امروز : ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۶
صفحه نخست | اجتماعی | در هفته هنر انقلاب؛ نمایشگاه مجازی آثار کارگاه تجسمی«هرمزگان مرز پرگوهر» برگزار می‌شود

در هفته هنر انقلاب؛ نمایشگاه مجازی آثار کارگاه تجسمی«هرمزگان مرز پرگوهر» برگزار می‌شود

منتشر شده در ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۵
انقلاب

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ به نقل از ایرنا،سعید عبدلی‌زاده روز شنبه به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی در یک نشست خبری با بیان اینکه بسیاری از برنامه ‎های تدوین شده هفته هنر انقلاب به دلیل قرمز شدن وضعیت کرونا به صورت محدود و به صورت مجازی برگزار می‎شود، اظهارداشت: کارگاه تجسمی«هرمزگان مرز پرگوهر» با هدف شناسایی و توانمندسازی استعدادهای هنری یکی از برنامه‌های شاخص حوزه هنری در سال جاری است.

وی از شهید آوینی به عنوان انسانی مؤمن و فیلسوف هنر انقلاب اسلامی یاد کرد که ضمن تبحر در بینش فکری، فلسفه اسلامی و غربی، زیبایی شناسی متخلق به اخلاق بود و ادامه داد: سالروز شهادت شهید آوینی و گرامی‌داشت هفته هنر انقلاب اسلامی، فرصتی برای انتشار نظرات و تفکر انقلابی شهید آوینی در جامعه، معرفی هنرمندان تراز انقلاب اسلامی و تشویق فعالیت‌های هنری آنها، تشریح نظرات و دیدگاه‌های هنرمندان انقلاب و هم‌چنین تبیین سیاست‌های فرهنگی مقام معظم رهبری است.

رییس حوزه هنری هرمزگان، انتشار پیام استاندار و نماینده ولی‎ فقیه در استان با هدف معرفی هنر متعهد و اندیشه‌های شهید آوینی در رسانه‌ها، تولید ۴ پوستر و تصویرسازی از شهدای هنرمند و انتشار آن در فضای مجازی، اکران آثار تجسمی هنرمندان در سطح شهر را بخشی از برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی عنوان کرد.

عبدلی‌زاده، تجلیل از نویسنده کتاب «ماهم بودیم»و جمعی از زنان مبارز انقلاب اسلامی استان هرمزگان، تجلیل از ۱۰ نفر از هنرمندان متعهد و انقلابی استان، هنرمندان تولیدکننده آثار شاخص در حوزه مطالبه‌گری و فعالیت‌های جهادی، هنرمندان و فعالان رسانه‌ای در حوزه بیماری کرونا و مدافعان سلامت و هم‌چنین انتخاب یک هنرمند برتر سال ۹۹ و تجلیل از وی را بخش دیگری از برنامه‌های این هفته عنوان کرد.

وی در بخش دیگری به برنامه‌های سال جاری حوزه هنری این استان اشاره کرد و بیان داشت: یکی از برنامه‌های شخص این نهاد توانمندسازی هنری محلات حاشیه شهر از جمله محله تپه الله اکبر، کوی ملت و آیت‌الله غفاری است که با هدف استعدادیابی هنری، ایجاد محافل فرهنگی هنری و اکران آثار هنری در حوزه‌های مختلف تئاتر، موسیقی و هنرهای تصویری دنبال می‌شود.

آثار فاخر هنری ملی و منطقه‌ای با محوریت شعار سال حمایت می‌شود

رییس حوزه هنری هرمزگان، حمایت از آثار فاخر هنری ملی و منطقه‌ای در حوزه تاریخ انقلاب  و مطالبه‌گری  مبتنی بر شعار سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» را از دیگر برنامه‌های تدوین شده در سال جاری از سوی حوزه هنری اعلام کرد و افزود: در حوزه تاریخ شفاهی و ادبیات پایداری ۱۰ باید تولید شود که از این تعداد، ۵ اثر اولویت‌دار در حوزه دفاع مقدس امسال رونمایی خواهد شد.

عبدلی‌زاده، تشکیل باشگاه استعدادیابی در حوزه هنری با هدف شناسایی و استعدادیابی علاقه‎مندان به حوزه‌های فرهنگی و هنری در حوزه تصویری و استفاده از ظرفیت مردم و جبهه انقلاب اسلامی و به سرانجام رساندن سند تحول حوزه هنری(زیست بوم فرهنگی استان هرمزگان) بخش دیگری از برنامه‌های سال جاری عنوان کرد.

بیستم فروردین‌ به مناسبت سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی با عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده و سرآغاز هفته هنر انقلاب اسلامی به‌ شمار می‌رود.

سیدمرتضی آوینی، بیستم فروردین سال ۱۳۷۲ در فکه و در حال ساخت مجموعه مستند و تلویزیونی روایت فتح، بر اثر برخورد با مین‌های باقیمانده از زمان جنگ به شهادت رسید.

پیکر شهید سید مرتضی آوینی روز ۲۲ فروردین ۷۲ با حضور مقام معظم رهبری و هنرمندان و نویسندگان تشییع و در قطعه ۲۹  بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

شهید آوینی فیلم‌سازی را در اوایل پیروزی انقلاب با ساختن چند مجموعه درباره‌ غائله‌ی گنبد (مجموعه‌ی شش روز در ترکمن صحرا)، سیل خوزستان و ظلم خوانین (مجموعه‌ی مستند خان گزیده‌ها) آغاز کرد.

اواخر سال ۱۳۷۰ «موسسه‌ فرهنگی روایت فتح» به فرمان مقام معظم رهبری تاسیس شد تا سید مرتضی به کار فیلم‌سازی مستند و سینمایی درباره دفاع مقدس بپردازد و تهیه‌ مجموعه‌ روایت فتح را که بعد از پذیرش قطع‌نامه رها شده بود، ادامه دهد.

سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ دوران اوج فعالیت مطبوعاتی شهید آوینی است و آثار او در طی این دوره نیز موضوعات بسیار متنوعی را شامل می‌شود.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=5087

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *