امروز : ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۹
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | جاذبه های گردشگری حاجی آباد

جاذبه های گردشگری حاجی آباد

منتشر شده در ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۴۰
حاجی آباد

به گزارش پایگاه خبری قشم، حاجی‌آباد یکی از شهرستان‌های شمالی استان هرمزگان در ایران است.مرکز این شهرستان، شهر حاجی‌آباد است.

حاجی‌آباد تابستان‌های گرم وخشک و زمستان‌های نسبتاً سردی دارد. البته دوره گرما در حاجی‌آباد به دلیل نزدیکی به استان کرمان نسبت به بقیه شهرهای هرمزگان کمتر است. اطراف شهر حاجی‌آباد را کوه احاطه کرده‌است. شهر حاجی‌آباد نسبت به بقیه مراکز شهرستان‌های هرمزگان از ارتفاع بیشتری از سطح دریا برخوردار است.

شهر حاجی‌آباد به لحاظ فرهنگی از دو فرهنگ متفاوت تشکیل شده‌است.  برخی گویش و پوشش خاص هرمزگانی و برخی نیز گویش کرمانی دارند که این خود از ظرفیت‌های بالای فرهنگی این شهر حکایت دارد. با نگاهی به پوشش جنوب شهرستان حاجی‌آباد گویش و پوشش هرمزگان بیشتر نمایان است و نیمه شمالی این شهرستان بیشتر تحت تأثیر استان کرمان قرار دارد. تنوع فرهنگی شهر حاجی‌آباد هم خودامری طبیعی است.

این شهرستان جاذبه های دیدنی فراوانی دارد که در اینجا مختصری از آن را معرفی میکنیم:

جاذبه های دیدنی حاجی آباد

منطقه حفاظت شده هماگ

منطقه حفاظت شده هماگ درشمال شهرستان بندرعباس و قسمت جنوبی شهرستان حاجی آباد قرارگرفته است و وسعت منطقه درحدود ۳۶۰۰۰ کتارمی باشد. این منطقه در قسمت مرتفع استان قرارگرفته و حداقل ارتفاع آن درحدود ۷۰۰ متر بالاتر از سطح دریا می باشد. کوه هماگ بلندترین ارتفاع استان هرمزگان از رشته کوههای زاگرس جنوبی است.

آب و هوای منطقه گرم وخشک بوده و درارتفاعات ، زمستانهای سرد و تابستانهای معتدل می باشد .

قلعه تاریخی حاجی آباد

این قلعه در ورودی شهر حاجی آباد قرار دارد و قلعه مذکور در دوره صفویان نیز مورد استفاده قرار می گرفته است، این قلعه روی صخره ای در جنوب غربی شهر قرار دارد، ارتفاع آن بین ۳۰- ۲۷ متر و طول و عرض۸۰ متر می باشد و دارای چهار برج است، ظاهراً این قلعه در روزگار دولت های قبل از اسلام بنا شده و بعدها توسط پادشاهان هرمز بازسازی گردیده است.
قلعه کهن حاجی آباد به دلیل موقعیتی که داشته توسط سپاهیان تیمورلنگ تخریب و پس از قتل عام اهالی به آتش کشیده شده سپس به وسیله سیفین یکی از پادشاهان هرمز بازسازی می گردد، و به نام قلعه سیفین (دو شمشیر) نامگذاری می شود.

شهرحاجی آباد در اطراف همین قلعه بوجود آمده و رشد کرده و درحال حاضر یکی از محلات قدیمی این شهرستان به نام پای قلعه مشهور می باشد.
این قلعه یکی از جاذبه‌های گردشگری استان هرمزگان می‌باشد و هر ساله افراد زیادی را برای تماشا به سوی خود می‌کشد.

چشمه بالنگان حاجی آباد

چشمه بالنگان یکی از چشمه‌های استان فارس است که در نزدیکی روستاهای حاجی‌آباد و آسپاس از توابع بخش سده در شهرستان اقلید قرار دارد. این چشمه یکی از سرچشمه‌های رود کُر است.

در سال‌های اخیر به دلیل بارش کم، آبدهی این چشمه تا حدّ زیادی کاهش یافته اما با وجود پوشش گیاهی زیبا در این منطقه که از درختان بید تشکیل شده و وجود یک آبگیر عمیق در میان درختان بید که محل زندگی چند نوع ماهی می‌باشد، گردشگران بسیاری به این منطقه مراجعه می‌نمایند که متأسفانه همین امر سبب تخریب طبیعت زیبای این منطقه و سنگ‌نوشته ساسانی (متعلق به شاهپور یکم) شده است.

آبشار تزرج

یکی از زیباترین و مهمترین جاذبه های شهرستان حاجی آباد است که توجه گردشگران زیادی را جلب می کند. این آبشار در منطقه ای زیبا، سرسبز، خوش آب و هوا، در میان نخلستان های روستای تزرج در جنوب غربی شهر حاجی آباد واقع شده است.

این محل، منطقه ای ییلاقی و دارای رودخانه و آبشاری فصلی است. شهرستان حاجی آباد به واسطه داشتن نخلستان های وسیع و سرسبز، مشهور است. در ۱۷ کیلومتری جنوب حاجی آباد به سمت بندرعباس، جاده ای فرعی جدا می شود که پس از طی مسافت حدود ۱۰ کیلومتر در جوار رودخانه حاجی آباد و ادامه مسیر از دوراهی تزرج به سمت راست به مسافت یازده کیلومتر به روستای تزرج خواهد رسید. این مسیر با گذر از روستای معدنوییه به محلی زیبا با نخلستان هایی انبوه و مردمانی خونگرم و اقامتگاهی وسیع که در جوار آبشار زیبا و خروشان است منتهی می شود. پلکانی سبز شما را به بالای آبشار هدایت می کند.

در کنار آبشار آثاری از آسیاب های آبی که روزگاران نه چندان دور جهت تهیه آرد مورد استفاده قرار می گرفته، دیده می شود. منطقه حاجی آباد طبیعتی زیبا و دلنشین دارد. نخلستان هایی را می بینید که تا دوردست ها در حال تسبیه خدایند، در کوهپایه ها درختان صدر، کنار و انجیر به همراه گیاهان سرسبز، مناظری بکر و تماشایی ایجاد کرده اند.

روستای بخوان و فارغان

روستای نمونه گردشگری بخوان، روستایی سرسبز با باغ های وسیع مرکبات و درختان سردسیری و تنوع گیاهی زیباست که در دره کوه های سربه فلک کشیده بخوان و در فاصله ۸۵ کیلومتری شهرستان حاجی آباد قرار دارد. در میان باغ های بخوان، چشمه های آب فراوانی جاری است که آب زمین های کشاورزی منطقه را تامین می کند. در فصل زمستان ارتفاعات آن پوشیده از برف می شود.

فارغان به دلیل هم مرز بودن با استان کرمان دارای آب و هوای متفاوت و دارای مکانی امن ،دلنشین و خوش منظر و دارای آبهای گوارا و خنک بوده و مردمان فارغ از هیاهو و مشکلات در این سامان به استراحت و خوشی می پرداختند لذا کلمه فارغان به معنی کسانی که آزاد و رها هستند در مورد این سرزمین به کار رفته است.

روستای اردکول

روستای اردکول از توابع بخش مرکزی شهرستان زیرکوه در ۱۵ کیلومتری شهر حاجی آباد (مرکز شهرستان زیرکوه) و ۱۰۰ کیلومتری قاین قرار دارد که به دلیل کوه های سر به فلک کشیده، آب فراوان و خاک حاصلخیز روستایی خوش آب و هوا و سرسبز است.خونگرمی و میهمان نوازی از ویژگی های مردم مومن و فعال این روستاست و تقدیم ۱۲ شهید ثمره فعالیت های انقلابی اهالی اردکول است.

آسیاب های آبی حاجی آباد

آسیاب های آبی حاجی آباد به صورت غیرفعال و متروکه در تعدادی از آبادی ها به چشم می خورند. به دلیل آب های زیرزمینی و روزمینی فراوان در حاجی آباد، آسیاب های آبی در گذشته مورد استفاده مردم بوده اند. آسیاب های تزرج، آسیاب های فارغان، آسیاببرغنی، آسیاب سه چشم و آسیاب سعادت آباد از مهمترین آسیاب های آبی حاجی آباد هستند.

چشمه های آب گرم حاجی آباد

چشمه های آبگرم یکی از ظرفیت های جذب توریسم به شمار می رود که برخی از مناطق کشور با برخورداری از این ظرفیت طبیعی و فراهم کردن زیرساخت های لازم به رونق گردشگری و بهبود اقتصاد ساکنان منطقه کمک کرده اند.

سالانه میلیون ها مسافر برای برخورداری از خواص درمانگر آبگرم روانه مناطق مشهور و به نام کشور می شوند که نشان از جایگاه ویژه این ظرفیت در بحث درمان وسلامت است که استان هرمزگان نیز با وجود چندین چشمه آبگرم گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می کند.

وجود دهها چشمه آبگرم طبیعی با خواص منحصر به فرد درمانی موجب شده تا استقبال گردشگران برای آب درمانی مضاعف شود اما کمبود امکانات رفاهی و ضعف زیرساخت ها موجب شده تا این ظرفیت بی نظیر اقتصادی در تنگا قرار بگیرد.

کوه فارغان

یکی از مناطق خوش آب و هوای شهرستان حاجی آباد، بخش فارغان و کوه های هماگ، زردکوه، فارغان، کوشا و کافری است. این منطقه کوهستانی از طبیعت بکر و زیبایی بهره مند است و انواع پرندگان و حیوانات در آن یافت می شود.

زیارتگاه و کوه بی بی دختران

این زیارتگاه آرامگاه بانوی بزرگی است که شجره اش مشخص نیست. این زیارتگاه در دامنه کوهی است در شمال حاجی‌آباد و رشته قنات و باغ‌هایی که در اطراف آن وجود دارد به یمن وجود این زیارتگاه همگی به این نام خوانده می‌شوند. این زیارتگاه بعلت قرار گرفتن در میان کوه و باغ‌های میوه یکی از اماکن تفریحی نیز محسوب می‌شود و در میان اهالی بیشتر به کوه بیبی دختران مشهور است.

چشمه سبزپوشان

چشمه سبز‌پوشان از جاذبه‌های شگرف شهر حاجی‌آباد است. چشمه سبز‌پوشان در نزدیکی یک کوه کوچک در نخلستان‌ها قرار گرفته و جلوه‌ای تماشایی دارد. با تغییر فصل دمای آب این چشمه نیز تغییر می‌کند، در تابستان خنک است و در زمستان دمایی بیشتر از دمای بدن انسان دارد و برای شنا کردن بسیار مناسب است. سیاه‌ماهی، کامبوزیا و باربوس از ماهی‌های عجیب چشمه سبز‌پوشان هستند.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=5447

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *