امروز : ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۱
صفحه نخست | اجتماعی | رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان: پیوند نظام‌مندی باید بین تولید علم، فناوری و کالا ایجاد شود

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان: پیوند نظام‌مندی باید بین تولید علم، فناوری و کالا ایجاد شود

منتشر شده در ۸ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۳
تولید

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ به نقل از ایرنا،مهدی میرزاده کوهشاهی روز یکشنبه در گفت‌وگویی با موضوع موانع تولید با محوریت شعار سال «تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی» اظهارداشت: منابع طبیعی و ظرفیت‌های انسانی، فکری و علمی فراوانی داریم اما در چند حوزه با مشکل مواجه‌ایم که نخستین مساله به سرمایه و نقدینگی به ویژه برای مشاغل و صنایع خرد، کارگاهی و خانوادگی که اتفاقا پتانسیل بالایی در رونق تولید و ایجاد اشتغال دارند برمی‌گردد و به دلیل نوسانات ارزی و کاهش ارزش پول ملی سرمایه‌گذاران کوچک توان تولید و رقابت را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: سامانه بانکی کشور نیز به دلیل کندی و پیچیدگی حاکم بر آن در عمل چابکی و انعطاف لازم را برای حمایت از تولید ندارد،البته در این زمینه ضعف فرهنگ کار تعاونی و شراکتی که تجمیع سرمایه‌ها را دشوار کرده نیز عامل مهمی است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان بیان داشت: متاسفانه سود تسهیلاتی که در نهایت وارد چرخه تولید هم می‌شود، بالا است ضمن آن‌که بازپرداخت تسهیلات نیز در بسیاری از موارد با آغاز بازدهی فعالیت‌های تولیدی مطابقت ندارد.

میرزاده کوهشاهی افزود: دوم بحث بروکراسی طولانی و پیچیده است که سرعت عمل و انگیزه را از فعالان عرصه تولید می‌گیرد و از طرفی تعدد نهادهای دخیل در صدور مجوزها و کندی فرآِیند کار که بعضا تا یک سال طول می کشد، عامل بازدارنده مهمی است.

به گفته وی، یکی از دلایل این امر فقدان سیاست‌گذاری فضایی و آمایش سرزمین است چون در صورت مبنا قرار دادن آمایش ماموریت‌ها و مزیت‌های مناطق مشخص است و به صورت عملی به بسیاری از استعلامات نیازی نیست و بسیاری از بررسی‌های کارشناسی از قبل انجام شده است.

نیازمند توجه به طرح ها، ایده هاو خلاقیت های نسل جوان هستیم

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان ابرازداشت: مساله سوم بی‌توجهی به طرح‌ها، ایده‌ها و خلاقیت‌های نسل جوان است، نسل جوان اگرچه از کمبود دانش مهارتی رنج می‌برد اما ایده‌های خلاقانه آن‌ها به‌ویژه ایده‌هایی که نیازمند سرمایه زیادی هم نیست و دانش و فناوری چندان پیچیده‌ای هم نیاز ندارد و اتفاقا مشکل گشا، کارگشا و کارآفرین هم هست مورد بی‌مهری و کم توجهی قرار می‌گیرد.

میرزاده کوهشاهی با بیان اینکه بازار داخلی کشور ظرفیت بالایی برای فروش محصولات شرکت‌های کوچک و صنایع کارگاهی دارد که اتفاقا از خارج از کشور وارد می‌شوند و بابت آنها ارز از کشور خارج می‌شود، ادامه داد: مساله برندینگ، افزایش کیفیت نیز باید مورد توجه قرار گیرد که متأسفانه بسیاری از کالاهای تولیدی به رغم وجود ظرفیت‌های موجود در عرصه فناوری کیفیت مناسبی برای رقابت در بازارهای خارجی و بعضا حتی داخلی ندارند.

وی گفت: بازار هدف، ذائقه مشتری، جامعه‌شناسی مصرف، کیفیت بسته‌بندی کمتر مورد توجه بسیاری از تولید کنندگان است و همین موضوع باعث کاهش تقاضا و در نهایت رکود و تعطیلی آنها خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان ادامه داد: مساله بعدی بحث روابط خارجی و مدیریت تحریم‌هاست، بسیاری از تولیدات به دلیل سد تحریم‌های ظالمانه بازارهای خود در خارج از کشور را از دست داده‌اند و باید با متنوع‌سازی روابط سیاسی و ریل‌گذاری برای تعاملات اقتصادی این مانع رفع شود به خصوص در منطقه و کشورهای مجاور که ظرفیت‌های خوبی در زمینه فروش محصولات ایرانی در آنها وجود دارد.

میرزاده کوهشاهی همچنین به نبود پیوند نظام‌مند بین عرصه تولید علم و فناوری و تولید کالا در کشور به عنوان یکی از موانع مهم اشاره کرد و بیان کرد : محافل علمی با وجود توان و ظرفیت بالا کمتر توانسته‌اند با تولیدکنندگان پیوند و تعامل داشته باشند، اما نگاه تولیدکنندگان به محافل علم و فناوری نیز متناسب با ظرفیت این محافل و نیاز بخش تولید نیست.

وی خاطرنشان کرد: باید همزمان با تلاش فراگیر و حداکثری برای رونق تولید با توجه به چشم‌انداز کشور در عرصه‌های مختلف، اسناد آمایش سرزمین سند تولید در بخش‌های مختلف تهیه و در این سند برای هر یک از موانع موجود و احتمالی راه‌ حل‌های عملی ارائه شود.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=4834

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *