امروز : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۷
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | تنگه ی بوچیر یکی از جاذبه های گردشگری هرمزگان

تنگه ی بوچیر یکی از جاذبه های گردشگری هرمزگان

منتشر شده در ۷ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۱
بوچیر

به گزارش پایگاه خبری قشم،در میان منطقه‌ای گرم و کویری دره‌ای عمیق و اسرارآمیز در دل زمین وجود دارد که به آن تنگه بوچیر یا تنگه چله بوچیر می‌گویند. مسیر رسیدن به این تنگه خالی از هیجان و ماجراجویی نیست و برای دیدن آن باید هم در آب شنا کنید و هم از صخره‌ها بالا و پایین بروید. وقتی به این دره برسید حتما از شگفتی آن متعجب می‌شوید، به‌ویژه آن که باوجود اینکه در جایی گرم قرار دارد، اما داخل تنگه هوا خنک است؛ چون عمق این تنگه  ۵۰ متر است که این عمق زیاد سبب شده تا دمای هوا در دره، گاهی حتی به زیر صفر نیز برسد و این دره را به بهترین مکان برای تفریح حتی در فاصل تابستان تبدیل کند. در واقع با سفر این محل یک دره نوردی استثنایی را در قلب زمین شروع می‌کنید.

تنگه بوچیر هرمزگان از دو قسمت معروف به چله بالا و چله پایین دارد. طول این دره از نقطه ورود تا آبگیر انتهای آن در حدود ۱,۰۰۰ متر است و هرچه چه جلوتر بروید عمق دره بیشتر می‌شود. برای طی کردن این دره در بیشتر جاها باید شنا کنید که عمق برخی نقاط بسیار زیاد است و به ۸۰۰ متر هم می‌رسد. آبی که وارد تنگه می‌شود گرم است، اما آب داخل آن سرد و خنک بوده و دمای آب نیز بین ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد که این دما در فصول مختلف سال ثابت است.

جالب بدانید در آب این تنگه ماهی‌های به نام دکتر ماهی یا گاررا روفا Garra rufa که به دکتر فیش نیز شناخته می‌شوند، زندگی می‌کنند. این ماهی در حوضچه‌های طبیعی و چشمه‌های آب گرم زندگی و زاد و ولد می‌کند. همچنین گیاه سیاوش در این دره دیده می‌شود.

جاهای دیدنی تنگه بوچیر

آبشار و چشمه بوچیر: در دره چله بوچیر چشمه‌ای وجود دارد که منبع اصلی آب جاری تنگه است و در انتهای غار یا شکاف قرار دارد و به چشمه بوچیر معروف است. آب این چشمه خنک است و عمق آن به ۳۵ متر می‌رسد. همچین آبشار بوچیر نیز یکی دیگر از زیبایی‌ها و دیدنی‌های این تنگه است که در میانه دره جای دارد و حدود ۱۵ متر ارتفاع آن است. قندیل‌ها، آب چکان‌ها و اشکال عجیب و غریب دیواره‌ها و صخره‌ها دیگر جلوه‌های زیبای این مکان است که بسیار چشم‌نوازی می‌کنند.

روستای بوچیر: روستای بوچیر نیز یکی از جاهای دیدنی نزدیک به  این تنگه است. این روستای تاریخی روزگاری زرتشتی‌نشین و مقر فرمانروایی بنی حماد که از ساکنان نجد بودند و به این منطقه مهاجرت کردند، بوده است که از این زمان ارگی در ۶۰۰ متری جنوب روستا باقی مانده است.

 

تنگه بوچیر کجاست؟

تنگه یا دره بوچیر در شهرستان پارسیان در استان هرمزگان قرار دارد که در قلب منطقه‌ای کویری و گرم در نزدیکی روستای بوچیر و پنج کیلومتری آن جای گرفته است. روستای بوچیر در هفت کیلومتری غربی روستای حمیران، در شش کیلومتری شرقی روستای هشنیز واقع شده و در پشت کوه سنجول قرار دارد. این تنگه تماشایی در موقعیت موقعیت جغرافیایی N۲۷۰۸ E۵۳۳۴ واقع است و آن را در حد فاصل پارسیان و بندر مقام می‌توانید دیدن کنید. فاصله دره بوچیر  تا بندر پارسیان حدود یک ساعت است.

 

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=4822

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *