امروز : ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۲
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | سد گوران؛ از جاذبه های قشم

سد گوران؛ از جاذبه های قشم

منتشر شده در ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۷
گوران

به گزارش پایگاه خبری قشم، قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس در استان هرمزگان است، با سواحل سنگی که از فضای داخلی کوهستانی و زیبای آن محافظت می کنند، قشم از جزیره‌های بسیار جذاب در جنوب کشورمان است که یکی از پربازدیدترین آنها نیز محسوب می‌شود، طبیعت جزیره قشم با اینکه بافت قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده است، کاملاً متفاوت است و این باعث می‌شود احساس کنید در یک کشور کاملاً جدید هستید.قشم جاذبه های گردشگری بسیاری دارد که سد گوران یکی از آنهاست.

سد گوران

در ۷۸ کیلومتری جزیره زیبای قشم، سدی تاریخی‌ به نام گوران قرار دارد.  قدمت سد به دوره پهلوی بازمی‌گردد اما طبق یافته‌های باستان‌شناسان نخستین پی‌ریزی آن مربوط به دوره هخامنشیان و تاج سد مربوط به دوره‌ی ساسانیان می‌شوند

با توجه به ارزش بالای آب شیرین در جزیره قشم ، از دیرباز ، اهالی این جزیره ، استفاده بهینه از این مایه حیاتی را الگوی زندگی خود قرار داده اند. نمونه آن را می‌توان در سد تاریخی پی پشت که دریچه و حوضچه آن، بر جای مانده از دوران حکومت ساسانیان است، به خوبی مشاهده نمود.

سد تاریخی گوران در روستای جذاب گوران واقع شده و این روستا نیز در ساحل شمالی جزیره قشم و در ۸۰ کیلومتری این شهرستان و در منتهی الیه غربی جنگل حرا قرار دارد. گوران، روستایی از توابع بخش شهاب شهرستان قشم در استان هرمزگان است. گفته می شود نام گوران از کلمه گبران گرفته شده که به احتمال زیاد محل سکونت زرتشتیان بوده است.

این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره‌‌ی ثبت ۳۰۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=5643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *