی و گچراتی دارد.

غار دوم، غاری دست‌کند است و تنها چند قدم از نخستین غار فاصله دارد، غاری با ارتفاع هشتاد سانتیمتر که احتمالا با چاه‌های زیرزمینی دفن مردگان و یا غار سوم مرتبط بوده و اکنون با مسدود شدن انتهای غار، این ارتباط قطع شده است.

سومین غار در سمت چپ اولین غار و تنها در فاصله ۵۰ سانتی متری از آن قرار گرفته و غاری دست‌کند و مصنوعی به شمار می‌آید. شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که پس اسرار  غار  های بان مسیتی کجاست؟ در زمان‌های گذشته مردگان را به درون چاه‌های دریایی می‌انداختند تا آنها غذای موجودات دریایی شوند، کاری که در آن زمان مقدس محسوب می‌شد.

دلیل تقدس این کار احتمالا به این موضوع باز می‌گشته که افراد بومی منطقه روزی خود را از دریا به دست می‌آورند و به نوعی به دریا احساس دِین داشته‌اند. البته در روایتی دیگر، این غارها قسمتی از یک واحد تاسیسات ساختمانی بوده و از آن به عنوان حجره و توقفگاه معبد بوده‌اند و با پلکانی به زمین می‌رسیده‌اند.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=5707

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *