امروز : ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۱
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | جاذبه های گردشگری پارسیان

جاذبه های گردشگری پارسیان

منتشر شده در ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۴
پارسیان

به گزارش پایگاه خبری قشم، شهرستان پارسیان غربی ترین شهرستان‌ استان هرمزگان واقع در جنوب ایران است. مرکز آن شهر پارسیان است که فاصله تا بندر لنگه ۲۲۰ کیلومتر است. با توجه به اینکه این ناحیه گرم و مرطوب است، اما آب و هوای پارسیان از سایر نقاط استان معتدل تر است. شهرستان پارسیان یکی از بخش‌های تابع شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان در جنوب ایران بوده است که در سال ۱۳۸۳ به شهرستان ارتقاء یافته است.

شهرستان پارسیان از سمت شمال به شهرستان‌ لامرد (استان فارس)، از سمت جنوب به خلیج فارس، از مغرب به شهرستان لامرد (استان فارس) و از سمت مشرق به بخش شیبکوه از توابع شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان محدود می‌شود.

این منطقه دارای قسمت‌های زیادی است که از این میان می‌توان به احشام، باغستان، دشتی، بستانو، بهده، بوچیر، جهواز، شیوو، ستلو، کوشکنار، فومستان، میلکی، روستای باصفای خوزوو_ برکه دکا، یرد خردو، یردخلف، یُرد قاسمعالی، یُرد کوخردی، «کناردان» – روستای عمانی -اشاره کرد.

سواحل ماسه‌ای درخشان تنها گوشه‌ای از اعجاز طبیعی و دیدنی‌های پارسیان هرمزگان هستند. شهرستان پارسیان، اعجاز طبیعت را در دل گرما و شرجی برابر چشمانتان می‌گشاید.

پارسیان دریا، کوه و دشت را در کنار هم دارد. این منطقه مملو از چشمه‌های پر آب و جوشان، مزارع سرسبز، روستاهای آباد و نخلستان‌های زیبا است.

در اینجا چند تا از جاذبه های این شهرستان زیبا را معرفی میکنیم.

جاذبه های گردشگری پارسیان

آبشار و چشمه بوچیر

چشمه بوچیر از مکان‌های بکر و دیدنی های شهرستان پارسیان است که در روستایی با همین نام قرار دارد. بوچیر چشمه‌ای بسیار عمیق است که در دره‌هایی با عمق ۵۰ متر قرار گرفته. برای عبور از دره‌ها باید شنا کنید یا از جلیقه نجات و قایق‌ بادی استفاده کنید. آبشار و قندیل‌هایی که در نزدیکی چشمه است زیبایی منطقه را بیش از پیش کرده‌اند. (در  اینجا  بیشتر راجع به چشمه بوچیر بخوانید.)

پارسیان

جاده ساحلی بستانو؛ از دیگر دیدنی های شهرستان پارسیان

در منطقه‌ی پارسیان و از بندر بستانو تا بندر مقام، جاده‌ای دیدنی و ویژه به نام جاده ساحلی بستانو وجود دارد که زیبایی دوچندانی به این شهرستان و مناطق پیرامون آن بخشیده است و امروزه یکی از بهترین دیدنی های شهرستان پارسیان به شمار می‌رود. در این جاده‌ی خوش‌منظر، می‌توان شاهد پیوند کوه‌ به دریا بود.

وجود صخره‌های سرسخت و باشکوه در کنار دریای خروشان، به همراه صدای پرندگان دریایی و جانورانی مانند لاک‌پشت‌های دریایی، همگی دست به دست یکدیگر داده‌اند تا یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری جنوب، و یکی از زیباترین جاده‌های ساحلی ایران را شکل بدهند. در درازای این جاده، می‌توانید شاهد روستاهایی مانند زیارت و مغدان که هر کدام زیبای‌های ویژه‌ی خودشان را دارند، باشید.

در این منطقه همچنین سواحل بکر و خیره‌کننده‌ای هم وجود دارند که بهترین مکان برای دیدن دریا، غروب خورشید و عکس گرفتن به حساب می‌آیند. ساحل نیرم و مکسر، تلاقی کوهستان و دریا را به بهترین شیوه‌ی ممکن به نگاره درمی‌آورند و نظر مردم زیادی را به سوی خود جلب می‌کند. مواردی که گفتیم تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های این جاده ساحلی است. پس تنها به این‌ها اکتفا نکنید! حتما به جاده ساحلی بستانو بروید و تمام دیدنی‌ها و زیبایی‌های آن را ببینید؛ و اوقات خوشی را برای خودتان به ارمغان بیاورید.

روستای بهده

پارسیان دارای روستاهای زیبای بسیاری بوده و یکی از آن‌ها روستای بهده است که از دیدنی های شهرستان پارسیان به شمار می‌رود. این روستا در دهستان مهرگان قرار دارد و با توجه به سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیتی برابر با ۱۴۳۶ نفر را دارا است. این روستا در ۳۸ کیلومتری پارسیان جای گرفته و پر از جاذبه‌های طبیعی است. یکی از این دیدنی‌های طبیعی، غار گیری کنار بوده که در شمال روستای بهده و ۴۰ کیلومتری پارسیان جا خوش کرده است.

گفته می‌شود پیشینه‌ی آن به کم‌وبیش ۱۰۰۰ سال گذشته برمی‌گردد و به‌دست ساکنان کهن این منطقه ساخته شده است. این غار دارای منظره‌های طبیعی، سد و کانال بوده و همچنین مناظر کوهستانی در برابر زمین‌های کشاورزی را هم در اختیار دارد. افزون‌بر این، دو آب‌انبار کهن هم در نزدیکی آن واقع شده است. پس این غار می‌تواند برای کسانی که شیفته‌ی طبیعت‌گردی و دیدن آثار کهن ایران هستند، گزینه‌ی فوق‌العاده‌ای به حساب بیاید.

از دیگر دیدنی‌های طبیعی این روستا می‌توان چشمه‌هایی مانند شمس و فاریاب را نام برد. افزون‌بر این‌ها، در قسمت شرقی روستا و در جنوب دره فاریاب، دژی خشتی به نام دژ بهده وجود دارد که پر از دست‌نویسه‌ها و سنگ‌نبشته‌های کهن بوده و دیرینه‌ی آن‌ها به دوران صفوی باز می‌گردد.

تنگه شوتاریکو و چشمه اودبه

در مسیر رفتن به روستای بهده، در ۱۷ کیلومتری شرق پارسیان و در شمال روستای چکچک، می‌توانید کوه‌های مرتفع و مشرف به تنگه شوتاریکو را ببینید که زیبایی خیره‌کننده و پستی و بلندی‌های گوناگون و باشکوهی را در اختیار دارند. این مسیر که در تنگه و رودخانه‌ی درون آن جای گرفته، می‌تواند یک ماه عسل برای صخره‌نوردان و سنگ‌نوردانِ دیوانه‌ی طبیعت به شمار برود. پس از گذر از این مسیر به یک دوراهی می‌رسید که مسیر رفتن به تنگه شوتاریکو و چشمه اودبه را نمایان می‌کند.

تنگه شوتاریکو در سمت راست قرار دارد و مسیر سمت چپ هم شما را به چشمه اودبه خواهد رساند. این دو جاذبه‌ی طبیعی، دارای پوشش گیاهی ویژه و چشمه‌های خروشان و خوش‌منظری هستند و از بهترین دیدنی های شهرستان پارسیان محسوب می‌شوند. شوتاریکو بیشتر برای صخره‌های سرسخت و پرپیچ‌وخم‌اش شناخته می‌شود، و چشمه‌ی اودبه هم دارای آب‌شارهای کوچک و درختان زیبای نخل است.

با این که هرمزگان آب‌وهوای گرمی دارد که می‌تواند برای افراد غیربومی تا حدی آزاردهنده باشد، ولی این منطقه هوای خنک و دل‌نوازی دارد. هر چه بیشتر وارد تنگه شوید، آب‌وهوا خنک‌تر شده و نور خورشید هم کم‌تر می‌شود. در پایان مسیر به حوضچه‌های فیروزه‌ای رنگ و گیاهان سرسبز، چشمه‌هایی خروشان و مناظری بهشتی خواهید رسید. این منطقه یک جاذبه‌ی رویایی در پارسیان است و هر کس دست‌کم یک‌بار باید به آن سفر کند. البته، رودخانه‌ای که در این تنگه وجود دارد، معمولا در فصل‌های گرم خشک می‌شود. پس یادتان باشد اگر می‌خواهید این منطقه را با حداکثر زیبایی خود ببینید، نیمه دوم سال را در نظر داشته باشید.

 

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=5209

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *