امروز : ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۱
صفحه نخست | قشم | جنگل های حرا یکی از عجایب هفتگانه قشم

جنگل های حرا یکی از عجایب هفتگانه قشم

اخبار :
منتشر شده در ۶ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۲
حرا

به گزارش پایگاه خبری قشم، جنگل حرا که به طلای سبز قشم هم معروف است، زیستگاه درختانی است که در آب ریشه دارند.

این جنگل ها با ۲۲ هزار کیلومتر وسعت، در سواحل خلیج فارس و دریای عمان قرار گرفته اند. این جنگل ها یکی از پدیده های کمیاب طبیعی در دنیا به شمار می آیند و تحت حفاظت قرار دارند.

۲۴۰۰ هکتار از این جنگل ها در سواحل شمالی و غربی ۶۰ کیلومتری جزیره قشم واقع شده اند. درختان این جنگل ها در تمام طول سال سبز هستند و طولشان به ۳ تا ۶ متر می رسد. ویژگی جالب این درختان این است که در طی میلیون ها سال، سازگاری خوبی با آب شور پیدا کرده اند، به طوری که از آب شور تغذیه می کنند و با دفع نمک آن، آب را به طور طبیعی شیرین می کنند.

جنگل های حرا به دلیل شرایط مناسب ، زیستگاهی امن برای پرندگان مهاجر از مناطق گرمسیری هستند. پرندگانی مثل حواصیل بزرگ، اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه و کاکائی. همچنین این جنگل ها زیستگاه بسیار خوبی برای ماهیان، نرم تنان و سخت پوستان هستند.

سطح آب این جنگل در حالت عادی در حدود ۱ و نیم متر است. اما در زمان مد دریا، درختان این جنگل به زیر آب می روند و هجوم ماهی ها در حالت مد، آن را به محلی مناسب برای ماهیگیری تبدیل می کند. حالت جزر و مد در این جنگل ها هر ۶ ساعت یکبار اتفاق می افتد. جالب آنکه در حالت جزر، به نظر می آید که این درختان در زمینی خشک رشد کرده اند.

علاوه بر قایق سواری و لذت بردن از مناظر بی نظیر این جنگل ها، در زمستان ها می توانید شاهد تعداد زیادی از پرندگان مهاجر باشید که به این منطقه کوچ می کنند. به همین دلیل این جنگل ها علاوه بر اهمیت طبیعی، برای محافظت از گونه های جانوری آن تحت حفاظت قرار دارند. در ایران این جنگل ها با عنوان های منطقه حفاظت شده ملی، ذخیره گاه زیست کره و تالاب بین‌المللی به ثبت رسیده اند. این جنگل ها همچنین با عنوان ذخیره گاه زیست کره در یونسکو به ثبت رسیده اند.

جنگل حرا کجاست؟

جنگل حرا در تنگه خوران و مابین بخشی از استان هرمزگان و جزیره قشم قرار گرفته است. در واقع این جنگل در سواحل شمال غربی جزیره قشم واقع شده است و زیباترین قسمت آن در مثلث بندر لافت، روستای کوران و منطقه گازی گورزین خودنمایی می‌کند و بهترین زمان سفر به جنگل‌ حرا اواخر پاییز، زمستان یا اوایل بهار است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=4799

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *