امروز : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۱۷
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | تنگه ی چاهکوه؛ ازجاذبه های گردشگری قشم

تنگه ی چاهکوه؛ ازجاذبه های گردشگری قشم

منتشر شده در ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۲
چاهکوه

به گزارش پایگاه قشم، قِشم بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس واقع در تنگه هرمز است که در استان هرمزگان واقع شده است. این جزیره در دوران ساسانیان ابرکاوان نام داشته‌است. قشم به جزیره ی عجایب هفتگانه معروف است و جاذبه های بسیاری دارد که یکی از آن ها تنگه ی چاهکوه است.

تنگه چاهکوه یکی ازعجیب ترین جاذبه های ژئوپارک قشم به حساب میاد که در ۷۰ کیلومتری قشم واقع شده است، با دیواره هایی به ارتفاع ۱۰۰ متر که باعث شده فضایی ساکت وکم نورو گاها وهم انگیز ایجاد شود.

حفره ها و شیارهای این تنگه در اثر آب باران، باد و بارش های سیل آسا و فرسایش خاک ایجاد شده اند که اشکال هندسی بسیار زیبایی رو ایجاد کردند.

در ابتدای تنگه، چهار چاه دست ساز و کانال هایی برای هدایت آب حفر شده تا اهالی بتوانند توی اون منطقه گرم و خشک، دسترسی به آب شیرین داشته باشند که این چاه های باستانی، جلوه ی خیلی بیشتری به این منطقه داده و میزبان خوبی برای گونه های جانوری هم شده است.

در تابلوی اطلاعات سازمان منطقه آزاد قشم از این تنگه با عنوان دره مقدس چاهکوه یاد شده است چرا که آب در گذشته های دور تقدس خاصی برای پیشینیان ما داشته و این دره محلی برای ذخیره ی آب بوده است.

فلسفه ی نام گذاری تنگه ی چاهکوه

در تنگه ی چاهکوه چاله ها و حفره هایی به طور طبیعی شکل گرفته اند. مطابق با گفته های اهالی این منطقه به دلیل وجود ۴ حلقه چاه در نقطه آغاز آن باز می گردد که برای هدایت آب توسط ساکنان روستای نزدیک دره به نام چاهو حفر شده اند.

این چاه محلی برای ذخیره نزولات آسمانی و همچنین منبعی برای آب شیرین منطقه بوده است. این حفره ها با نظم بسیار خاصی در کنار هم قرار گرفته اند و تصویر بسیار زیبایی را به ارمغان آورده است. این کانال ها و چاه ها، از قدمت زیادی برخوردار هستند و از ۴۰۰ سال پیش در این مکان قرا دارند.

تنگه ی چاهکو کجاست؟

به منظور دسترسی به تنگه چاهکوه باید به سمت استان هرمزگان و جزیره قشم بروید. سپس به میدان درگهان این جزیره رفته و با طی کردن ۲۰ کیلومتر در جاده غربی آن به سمت روستای چاهوی شرقی بروید. بعد از این روستا حدود ۲ کیلومتر آن طرفتر نیز تنگه چاهکوه نمایان است.

وقتی که به چاهکوه برسید، ابتدا یک دره‌ی باز  به‌شکل U می‌بینید که هرچه به انتهای آن پیش بروید تنگ و تنگ‌تر می‌شود و به حالت V در می‌آید، تا جایی که حتی نمی‌توانید از آن عبور کنید و فاصله‌ی بین صخره‌ها نیز به کمتر از نیم متر می‌رسد، در حالی که ارتفاع همچنان زیاد است.

همان طور که از تنگه عبور می‌کنید، محو تماشای اشکال عجیب و حیرت‌آور صخره‌ها می‌شوید، طاق‌ها سکوها و دالان‌های پر و پیچ‌وخم چاهکوه را می‌بینید و بی‌اختیار به یاد افسانه‌ها و داستا‌ن‌‌ها خواهید افتاد.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=5323

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *