امروز : ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۷
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | حمام گله داری؛ از جاذبه های تاریخی بندرعباس

حمام گله داری؛ از جاذبه های تاریخی بندرعباس

منتشر شده در ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۴
گله داری

به گزارش پایگاه خبری قشم، بَندَرعَبّاس مرکز استان هرمزگان و یکی کلانشهر های رسمی ایران است که در جنوب ایران قرارگرفته است. شهر بندرعباس بعد از شهر شیراز،بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر در جنوب ایران است. شهر بندرعباس مرکز شهرستان بندرعباس و یکی از نام‌های پیشین آن بندر گمبرون بوده که با لشگر کشی شاه عباس یکم و بیرون راندن پرتغالی ها از ایران نامش به بندر عباس تغییر یافته است. این بندر پر از جاذبه های گردشگری است که یکی از آنها جاذبه ی تاریخی حمام گله داری است.

حمام گله داری

حمام گله‌داری یکی از آثار تاریخی شهر بندرعباس واقع در بخش مرکزی شهرستان بندرعباس و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.

این حمام که در محله  اِوز‌ی‌ها بندرعباس قرارگرفته است، در حال حاضر به عنوان موزه مردم‌شناسی استان هرمزگان در حال استفاده است.

این اثر تاریخی به شماره ۲۰۰۳ در فهرست آثار ملی، در سال ۱۳۷۴ خورشیدی به ثبت رسیده‌است.

زنده‌یاد شیخ احمد گله‌داری که از تاجران خیر و متمکن آن زمان بود، با نیت ارائه خدمات اجتماعی به مردم این مکان را تأسیس و به مسجد محل، معروف به مسجد گله‌داری‌ وقف کرد.

طیب نیکونام یکی از اهالی محله قلعه‌شاهی که در دوران کودکی در این حمام استحمام کرده و خاطرات زیادی از آن دارد، دربارهٔ فعالیت این حمام گفته‌است: حمام گله‌داری در دو نوبت زنانه و مردانه فعال بود. در نوبت زنان کاملاً قرق می‌شد و زنان با تشریفات خاصی از صبح تا بعدازظهر خود را در حمام می‌گذراندند.

قدمت این حمام به دوره قاجاریه می‌رسد و تا اواخر قرن سیزدهم هجری قمری بر می‌گردد. این حمام را تجارتخانه حاج شیخ احمد گله‌داری ساخته و وقف مسجد گله‌داری کرده‌است.

حمام گله داری بندرعباس میان سال‌های ۱۳۳۳ تا ۱۳۳۸ هجری قمری مورد بازسازی قرار گرفت. پس از این که از سال ۱۳۴۰ به بعد لوله‌کشی شهری و حمام به منازل مردم آمد، متاسفانه حمام تاریخی گله داری عملا به یک حمام متروکه مبدل شده بود، ولی در سال ۱۳۷۰ اداره این بنا به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واگذار شد.

این اتفاق باعث شد تا علاوه بر ثبت آن در فهرست آثار ملی ایران، بنای ساختمان مورد بازسازی نیز قرار گیرد و احیا شود.

 

 

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=5506

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *