امروز : ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۱
صفحه نخست | اجتماعی | بیمارستان‌های هرمزگان در تمنای تجهیزات/ ده‌ها دستگاه پزشکی در گمرک رجایی چشم‌انتظار ترخیص هستند

بیمارستان‌های هرمزگان در تمنای تجهیزات/ ده‌ها دستگاه پزشکی در گمرک رجایی چشم‌انتظار ترخیص هستند

منتشر شده در ۱۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۱۶
تجهیزات

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ به نقل از فارس از بندرعباس، مراکز بهداشتی و درمانی هرمزگان اگر چه در چند ساله اخیر مورد توجه هر چه بیشتری قرار گرفته و برخی تجهیزات را از وزارت بهداشت دریافت کرده‌اند اما هنوز محرومیت‌های فراوانی در نقاط مختلف استان در بیمارستان‌ها وجود دارد و این مشکلات در کنار محرومیت‌های زیرساختی و کمبود مراکز بیمارستانی، سبب گلایه و گرفتاری مردم شده است.

بسیاری از مردم هرمزگان همچنان برای دریافت برخی خدمات تخصصی و فوق تخصصی مجبور به سفر استان یزد، فارس و تهران هستند و به گفته فتح الهی معاون بیمارستان شهید محمدی، این بیمارستان جنرال در مرکز هرمزگان که بار اصلی خدمات پزشکی را به مردم بر عهده دارد، دستگاه MRI ندارد و دستگاه ام آر آی قبلی دچار فرسودگی و خرابی مستمر است و لذا خرید یک دستگاه جدید انجام گرفته و گفته شده که طی یک یا دو ماه آینده نصب خواهد شد.

نبود دستگاه ام آر آی موجب شده تا انبوه بیماران بستری در این بیمارستان مجبور باشند برای انجام آن به یکی از بیمارستان‌های سطح شهر مراجعه کنند و این وضعیت زیبنده مردمی که در کانون اقتصاد کشور زندگی می‌کنند، نیست.

دهها دستگاه آم آر آی و سی‌تی اسکن و سونوگرافی در گمرک شهید رجایی ماه‌ها منتظر ترخیص

کمبودها در هرمزگان در حالی است که معاون فنی گمرک ایران به تازگی گفته مقدار زیادی تجهیزات پزشکی پیشرفته آلمانی از جمله ام آر آی چند سال است در انبار گمرک شهید رجایی باقی مانده و ترخیص نشده است.

این  تجهیزات پزشکی شامل شش کانتینر حاوی  انواع دستگاه‌های پیشرفته ام آر آی، سی تی اسکن، لاپاراسکوپی و سونوگرافی و  سایر تجهیزات پزشکی، ساکشن قلب و ریه، آنژیوکت و سایر اقلام مرتبط است که میلیون‌ها یورو ارزش دارد.

به گفته مهرداد جمال ارونقی این اقلام متعلق به یک شرکت است که همگی از کشور آلمان خریداری و سالیان قبل به ایران وارد شده و مقرر بوده که برای تجهیز بیمارستان‌ها یا درمانگاه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد که صاحب کالا بدلیل عدم تمکن مالی جهت پرداخت دموراژ کانتینرها و هزینه انبارداری اقدام به اظهار و ترخیص این دستگاه‌ها نکرده اما مجوزهای ورود قانونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ترخیص صادر شده بوده است.

درخواست گمرک از دادستان بندرعباس

گمرک ایران با اشاره به اینکه با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع و نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به تجهیزات پزشکی در شرایط تحریمی و کرونایی موجود، از دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس خواسته شده که نسبت به تشکیل جلسه فوری با مسئولان گمرک، بنادر، دانشگاه علوم پزشکی و صاحب کالا موضوع این کالای رسوبی مورد بررسی قرار گرفته و فورا تعیین تکلیف شود.

بلوکه کردن منابع مالی وزارت بهداشت از سوی برخی دستگاه‌های نظارتی‎، خودتحریمی است

از سوی دیگر نماینده مردم بندرلنگه در مجلس خواستار رسیدگی به موضوع بلوکه شدن منابع مالی وزارت بهداشت شد که از سوی برخی دستگاه‌های نظارتی صورت گرفته است.

احمد جباری در این زمینه به خبرگزاری فارس گفت: در شرایطی که مناطق کمتر توسعه یافته به حمایت جدی وزارت بهداشت برای افزایش شاخصه‌های توسعه ای و حمایت این وزارتخانه نیاز دارند تا فاصله معنادار آنها با مناطق توسعه یافته کاهش یابد، این اقدام منطقی نیست.

نماینده مردم غرب هرمزگان خاطرنشان کرد: همچنین از طریق پیگیری های صورت گرفته مطلع شدیم، ۱۵ درصد از سهام پالایشگاه نفت اصفهان و سود حاصل از آن نزد وزارت بهداشت است که البته از سوی دستگاه های نظارتی منابع مذکور، بلوکه شده و اجازه برداشت از آن داده نمی شود که همین موضوع نوعی خودتحریمی بوده و باعث می شود آسیب جدی به بخش بهداشت وارد شود.

انتظار از دستگاه‌ها برای همراهی بیشتر با وزارت بهداشت

اکنون که وزارت بهداشت در دولت جدید کمر ویژه‌ای در خدمت به مردم بسته و توانسته با تزریق بیش از ۸۲ میلیون واکسن در فقط ۱۰۰ روز، سبب مهار بیماری کرونا و مدیریت وضعیت بحرانی آن شود و در روزهای اخیر نیز شاهد کاهش شمار موارد فوتی به زیر ۱۰۰ نفر هستیم، ضرورت دارد تا دستگاه‌های مسؤول پای کار آمده و به حرکت جهادی در این وزارتخانه سرعت بیشتری دهند.

یک خواسته از دادستان مرکز هرمزگان

حال که ترخیص محموله بزرگی از تجهیزات درمانی در گمرک بندر شهید رجایی منتظر دستور دادستان مرکز هرمزگان است لذا انتظار است تا با توجه به فقر هرمزگان در زمینه بسیاری از تجهیزات پزشکی، تعدادی از تجهیزات موجود پس از ترخیص از گمرک به هرمزگان و مراکز درمانی آن اختصاص یابد. این دست تصمیمات انقلابی از دادستانی که در سال گذشته و در اوج بحران کمبود روغن نیز دستور داد تا سهم هرمزگان از محموله‌های وارداتی فورا تخصیص یابد، دور از انتظار نیست و چشم‌ها به اقدام انقلابی است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=8459

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *