امروز : ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۰۷
صفحه نخست | اخبار قشم | سایه سنگین کرونا بر صنعت گردشگری هرمزگان

سایه سنگین کرونا بر صنعت گردشگری هرمزگان

اخبار :
منتشر شده در ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۸

شاید یکی از عوامل انتشار ویروس کرونا در هرمزگان همین سفرها در یک هفته اخیر بوده که درحال حاضر با مثبت شدن شماری از این مسافران، استان را در جمع استان‌های مورد مثبت در کشور قرار داده و حالا این صنعت را از رونق انداخته است.

هتلداران، تورگردانان و متوالیان امور گردشگری و حتی صاحبان تالارهای پذیرایی و رستوران‌داران از آذر تا نیمه فروردین به اندازه یکسال می توانند از این فرصت استفاده کنند اما ویروس کرونا این ظرفیت را به حالت رکود درآورده است.

توقف تورگردانی برای جلوگیری از انتشار ویروس کووید ۱۹ درهرمزگان

یک تورگردان در هرمزگان گفت: ویروس کووید ۱۹ عامل بیماری کرونا فعالیت تورگردانی را از هفته گذشته به طور کامل متوقف کرده و به ناچار در خانه مانده‌ایم، به اصطلاح باید هوا بخوریم که به علت آلودگی، هوا هم نمی‌توان خورد.

ابراهیم صفری زاده درگفت وگوبا ایرنا افزود: این درحالی است که بیشترین میزان ورود گردشگر داخلی به هرمزگان در فصل زمستان (از آذر تا فروردین) است که عرض‌های جغرافیایی بالاتر به علت سرما و یخبندان مکان‌های مناسبی برای گردش نیستند و افراد مناطق جنوبی کشور را بدین منظور برمی‌گزینند.

وی ادامه داد: دراین سال‌ها برای معرفی جاذبه‌های گردشگری هرمزگان سرمایه‌گذاری و کار کرده‌ایم و امسال درحال برداشت نتایج آن بودیم که این بیماری شایع شد.

این تورگردان هرمزگان اضافه کرد: ناچار به لغو برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای اسفندماه شده‌ام و برنامه‌های نوروزی را هم اعلام نکرده‌ام و منتظر بهبود شرایط هستم.

صفری زاده اشاره کرد: با توجه به ازدحامی که در برخی مناطق هرمزگان مانند جزیره های کیش و قشم و در این سال‌ها هرمز می‌شود تورها را در مناطق کمتر شناخته شده هرمزگان برگزار می‌کنم که از شرقی ترین مناطق این استان مانند وَنک و پی‌وشک تا غربی‌ترین مناطق این استان همچون ساحل الپی را در بر می‌گیرد.

وی تاکید کرد: جوامع محلی هم از برگزاری این تورها منفعت برده و درآمدی کسب می‌کردند که اکنون باید منتظر ماند تا شیوع بیماری کرونا در کشور خاتمه یابد.

عضو هیات مدیره و دبیر انجمن راهنمایان گردشگری هرمزگان هم گفت: صنعت گردشگری به خصوص صنعت گردشگری هرمزگان از قبل با چالش هایی روبه‌رو بود که در این استان نبود زیرساخت‌های لازم صنعت گردشگری نمود بیشتری دارد.

طاهره معنایی ادامه داد: از ابتدای اعلام بروز شیوع بیماری در کشور راهنمایان گردشگری هرمزگان فعالیت‌های خود را متوقف کردند تا از شیوع بیماری در این استان و به خصوص روستاهایی که به خدمات بهداشتی و درمانی مناسب دسترسی ندارند جلوگیری کنند.

وی یادآور شد: زیرساخت‌های گردشگری همچون گسترش اقامتگاه‌های بوم‌گردی مناسب در سطح تمام شهرستان‌ها و رستوران‌های مناسب برخی از نیازهای صنعت گردشگری در این استان است.

عضو هیات مدیره و دبیر انجمن راهنمایان گردشگری هرمزگان همچنین اضافه کرد: حمل و نقل به خصوص کرایه وسایل نقلیه مناسب برای گردشگری در این استان بسیار بالا بوده و درآمد فعالان این صنعت را به شدت کاهش می‌دهد.

کووید ۱۹ ظریب اشغال تخت‌های هتلی هرمزگان را کاهش داد

رییس جامعه واحدهای اقامتی هرمزگان درخصوص شرایطی که کرونا برای این واحدها ایجاد کرده با خبرنگار ایرنا به گفت و گو پرداخت و ابراز داشت: واحدهای اقامتی و به خصوص هتل ها همیشه از حوادث کوچک و بزرگ متاثر شده اند و اکنون به علت ویروس کووید ۱۹ که عامل بیماری کروناست شرایط برای آنها بدتر شده است.

محمدرضا چرسی زاده ادامه داد: درحال حاضر با توجه به بیماری کرونا بسیاری از مراسم‌ها، جشن‌ها، جشنواره‌ها و کلاس‌های آموزشی که در هتل‌ها برگزار می‌شد لغو شده و براساس دستورکار صادر شده همه مبلغ باید به اشخاص حقیقی و حقوقی لغو کننده اعم از برنامه و اتاق بازگردانده شود.

به گفته وی، البته خود واحدهای اقامتی با توجه به شرایط کنونی تمایل بیشتری برای لغو دارند و اکنون نیز بسیاری از افرادی که اتاق ذخیره کرده بودند نسبت به لغو ذخیره خود اقدام کرده‌اند.

چرسی زاده خاطر نشان می کند: به همین دلیل ظریب اشغال واحدهای اقامتی و هتل‌ها به شدت کاهش یافته و به حدود ۲۰ تا ۳۵ درصد رسیده درصورتی که چنین روزهایی در سال‌های قبل ظریب اشغال به حدود ۵۰ درصد می‌رسید.

رییس جامعه واحدهای اقامتی هرمزگان خاطر نشان می‌کند: از سوی دیگر ماه‌های بهمن و اسفند در هرسال پرهزینه ترین ماه‌های سال برای واحدهای اقامتی در هرمزگان بود زیرا این واحدها نسبت به نوسازی تجهیزات و لوازم مورد نیاز خود اقدام می‌کنند و هزینه‌های دیگری هم دارند، بیمه و پاداش کارکنان هم رقم سنگینی را شامل می شود که از دولت و استانداری تقاضای یاری در این زمینه داریم.

اتانل نایاب شده است

بنا به اظهار وی، باتوجه به شرایط کنونی مسوولان واحدهای اقامتی رقم سنگینی را صرف تهیه مواد ضد عفونی کرده و روزانه در چند نوبت نسبت به ضد عفونی در این مکان ها اقدام می‌کنند ولی اِتانُل یا الکل اتیلیک به عنوان ماده اصلی مورد استفاده کمیاب و نایاب شده، از اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان برای تهیه این ماده تقاضای کمک شده که نامه‌ای هم به دانشگاه علوم پزشکی استان نامه زد ولی نتیجه‌ای حاصل نشده است.

چرسی زاده می‌افزاید: اگر بتوان مواد ضد عفونی کننده و ملزومات بهداشتی تهیه شود از تعطیل شدن هتل‌ها جلوگیری می‌شود، نمی‌گوییم مواد ضد عفونی کننده را رایگان در اختیار هتل ها قراردهند بلکه قیمت آنرا دریافت کنند.

وی در پایان اضافه کرد: اکنون کارکنان یکی از هتل‌ها می‌خواهند کار خود را رها کنند که این اتفاق تبعات نامطلوبی خواهد داشت، همچنین دولت و استانداری در زمینه بیمه و مالیات در این روزها به کمک واحدهای اقامتی بیایند.

رستوران ها مکلف به رعایت همه نکات بهداشتی هستند

رییس انجمن واحدهای پذیرایی بین‌راهی و مجتمع‌های گردشگری و سفره خانه‌های هرمزگان می‌گوید: همگی جهت ایمنی و سلامتی مردم تابع دستورها هستیم و سلامت عموم واجب‌تر از سود شخصی می دانیم.

ژاله نیک رو ادامه می‌دهد: بیماری کرونا فعالیت رستوران‌ها و واحدهای پذیرایی بین‌راهی را متاثر کرده و میزان مراجعه مشتریان به میزان چشمگیری کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: این رستوران‌ها باید همه موارد بهداشتی را رعایت کنند تا از انتشار ویروس و شیوع بیماری کرونا جلوگیری شود.

رونق گرفتن برگزاری آنها در پارکینگ ساختمان‌ها، خانه ها و باغ‌های شخصی

رییس انجمن واحدهای پذیرایی بین‌راهی و مجتمع‌های گردشگری و سفره خانه‌های هرمزگان هم از مسوولان به خصوص استانداری هرمزگان گلایه‌مند است و در خصوص فعالیت تالارهای پذیرایی خاطر نشان می‌کند: استانداری هرمزگان در ابتدای شیوع بیماری کرونا باید به این تصمیم می‌رسید که چه اقدام‌هایی باید در استان انجام شود تا بهره‌برداران بخش خصوصی با یک بام و ۲ هوای کنونی روبه‌رو نشوند.

ژاله نیک رو درگفت وگوبا ایرنا افزود: اکنون برگزاری مراسم‌ها و جشن‌ها را برای تالارها ممنوع کرده‌اند که این منجر به رونق گرفتن برگزاری آنها در پارکینگ ساختمان‌ها، خانه ها و باغ‌های شخصی در سطح شهر بندرعباس و روستاهای اطراف همچون ایسین، آبشورَک، سرخون و جاهای دیگر شده است.

وی ادامه داد: اگر مسوولان نگران گسترش ویروس کووید ۱۹ هستند باید متوجه باشند که این ویروس در مراسم‌هایی که بدون نظارت نهادهای بهداشتی در باغ‌ها، پارکنیگ ساختمان ها و خانه‌های مردم برگزار می‌شود هم امکان شیوع دارند.

رییس انجمن واحدهای پذیرایی بین‌راهی و مجتمع‌های گردشگری و سفره خانه‌های هرمزگان تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور از مرکز بهداشت در خصوص ممنوعیت و برگزاری مراسم‌ها در تالارها و دایر بودن رستوران‌ها سوال پرسیدیم که در پاسخ گفتند با رعایت نکات بهداشتی و ضد عفونی کردن محیط می‌توانید به فعالیت خود ادامه دهید.

پیش پرداخت مردم صرف تهیه اقلام بهداشتی شده است

وی تصریح کرد: این سخن باعث شده تالاردارها پیش پرداخت‌های مردم را صرف تهیه مواد ضد عفونی کننده مانند ژل‌های دست و غیره با قیمت های گزاف ناشی از سودجویی برخی افراد کنند، ژل دستی که شاید بین ۸۰ تا ۲۰۰ هزار ریال قیمت داشت را اکنون با قیمت بین ۸۰۰ تا یک میلیون ریال خریداری کرده و در تالارها قرار داده‌اند.

نیک‌رو خاطر نشان کرد: پس از آن ابلاغیه آمد که باید هزینه مردم را به صورت کامل و یکجا باز گرداند، این در صورتی است که مبلغ اخذ شده هزینه شده است، این تصمیم که بدون مشاوره گرفتن از بهره‌برداران بخش گردشگری اتخاذ شد ضربه مالی شدیدی به فعالان این صنعت وارد کرد.

رییس انجمن واحدهای پذیرایی بین‌راهی و مجتمع‌های گردشگری و سفره خانه‌های هرمزگان خاطر نشان کرد: بسیاری از فعالان برای بازپرداخت وجوه دریافتی از مردم  قرض کردند تا مشمول برخورد نشوند و اگر مسوولان به فکر مردم هستند پای درد دل‌های بهره‌برداران بخش خصوصی هم بنشینند و مشکل‌های آنها را بشنوند و همراهی کنند.

اثر منفی کرونابر زندگی عروس دامادها

بنا به گفته وی، اکنون خانواده‌ها و عروس و دامادها به خاطر این نحوه اطلاع‌رسانی و تصمیم گیری مسوولان دچار اختلاف شده‌اند و مقصر برگزار نشدن مراسم خود را تالاردار و یا خانواده طرف مقابل می‌دانند.

نیک‌رو گفت: بله با توجه به سخنان استاندار هرمزگان در ارتباط با کار اداره های دولتی که گفته تا ۱۵ اسفند ممکن است وضع به حالت عادی بازگردد، به بهر ه برداران تالارها هم اجازه دهند از ۱۶  اسفند به بعد با توافق صاحب مجلس مراسم با رعایت تمهیدهای بهداشتی انجام گردد.

وی اضافه کرد: مردم و مسوولان این نکته را مد نظر داشته باشند که نمی‌توان برنامه‌های لغو شده در اسفند امسال را تا پس از فروردین سال آینده برگزار کرد و در آن زمان هم به ماه رمضان خواهیم رسید و باز جشن‌های عروسی عقب‌تر خواهد افتاد.

رییس انجمن واحدهای پذیرایی بین‌راهی و مجتمع‌های گردشگری و سفره خانه‌های هرمزگان افزود: از سوی دیگر گویا هیچ چیز در بندرعباس قابل کنترل نیست، امور دام هفته گذشته اعلام کرد گوشت منجمد به قیمت ۳۸۰ هزار ریال و مرغ منجمد با نرخ ۱۱۶ هزار ریال برای عرضه در در سردخانه وجود دارد ولی مسوولان بازرگانی روز شنبه تماس گرفته و گفتند گوشت ۳۸۰ هزار ریالی برای مصرف خانواده‌هاست و رستوران‌ها باید آن را به قیمت ۴۵۰ هزار ریال تهیه کنید.

نیک‌رو اشاره کرد: وقتی امکان تهیه مرغ گرم با قیمت ۱۲۰ هزار ریال در بازار فراهم است دلیلی برای تهیه مرغ منجمد ۱۱۶ هزار ریالی وجود ندارد، این مسوولان پاسخ دهند آیا رستوران دارها و تالاردارها از مردم جدا هستند.

وی ادامه داد: نکته مهم بعدی این است که تا کنون ۱۰ اطلاعیه به زیر مجموعه خود در خصوص رعایت نکات بهداشتی صادر کرده ایم ولی اصاف بندرعباس هم باید این موارد را به زیر مجموعه های خود ابلاغ کند.

رییس انجمن واحدهای پذیرایی بین‌راهی و مجتمع‌های گردشگری و سفره خانه‌های هرمزگان افزود: اما شاهدیم فلافلی به مانند قبل و بدون رعایت نکات بهداشتی درحال فعالیت و عرضه هستند، اگر نگرانی از گسترش بیماری کرونا وجود دارد همه باید رعایت کنند.

کرونا به صنعت گردشگری هرمزگان بیشترین آسیب را وارد کرد

معاون سرمایه گذاری و گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در خصوص پیامدهای بیماری کرونا برای صنعت گردشگری این استان اظهار داشت: مجموعه فعالان صنعت گردشگری در هرمزگان یک سال برای فصل زمستان و ایام پایان سال برنامه ریزی کرده و تدارک‌های لازم را فراهم می‌آورند و به تبع هزینه زیادی هم می‌کنند.

فائقه اتابک افزود: زمستان فصل سفر به هرمزگان است و کرونا موجب شده صنعت گردشگری این استان با رکود روبه‌رو شود و اغلب فعالیت‌های این صنعت کاهش محسوسی داشته باشد.

وی بیان داشت: جشنواره‌های ملی مانند جشنواره ملی گردشگری دریایی که برای این روزها برنامه ریزی شده بود هم لغو شده و به زمانی که این بیماری کنترل و گسترش آن متوقف شود موکل شده است.

معاون سرمایه گذاری و گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان ادامه داد: ظریب اشغال هتل‌ها و واحدهای اقامتی و میزان بازدید از مراکز تاریخی هم کاهش یافته که این می‌تواند کمک موثری برای کنترل بیماری باشد ولی زیان بالایی به فعالان این صنعت وارد می‌کند.

به گفته اتابک، برگزاری نوروزگاه در بندرعباس هم با وجود اینکه همه کارهای پیشینی لازم آن انجام شده به علت وجود این بیماری در هاله‌ای از ابهام قرارگرفته است که امیدواریم با رعایت مردم کرونا کنترل شود تا بتوان آنرا اجرا کرد.

برای تعیین بسته های حمایتی از صنعت گردشگری تلاش می‌کنیم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان هم در خصوص آثار کرونا بر فعالان صنعت گردشگری هرمزگان گفت: درحال حاضر تمام توان و تمرکز بر جلوگیری از انتشار ویروس و شیوع بیماری کرونا است تا کمترین آسیب به مردم وارد شود.

رضا برومند ادامه می‌دهد: تاسیسات و فعالیت های گردشگری به همین دلیل دچار مشکل و چالش شده اند و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا کمترین آسیب به آنها وارد شده و بتوانند به کار خود ادامه دهند و تعطیل نشوند.

وی گفت: پس از پایان شرایطی که بیماری کرونا برای کشور بوجود آورده برای تعیین بسته‌های حمایتی در مواردی همچون مالیات، بیمه و هزینه‌های انرژی فعالان صنعت گردشگری که بایستی توسط سایر نهادها داده شود تلاش می‌کنیم تا آسیب های وارده به گونه‌ای جبران شود.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=933

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *