امروز : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۳
صفحه نخست | اجتماعی | سرگردانی برای یک آندوسکوپی!

سرگردانی برای یک آندوسکوپی!

منتشر شده در ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۳۲
آندوسکوپی

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ تصور کنید خود یا یکی از عزیزانتان از دردی در دستگاه گوارش گلایه میکنید؛ در چنین شرایطی فورا به پزشک مراجعه میکند و پزشک معالج برای بافتن علت درد و بررسی بخش های مختلف بدن، آندوسکوپی تجویز میکند.

آندوسکوپی روشی است که پزشک با استفاده از ابزارهای تخصصی به نام آندوسکوپ اندام های داخلی و عروق بدن را مشاهده می کند.

این فرایند معمولی شناخت و درمان بیماری های گوارشی، ذره ای با آنچه بیماران قشمی با آن رو به رو هستند، شباهت ندارد.

با وجود اینکه ۶۰ سال پیش دستگاه آندوسکوپ برای تشخیص وارد دستگاه لوله گوارش شد، هنوز موفق نشده است که پا در جزیره ۱۵۰ هزار نفری قشم بگذارد.

آندوسکوپی

در خردادماه ۹۴ بود که خبری از هزینه ۸۰۰ میلیارد ریالی منطقه آزاد در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) که روزی قرار بود در لیست بهترین بیمارستانهای کشور قرار گیرد، منتشر شد.

این هزینه تامین بخشی از تجهیزات را شامل میشد اما منطقه آزاد در همان ابتدا هیچ فکری به حال تامین دستگاه های دیگر نظیر دستگاه آندوسکوپی، CRM، چشم پزشکی، تست عصب عضله و اسپیرومتر نکرده بود و تامین آن را بر عهده خیرانی که هنوز اعلام آمادگی نکرده بودند گذاشت که این اقدام بسیار عجیب به نظر میرسد.

حال پس از گذشت ۵ سال هنوز بیماران مجبور هستند برای انجام آندوسکوپی به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس مراجعه کنند که با توجه به وضعیت بیماران امری طاقت فرساست.

ماجرا آنجایی تلخ تر میشود که با وجود بیماری کرونا دیگر بیماران قادر به سفر نیستند و راهی جز تحمل درد ندارند.

شاید کرونا چالشی شد که مدیران منطقه آزاد دست از تکیه به دستگاه آندوسکوپی بیمارستانهای بندرعباس بردارند و به تکمیل تجهیزات بیمارستان قشم که باید ساکنان ۶۹ شهر و روستای قشم را پشتیبانی کند، بپردازند.

 

گزارش از شبنم حیدری

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=3403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *