امروز : ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۶
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | ۸۸۳ کانون پر خطر با امکان تخم‌ریزی پشه آئدس در قشم شناسایی شد

۸۸۳ کانون پر خطر با امکان تخم‌ریزی پشه آئدس در قشم شناسایی شد

منتشر شده در ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۷
تخم‌ریزی

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ به نقل از ایرنا، دکتر یاسر مرادی روز شنبه در گفت و گویی اظهار داشت: بهترین راه مبارزه با پشه آئدس بهسازی محیط و از بین بردن مکان های تخم ریزی این پشه است که با همکاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف تا امروز ۱۷۶ کانون پرخطر با امکان تخم‌ریزی این پشه در سطح جزیره قشم بهسازی شده و ۷۰۷ کانون دیگر نیاز به بهسازی وجود دارد.

وی ادامه داد: در همین راستا، هزار و ۲۷۲ حلقه لاستیک جمع‌آوری و ۷۲ اخطاریه نیز در پیشگیری از آئدس صادر شده است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان قشم پیش تر با تاکید بر خودمراقبتی در پیشگیری از بیماریهای منتقله از پشه آئدس گفته بود: تمامی قشموندان در برابر بهسازی محیط زندگی خود به منظور پیشگیری از رشد و تکثیر این پشه مسوول هستند.

دکتر مرادی توضیح داده بود: پشه آئدس ناقل چهار بیماری تب زرد، تب دنگی، زیکا و چیکونگونیا است که غیر از تب زرد بقیه بیماریها واکسن و درمان خاصی ندارند و با توجه به شناسایی این پشه در سطح استان هرمزگان حساسیت در بهسازی محیط پررنگ تر می شود.

به محل زندگی پشه آئدس «لانه لاروی» یا «ژیت لاروی» گفته می شود.  

لاستیک های فرسوده، قایق های بلا استفاده،  ظرف آب پرندگان، ظرف آب زیر گلدان، ظروف زیر آب کولر و هر ظروفی که حتی به اندازه یک قاشق چای خوری آب در آن جمع می شود مکان های مناسبی برای رشد و تکثیر پشه آئدس است.

قشم از جمله شهرستان هایی است که مراودات بسیاری با کشورهای همسایه دارد و شاهد ورود و خروج بالای اتباع بیگانه چه به صورت مجاز و یا غیرمجاز در این جزیره هستیم که این مساله قشم را در معرض خطر بالای ورود این پشه و احتمال استقرار آن قرار داده است زیرا که ببر آسیایی برای ورود و خروج از مرزها نیازی به مجوز ندارد.

ورود لاستیک‌های مستعمل، نی‌های بامبوی وارداتی، کالاها و اجناس وارد شده از کشورهای آلوده از طریق کشتی و هواپیما، از جمله راه‌های انتقال و ورود این پشه به کشور است.

ببر آسیایی در هر مرحله خون خواری، چندین نفر را می‌گزد و این تغذیه مکرر، موجب بیماری‌های خونریزی دهنده تب دنگی، چیکونگونیا و ویروس زیکا می شود.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=13593

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *