امروز : ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۱
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | حمام سیبه؛ از جاذبه های دیدنی بستک در هرمزگان

حمام سیبه؛ از جاذبه های دیدنی بستک در هرمزگان

منتشر شده در ۷ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۳۳
سیبه

به گزارش پایگاه خبری قشم، بستک از شهرهای استان هرمزگان با قدمتی تاریخی و سیاسی که در گذشته مرکز حکومت جهانگیریه بوده‌است. شهر بستک در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد که از شمال و غرب به استان فارس و از شرق و جنوب به استان هرمزگان متصل است. این شهر مرکز شهرستان بستک است. بستک جاذبه های دیدنی فراوانی دارد که حمام سیبه یکی از آنها است.

حمام سیبه

حمام سیبه نام گرمابه‌ای تاریخی در روستای کوخرد واقع در بخش کوخرد شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان، از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.

پیشینه این گرمابه به پیش از اسلام برمی‌گردد و بدست مردم بومی زرتشتی (گبرها)ساخته شده‌است. این بنای تاریخی به دوره ساسانیان بر می گردد.

حمام سیبه به صورت برکه‌ای سربسته با شیارهایی در اطراف آن در زیر زمین مدفون بوده که با آمدن باران بخشی از این سازه قدیمی و تاریخی و یکی از بناهای مهم تاریخی کوخرد از زیر خاک نمایان می‌شود. دور تا دور حمام سیبه عمق دایره مانندی دارد که باران آن را مشخص کرده‌است. در عمق زمین به اندازه ۳ متر ساختمان و سقف حمام بوده‌است که اگر دور تا دور این ساختمان برداشته شود گرمابه به صورت کامل پیدا می‌شود و نما و جلوه‌ای از آثار قدیم را به معرض تماشا می‌گذارد.

این اثر باستانی در ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ و با شماره‌ی ۱۰۹۲۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=6814

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *