امروز : ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۳
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | رودان،شهری پر از رودخانه در جنوب ایران

رودان،شهری پر از رودخانه در جنوب ایران

منتشر شده در ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۹
رودخانه

به گزارش پایگاه خبری قشم،شهرستان رودان از شهرستان‌های استان هرمزگان در جنوب ایران است که مرکز آن شهر رودان (دهبارز) است.رودان در قدیم به نام «رودکان» معروف بوده و وجه تسمیه آن، وجود رودخانه ‌های متعدد و پرآب است.

شهرستان رودان از نظر توپو گرافی و عوارض جغرافیایی از دو قسمت جلگه ای و کوهستانی تشکیل شده است. قسمت جلگه ای و هموار که بیشتر مناطق مرکزی و جنوبی را در بر می گیرد. اراضی این منطقه غالباً مسطح و بین ۱۵۰ تا ۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارند.

رودهای جغین و رودان شعبات اصلی رودخانه میناب از مرکز رودان گذشته و اراضی جلگه و دشت را آبیاری و بسترهای رسوبی و آبرفتی زیادی را ایجاد نموده که موجب گسترش کشاورزی منطقه گردیده است. ناحیه کوهستانی با ارتفاعات قابل توجه در شمال و غرب و شرق که همانند دیواری شهرستان را احاطه کرده است. بلندی های این ناحیه دنباله کوه های فارس جنوبی و کوه های پراکنده مرکزی است.

شهرستان رودان دارای اقلیم بسیار گرم و خشک می باشد. به همین دلیل میانگین درجه حرارت سالیانه در این شهرستان، بالاترین درجه را در سطح شهرستان های استان نشان می دهد. به دلیل خشکی هوا، میزان رطوبت نسبی این شهرستان در بین سایر شهرستان ها کمترین درصد را داراست میانگین بارش سالانه در این شهرستان ۲۵۰ میلی متر و متوسط دمای آن از ۲۷ تا ۲۸ درجه سانتی گراد در تغییر است.

وجود ارتفاعات و تپه ماهورهای شهرستان رودان شرایط زیستگاهی مناسبی را برای زیست گونه های مختلف فراهم ساخته است. مهمترین حیات وحش منطقه خرس سیاه، پلنگ، جبیر، کل و بز و قوچ و میش، شغال، کفتار، گربه وحشی، گراز، انواع خفاش، خرگوش ، تشی و روباه معمولی از مهم ترین پستانداران منطقه می باشد.

خرس سیاه آسیایی به عنوان یکی از کمیاب ترین و آسیب پذیر ترین گونه ها در ایران و حتی دنیا ، از گونه های مهم پستانداران استان هرمزگان به شمار می رود که از نظر اهمیت بعد از یوز پلنگ در رتبه دوم قرار دارد . این حیوان از جمله پستانداران مورد حمایت و جزء گونه های در معرض خطر انقراض است که تنها در بخش هایی از شرق استان دیده شده است . منطقه رودان یکی از زیستگاه های مهم و با اهمیت خرس سیاه در استان است .

وجود رودخانه ‌های دائمی وآب شیرین متعدد، ذخایر به نسبت عظیم آب‌های زیرزمینی و دشت‌ها و جلگه‌های آبرفتی، خاک حاصلخیز و علاقه مردم به کشاورزی، همه و همه باعث شده کشاورزی دراین منطقه رشد وتوسعه زیادی داشته‌است. مهمترین محصولات کشاورزی رودان شامل خرما، مرکبات، صیفی جات و غلات است. لیمو ترش، پرتقال و نارنگی از مرکبات با ارزش این شهرستان و گوجه فرنگی، خیارسبز، هندوانه، پیاز، بادمجان و انواع سبزی‌ها از مهمترین صیفی جات منطقه هستند. وجود کارخانه‌های تولید لبنیات، سردخانه و بسته بندی محصولات کشاورزی از دیگر مزیت‌های اقتصادی منطقه‌است.

جاذبه های گردشگری رودان

آبشار کرون از جاذبه های رودان

آبشار کرون در موقعیت جغرافیایی E5710 و N2735 در نزدیکی شهرستان رودان در استان هرمزگان واقع است. آب و هوای این منطقه گرم وخشک است و زمستانی معتدل و تابستانی گرم دارد. این منطقه یکی از مهمترین اماکن گردشگری شهرستان رودان به شمار می‌آید. پوشش گیاهی در این منطقه تابع شرایط آب و هوایی است و مهمترین پوشش این منطقه خرما و مرکباتی از قبیل لیمو و پرتقال می باشد که جلگه ها و دشت های وسیعی را دربرگرفته است.

رودخانه رودان از ارتفاعات شرقی و جنوبی زیارت علی از جمله بادفشان، سرچشمه گرفته و از مهمترین عوامل اقلیمی موثر بر طبیعت این منطقه به حساب می آید.

قلعه کمیز

در فاصله ۱۲ کیلومتری شرق رودان، قلعه ای که نشان هویت و پایمردی مردم این سامان است، نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. در قدیم چون اغلب نقاط رودان را آب فرا گرفته بوده، مردم در این قلعه مستحکم سکونت داشته اند.

آبشار سیکم

این آبشار در منطقه کوهستانی باد افشان در ۲۷ کیلومتری در مسیر جاده رودخانه رودان واقع می‌باشد. کوه یکی از جاذبه‌های طبیعی این منطقه است و آبشارش بعد از چند سال خشکسالی و کم آبی، با بارندگی‌های اخیر جانی تازه به خود گرفته و آب در آن روان شده است. یکی از پر آب‌ترین آبشارهای منطقه رودان محسوب می‌گردد. در اطراف این آبشار مناطق گردشی دیگری هم وجود دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، حتی می‌توان گفت این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای هرمزگان و از جاذبه های رودان است.

پل رودخانه آبنما

پل رودخانه آب‌نما پلی ساخته دست بشر امروزی است که رودخانه زلالی از زیر آن جاری می‌باشد. این پل در شهرستان رودان واقع در استان هرمزگان ساخته شده و در ۱۲ کیلومتری شمال شهرستان رودان واقع شده است. گاهی اوقات هنگام بارندگی سطح آب رودخانه به حدی زیاد می‌شود که از ارتفاع پل هم بیشتر می‌شود. این پل یکی از محکم‌ترین پل‌های ایران است و ۱۰۰ متر طول دارد.

قلعه دختران

این قلعه در فاصله ۵کیلومتری شمال دهبارز و منتهی الیه کوی گرم واقع است، این قلعه که در حال حاضر به ویرانه ای مبدل شده به وسیله سنگهای بزرگی بنا گردیده که وجود سنگرهای سنگی متعددی در اطراف قلعه و غاری در پایین آن نشان دقت و توجه خاص ساکنان قلعه به بالا بردن ضریب امنیتی پناهگاهشان می باشد.گفته می شود این قلعه توسط دختر یکی از بزرگان اقوام گذشته رودان اداره می شده است.این قلعه از جاذبه های رودان می باشد.

قبرستان گبره

درسراسر رودان آثار زیادی از گورهایی به چشم می خورد که با کلمات وخطی شبیه به میخی هر بیننده ای را به عمق تاریخ گذشته رودان راهنمایی می نماید، به گفته پیشینیان این قبرستانها مربوط به ساکنان اولیه این خطه بوده وهزاران سال نیز قدمت دارند و از جاذبه های رودان است.

زیارتگاه شاه قطب الدین حیدر

زیارتگاه شاه قطب الدین حیدر نیز یکی از مهم ترین زیارتگاههای رودان و از جاذبه های رودان است که یکی از قطب های مذهبی در ایام سال می باشد و تعداد زیادی از عاشقان اهل بیت را در طول هفته به سوی خود می کشاند و یکی از مراکز گردشگری شهرستان رودان می باشد.این مکان مذهبی در فاصله ۳کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است امامزاده شاه قطب الدین حیدر یکی از نوادگان امام موسی کاظم می باشد.

سنگ نوشته های بادافشان

در منطقه ای به همین نام در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال رودان، روی سنگ های ستبر کلماتی به خط میخی و نقاشی هایی بدیع وجود دارد که قدمت آنها به دوران ایلامی و آشوری می رسد.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=5075

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *