امروز : ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۱
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | عمارت فکری؛ از جاذبه های تاریخی بندر لنگه

عمارت فکری؛ از جاذبه های تاریخی بندر لنگه

منتشر شده در ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۱۰
عمارت

به گزارش پایگاه خبری قشم، شهرستان بندر لنگه یکی از شهرستانهای استان هرمزگان در جنوب ایران است. مرکز این شهرستان، بندر لنگه است که یکی از بنادر مهم جنوب کشور است. شهرستان بندر لنگه در حاشیه خلیج فارس قرار دارد.شهر بندر لنگه  از زمان هخامنشیان تا کنون از مهم‌ترین بندرهای ایران و حاشیه خلیج فارس بوده است و از جاذبه های گردشگری بسیاری برخوردار است که یکی از آنها عمارت فکری است.

عمارت فکری

عمارت فکری یکی از دیدنی های تاریخی بندر لنگه محسوب می‌شود که به دوران اواخر قاجار تعلق دارد. این اثر  به دست عبدالواحد فکری از تجار معروف شهر ساخته شده است.

روزگاری خانه فکری، به‌عنوان سکونتگاه و مرکز تجارت و بازرگانی در بندرلنگه شهرت داشته به همین علت در ساخت این بنا دو بخش اندرونی و بیرونی برای اسکان خانواده فکری و پذیرایی از مهمانان و تجار در نظر گرفته شده بود.

وجود پنج بادگیر، دو زیرزمین، ۲۵ اتاق و حیاط مرکزی از جلوه‌های زیبای خانه قدیمی فکری است. قرار گرفتن خانه فکری در ارتقاع پنج متری از سطح زمین، وجود راه روها، بادگیرها با معماری ویژه از دلایل تهویه و خنکی هوای داخل این خانه است.

خانه فکری با ۳۴۰۰ متر مربع مساحت و زیربنای ۱۲۰۰ متر مربع در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است. این خانه به تازگی مرمت شده تا به موزه مردم‌شناسی تبدیل شود.

این عمارت در ابتدای شهر در محله پاکرتی‌ واقع شده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=5673

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *