امروز : ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۰
صفحه نخست | اجتماعی | بهره‌ برداری از ۱۸ طرح و پروژه در هرمزگان با دستور رئیس جمهور

بهره‌ برداری از ۱۸ طرح و پروژه در هرمزگان با دستور رئیس جمهور

منتشر شده در ۲۶ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۷

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ با اجرای برنامه ویدئو کنفرانسی و با دستور رییس جمهوری مرحله دوم طرح آب شیرین کن یکصدهزار مترمکعبی شهر بندرعباس ،طرح تامین و انتقال آب به شبکه گلخانه شمیل و بخشی از شبکه دشت میناب و بهره‌برداری از شبکه ۵۰۰ هکتاری گلخانه شمیل، طرح تامین و انتقال آب به شهرک صنعتی میناب و مرحله اول طرح آبرسانی به شهرستان بشاگرد ، ۱۱ طرح انتقال برق وهفت طرح شرکت توزیع برق به بهره برداری رسید.

بهره‌برداری از  پروژه انتقال آب به شبکه گلخانه ای شمیل موجب ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم پنج هزار نفر و رونق اقتصادی و بهبود شرایط اجتماعی منطقه خواهد شد.

همچنین مدیریت بهینه منابع آب و خاک دشت میناب و شمیل، کاهش تعارضات اجتماعی ناشی از کمبود آب، جلوگیری از افت سطح آبخوان، حفظ کیفیت منابع آب زیرزمینی و فرونشست زمین از دیگر اهداف این طرح است.

واحد شماره یک نیروگاه سیکل ترکیبی قشم، افزایش توان واحد بخار نیروگاه بندرعباس، ۱۱ طرح انتقال برق و هفت طرح توزیع برق، پروژه‌های افتتاحی حوزه صنعت برق هرمزگان هستند.

استان هرمزگان به واسطه موقعیت حساس و بهره مندی از ظرفیت‌های ویژه اقتصادی همواره مورد توجه دولتمردان بوده و این توجه که نتیجه آن خیز استان برای دستیابی به رشد و توسعه هر چه بیشتر می‌باشد، در دولت تدبیر و امید به اوج خود رسیده است به طوری که نوید روزهای خوش و هرمزگانی آبادتر را به همگان می دهد.

 بهره برداری از طرح آب شیرین‌کن بندرعباس و اشتغال ۲ هزارنفر

یکی از مهمترین طرح هایی که روز پنجشنبه با حضور رییس جمهوری در هرمزگان آغاز شد مرحله دوم طرح آب شیرین کن یکصد هزار مترمکعبی بندرعباس است که اشتغالزایی غیرمستقیم دو هزار نفری (صنایع منطقه) از جمله مهمترین مزایای اجرای آن است.

طرح آب شیرین‌کن بندرعباس بزرگترین پروژه شیرین سازی آب دریا در سطح کشور است که با استفاده از توان فنی و مهندسی داخلی و با تدبیر دولت امید و سیاست وزارت نیرو مبنی بر ایجاد منابع آبی پایدار در شهرهای ساحلی اجرا شده است.

مرحله اول این طرح با ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب در شبانه روز در آذرماه سال ۹۷ وارد مدار تولید شد و تیرماه امسال نیز فاز دوم آن به ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب و سرمایه ای افزون بر ۴ هزار میلیارد ریال بهره برداری می شود.

با توجه به اینکه ۹۰ درصد تجهیزات آب شیرین کن بندرعباس خریدار ی شده است، با بهره برداری از مرحله نهایی این طرح تا پایان شش ماهه دوم امسال، شاهد انتقال آب با کیفیت به مخازن ذخیره آب داماهی و توزیع همگن آب در شهر های بندرعباس، بندر خمیر و روستاهای مسیر خواهیم بود.

بهره برداری از طرح انتقال آب به شبکه ۵۰۰ هکتاری گلخانه شمیل

یکی دیگر از طرح های مهمی که امروز در هرمزگان به بهره برداری رسید، طرح انتقال آب از سدهای شمیل و نیان به شبکه شمالی دشت میناب و شبکه ۵۰۰ هکتار گلخانه شمیل است.

برای اجرای این دو طرح ملی ۳۴۰ میلیارد ریال هزینه شده و با اجرای آن شرایط برای توسعه و اشتغالزایی در منطقه شمیل و بندرعباس به خوبی فراهم شده و مردم منطقه از نعمت سدهای نیان وشمیل برخوردار شدند.

این طرح دارای خط انتقالی به قطر ۹۰۰ میلی‌متراست و حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون مترمکعب آب از سدهای شمیل و نیان را به شبکه شمال دشت میناب انتقال می‌دهد.

تامین آب پایدار، اشتغالزایی و توسعه کشاورزی و  صنعت از جمله اهداف این طرح‌ها است.

این طرح در اقدامی مشترک توسط شرکت آب منطقه‌ای و جهادکشاورزی هرمزگان، شبکه‌های توزیع آب و اراضی منطقه بازسازی و مسطح شد و در سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسید که اکنون نیز طرح انتقال آب مطمئن با استفاده از ظرفیت‌های شمیل و نیان برای این منطقه فراهم شده است.

از سال گذشته تاکنون در قالب پویش (هر_هفته_الف_ب_ایران) هر هفته در کشور طرح‌های مجموعه وزارت نیرو در حوزه‌های آب وبرق به بهره‌برداری می‌رسد و طرح انتقال آب از سدهای شمیل و نیان یکی از طرح‌هایی است که قالب این طرح در این روز افتتاح شد و در مجموع باعث شده که در بخش شمال شهرستان میناب و بخش تخت و قلعه‌قاضی یک تحول بسیار خوبی در حوزه تامین و توزیع آب از طریق احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی ایجاد شود.

افتتاح انتقال آب از منابع آبی میناب به شهرک صنعتی فیروز

طرح انتقال آب از منابع آبی میناب به شهرک صنعتی تیرور نیز از دیگر طرح‌های مهم افتتاحی در دولت تدبیر و امید است.

شهرک صنعتی میناب درحال حاضر حدود ۷۵ هکتار مساحت دارد و در طرح توسعه‌ای آن ، ۵۰ هکتار نیز به این شهرک افزوده خواهد شد که نقش بسیار بسزایی در توسعه شهرستان و اشتغالزایی به خصوص در بخش صنایع دارد.

سال‌های طولانی این شهرک به دلیل کم و کیف منابع آبی استان با مشکل مواجه بود که با هماهنگی صورت گرفته با مجموعه استانداری هرمزگان، شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ، تامین آب این شهرک با کیفیت مناسب انجام شد.

پس از بهره‌برداری از این طرح سرمایه‌گذاران این شهرک دیگر دغدغه کمبود و کیفیت آب را نخواهند داشت و در پی آن اشتغال و صنعت در منطقه رونق مناسبی به خود خواهد گرفت ..

بهره برداری از ۷ طرح توزیع برق در قالب پویش الف – ب ایران

امروز در برنامه ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری ، ۷ پروژه توزیع برق در قالب پویش الف – ب ایران در استان هرمزگان به بهره برداری رسید که این طرح ها شامل ۶۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف هوایی، ۲۴ کیلومتر شبکه فشار ضعیف زمینی، ۱۴۷ کیلومتر شبکه فشار متوسط هوایی، ۱۱ کیلومتر شبکه  فشار متوسط زمینی، ۳۴۵ دستگاه پست هوایی و ۵۵ دستگاه پست زمینی و ۴ هزارو ۸۷۲ چراغ روشنایی معابر است

کاهش تلفات انرژی و افزایش قابلیت اطمینان با استفاده از تجهیزات نوین ، افزایش ایمنی و پایداری شبکه و درنتیجه رضایتمندی مردم و مشترکین از خدمات برق از مهمترین تاثیرهای اجرای این پروژه ها در هرمزگان است.

پویش الف- ب ایران از سال گذشته با عنوان پویش بهره برداری از پروژه های آب و برق در سراسر کشور آغاز به کار کرد و امسال نیز با همین نام در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت که این برنامه ها علاوه بر ساخت و ساز درطرح های تامین و انتقال آب، دربخش برق نیز توسعه و احداث نیروگاهها، شبکه های انتقال و توزیع نیروی برق را شامل می شود.

اجرای طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک

اوایل تیرماه امسال نیز در برنامه ای که به صورت ویدئو کنفرانسی انجام شد، با دستور رییس جمهوری عملیات طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران به عنوان راهبردی‌ترین طرح ملی دولت تدبیر و امید در سال “جهش تولید” آغاز شد.

این طرح مهم درحالی‌که کشورمان زیر سنگین‌ترین تحریم آمریکایی و اروپایی قرار گرفته با دستور رییس جمهوری آغاز شد و حیرت جهانیان را برانگخیت.

بهره برداری از مرحله اول طرح آبرسانی جگین – بشاگرد

یکی دیگر از مهمترین طرح هایی که امروز ۲۶ تیرماه در هرمزگان و با دستور رییس جمهوری به بهره برداری رسید ، طرح ملی آبرسانی از سد جگین به بشاگرد به عنوان مهم‌ترین طرح زیرساختی این شهرستان بود که پایانِ درد مزمن کم آبی در این منطقه را نوید می دهد.

این طرح شاخص از اثربخش‌ترین طرح‌های ملی است که با هدف ایجاد ظرفیت های پایدار منابع آبی در شرق هرمزگان اجرا شده است.

مرحله اول این طرح شامل انتقال آب از سد جگین(جاسک) به شهر سردشت است که نیاز آبی این شهر و  ۸ روستای مسیر شامل وی، چخون، رازکا، جکدان،علی آباد، اَهوِن، گَروغ و دِهِندِر  با جمعیتی برابر ۹ هزار نفر را تامین می کند..

اجرای طرح  آبرسانی جگین-بشاگرد یکی از عوامل مهم محرومیت زدایی ، رشد و توسعه این منطقه است و مرحله اول این طرح با نگاه ویژه مقام معظم رهبری در قالب تخصیص اعتباری برابر ۴۰۰ میلیارد ریال و مجموعِ اعتبار یکهزار و ۸۱۰  میلیارد ریال اجرا شده است.

همچنین براساس برنامه پیش بینی شده، در مراحل بعدی این پروژه متناسب با تامین اعتبار مورد نیاز، روستاهای بیشتری آبرسانی خواهد شد به طوری که جمعیت بهره مند از این طرح آبرسانی در سال افق طرح به ۶۱ هزار ۴۰۳ نفر افزایش می یابد.

ارتقای کیفیت و کمیت آب تامینی منطقه، بهبود شاخصهای اقتصادی و رفاهی مردم شهرستان , کاهش محدودیت منابع آبی و  امکان تامین آب ِصنایع خرد و کوچک منطقه , ارتقای ظرفیت های بهره وری، اشتغالزایی و کارآفرینی و مقابله با تخریب سنگ بستر و روانگرایی خاک منطقه به دلیل کف شکنی چاه ها و چشمه ها از مهمترین مزایای اجرای این طرح است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=2211

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *