امروز : ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۱
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | سد تاریخی گوران؛ از جاذبه های دیدنی جزیره قشم در هرمزگان

سد تاریخی گوران؛ از جاذبه های دیدنی جزیره قشم در هرمزگان

منتشر شده در ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۳۴
گوران

به گزارش پایگاه خبری قشم، جزیرهٔ قشم یکی از جزیره‌های استان هرمزگان است که به‌عنوان بزرگترین جزیرهٔ ایران و خلیج‌فارس در تنگه هرمز قرار دارد.جزیره قشم جاذبه های دیدنی فراوانی دارد که سد تاریخی گوران یکی از آنها است.

سد گوران

سد گوران از مکان های دیدنی قشم است که در ۷۸ کیلومتری شهر قشم و در نزدیکی روستای گوران، جاده طبل- باسعیدو قرار دارد.

روستای گوران نیز در ساحل شمالی جزیره قشم و در ۸۰ کیلومتری این شهرستان و در منتهی الیه غربی جنگل حرا قرار دارد. این روستا، روستایی از توابع بخش شهاب شهرستان قشم در استان هرمزگان است. گفته می شود نام گوران از کلمه گبران گرفته شده که به احتمال زیاد محل سکونت زرتشتیان بوده است.

قدمت سد به دوره پهلوی بازمی‌گردد؛ اما طبق یافته‌های باستان‌شناسان نخستین پی‌ریزی آن مربوط به دوره هخامنشیان و تاج سد مربوط به دوره‌ی ساسانیان می‌شوند. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره‌‌ی ثبت ۳۰۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

با توجه به ارزش بالای آب شیرین در جزیره قشم ، از دیرباز ، اهالی این جزیره ، استفاده بهینه از این مایه حیاتی را الگوی زندگی خود قرار داده اند.

نمونه آن را می‌توان در سد تاریخی پی پشت که دریچه و حوضچه آن، بر جای مانده از دوران حکومت ساسانیان است، به خوبی مشاهده نمود.

شما در این سد جذاب کلی قایق ها، لنج های ماهی گیری، موتور لنج های باری و مسافربری را می بینید که همگی مورد استفاده همگان است که مهمتر توسط استادکاران و کارگران قشمی ساخته می شوند.

ضمنا در این جزیره، صنعت لنج سازی یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین مشاغل این منطقه بشمار می روند به گونه ای که از گذشته تا به حال و از نسلی به نسل دیگر این هنر بین مردم انتقال می یابد.

 

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=6608

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *