امروز : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۵
صفحه نخست | اجتماعی | تقریبا هیچ سهم هرمزگان از صنعت شتر پروری!

تقریبا هیچ سهم هرمزگان از صنعت شتر پروری!

منتشر شده در ۲۱ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۴۵

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ هرمزگان با دارا بودن اقلیم بیابانی و نیمه خشک توانسته زیستگاه مناسبی برای پرورش شتر محسوب شود و بیابان های شهرستان های قشم، سیریک، بندرعباس، جاسک و پارسیان مامنی مستعد برای شترپروری به شمار می روند.

بالغ بر ۲۱ درصد از استان هرمزگان را اراضی خشک و نیمه بیابانی تشکیل داده و این ظرفیت خدادادی باعث شده مردمان این خطه از جنوب از روزگاران قدیم به شترپروری روی آورند و مانند ارثیه ای نسل به نسل از پدران به فرزندان به ارث برسد.

شتر حیوانی مفید و پرکاربرد بوده و علاوه بر اینکه وسیله ای برای رفت و آمد ساکنین صحرا به شمار می رود؛ تمام اعضای بدن آن برای انسان مفید بوده و علاوه بر استفاده از گوشت وشیر شتر از پوست آن نیز در صنعت چرم دوزی استفاده می شود.

در مناطق جنوبی کشور علاوه بر تولید گوشت و شیر از شتر در روستاهای هرمزگان در مراسم عروسی داماد را بر روی آن قرار داده و همراه با خواندن اشعاری زیبا تا پای چشمه برای حمام دادن داماد می برند.

جمازه یا رواحیه،نژاد اصلی شتر در هرمزگان محسوب می شود و این شتر که با دارا بودن سرعت زیاد به شتر پرنده شهرت دارد ۵۰ درصد از جمعیت شتران هرمزگان را تشکیل می دهند.

جمازه جزو شتران سواری و بارکش بوده و در کشورهای حوزه خلیج فارس از آن در مسابقات شتر سواری و تورهای گردشگری بیابانی استفاده می شود که این امر اگر در مناطق جنوبی کشور با حمایت مسئولان صورت پذیرد فرصتی طلایی برای پرورش صنعت گردشگری به وجود می آید.

صنعت شتر پروری سرمایه ای مغفول در هرمزگان

هرمزگان با برخورداری از مواهب طبیعی همچون مراتع مناسب و برگ های شیرین درختان حرا که در آب شور دریا می رویند منطقه ای مستعد برای پرورش شتر به شمار می رود که منابع دامی این حیوان  می تواند علاوه بر تامین نیازهای داخل، اشتغالزایی و رونق اقتصادی به دلیل داشتن مشتریان بسیار در کشورهای حاشیه خلیج فارس می تواند ارز فراوانی را به داخل مرزهای کشور سرازیر کند.

با گذر از خیابان های برون شهری هرمزگان با تابلوهای هشدار دهنده خطر برخورد با شتر روبه رو می شویم و متاسفانه رهایی شتر در نزدیکی خیابان ها و از طرفی دیگر نداشتن شبرنگ بر روی شتران سبب شده که برخی از جاده های هرمزگان تبدیل به جاده مرگ شوند.

هرزگاهی خبرهایی مبنی بر تصادف شتر با ماشین ها که سبب فوت و یا مجروح شدن انسان ها و حیوانات می شود از گوشه و کنار هرمزگان به گوش می رسد قطعا ساخت شیب شیروانی، کانال و خاک ریز در دو سوی جاده مناطقی که شترهای فراوان دارد تصادف‌های ناشی از برخورد شتر با خودرو را کاهش دهد.

تقریبا هیچ سهم هرمزگان از صنعت شتر پروری بوده و این ظرفیت عظیم مغفول مانده؛ همت والای مسئولان را می طلبد که با همراهی و همکاری ساربانان ساماندهی شترها را انجام دهند و از این موهبت برای اشتغال زایی و کسب درآمد استفاده شود و نه اینکه تبدیل به کابوسی برای جاده های برون شهری هرمزگان شود.

شترپروری

بیش از ۱۹ هزار و ۷۳۰ نفر شتر در هرمزگان وجود دارد

به گفته عباس زارعی، سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، بیش از ۱۹ هزار و ۷۳۰ نفر شتر در استان وجود دارد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: همه مناطق استان هرمزگان برای پرورش شتر مستعد است؛ اما بیشترین تمرکز پرورش شتر به شهرستان‌های بندرعباس، جاسک، سیریک و میناب اختصاص دارد.

زارعی افزود:با توجه به صادرات شتر از استان هرمزگان به کشور‌های حوزه خلیج فارس طی سال‌های گذشته، پرورش شتر در استان با استقبال بیشتری روبرو شده است.

وی عنوان کرد: کمبود آب، کمبود علوفه، بی توجهی به شتر‌های موجود و نحوه زندگی آن‌ها در حاشیه اجرای طرح‌های عمرانی از جمله‌ جاده‌ها و پایین بودن میزان تسهیلات بانکی از مهمترین مشکلات پرورش دهندگان شتر در استان هرمزگان است.

منبع: هرمز

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=4190

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *