امروز : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۲۵
صفحه نخست | اخبار قشم | دره ستارگان قشم؛ پدیده کم‌نظیر زمین‌شناسی

دره ستارگان قشم؛ پدیده کم‌نظیر زمین‌شناسی

منتشر شده در ۱۰ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۴۵
دره

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ دره ستارگان قشم ، یک شاهکار طبیعی است که گردشگران با دیدن آن متحیر می‌شوند؛ زیرا یک پدیده کم‌نظیر زمین‌شناسی محسوب می‌شود.

 

دره ستارگان قشم و جاذبه های شگفت انگیزش

پدیده‌های طبیعی در این مکان شبیه به صخره یا تپه‌ای می‌مانند که در اثر فرسایش آب‌های سطحی، رگبارهای فصلی و تندبادها شکل گرفته‌اند. در درون هر ستون، لایه و حفره‌های پی‌درپی وجود دارد که هوا به‌راحتی به درون آن‌ها نفوذ می‌کند. فلات اولیه آن در بخش شمالی قرار دارد که هنوز دست‌نخورده باقی مانده و ارتفاع هر یک از صخره‌ها ۷ تا ۱۵ متر از کف دره است. جنس این اشکال هندسی از ماسه، سنگ و سیمان آهکی است. ازجمله بخشی‌هایی که در دره ستارگان قشم قابل مشاهده است می‌توان به مخروط‌های نوک‌تیز، ستون‌های عظیم و دیواره‌های بلند اشاره کرد.

مردم محلی اعتقاد دیگری درباره آن دارند. آن‌ها معتقدند که در زمان‌های بسیار دور، یک شهاب سنگ عظیم‌الجثه با زمین برخورد کرده و در اثر این برخورد محکم، خاک با شکل‌های متفاوتی از زمین بلند شده و در همان حالت خشک شده است. درنتیجه علت وجود این اشکال طبیعی به همین خاطر است.

 

دره ستارگان قشم و جاذبه های شگفت انگیزش

بومیان همچنین افسانه‌های دیگری را ضمیمه این دره کرده‌اند و این مکان را محل زندگی اجنه و ارواح می‌دانند. آن‌ها می‌گویند اجنه و ارواح در این دره زندگی می‌کنند و شب‌ها زمان آمدورفت آن‌ها است. شنیده‌شدن اصوات عجیب در دره ستارگان قشم مربوط به حضور این موجودات است که ورود گردشگران به این مکان را در هنگام شب توصیه نمی‌کنند.

داستان‌های تخیلی بومیان، گردشگران زیادی را برای بازدید از دره ستارگان قشم می‌ترساند که علت آن‌هم شنیده‌شدن صداهای عجیب در نیمه‌های ‌شب‌ است؛ اما علت اصلی شنیدن شدن صداهای عجیب در دره ستارگان چیست؟

محققان زمین‌شناسی علت این اصوات را مربوط به روزنه‌ها و حفره‌های پر تعداد موجود در صخره‌ها می‌دانند. باد به درون هر لایه رسوخ کرده و هنگام عبور از دالان‌ها و ستون‌ها تولید صدا می‌کند.

زیبایی بی بدیل دره ستارگان قشم بر کسی پوشیده نیست و بازدیدکنندگان آن، خوب می‌دانند به چه مکان منحصربه‌فردی رفته‌اند. دره ستارگان بیش از دو میلیون سال قدمت دارد و تماشا آن انسان را به حیرت وا می‌دارد. صخره‌های رمزآلود آن در عین عظمت،سکوت و آرامش خاصیرا به گردشگران هدیه می‌دهند تا ساعت‌ها غرق در شاهکار آفرینش شوند.

این دره شاید نمادی از کره مریخ روی زمین باشد. خاک سرخ بعضی قسمت‌ها و حفره‌های پی‌درپی ایجاد شده، بعضی از افراد را به یاد کره مریخ می‌اندازد. احتمال رفتن به فضا شاید برای اکثریت انسان‌ها غیر ممکن باشد؛ اما بازدید از دره ستارگان در جزیره قشم برای همه انسان‌ها به‌ویژه ایرانی‌ها امکان‌پذیر است. دیدن این جاذبه را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

دره ستارگان قشم و جاذبه های شگفت انگیزش

بعد از بازدید مجازی از این دره، به دیدن غار خربس می رویم  که در نزدیکی آن قرار دارد. غار خربس یک حفره کوچک در دل کوه است که زیبایی خاص آن، توجه بازدیدکنندگان را جلب می‌کند.

دره ستارگان قشم و جاذبه های شگفت انگیزش

قشم دارای جاذبه‌های پرشمار زیادی است. دره ستارگان قشم که لقب عجایب هفتگانه قشم را یدک می‌کشد، تنها یک نمونه از این جاذبه‌ها است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=3582

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *