امروز : ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۳
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | بستنی‌های نمکی غول‌آسا در هرمزگان!

بستنی‌های نمکی غول‌آسا در هرمزگان!

منتشر شده در ۲۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۲۷
گنبد

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ عناصر چهارگانه را خوب می‌شناسیم؛ آب، باد، خاک و آتش. چه می‌کنند این چهار عنصر اصلی؟ از کرومزوم‌های بدن ما گرفته تا ذره ذره کوه‌های غول‌آسا به دست همین چهار عنصر شکل می‌گیرند و ساخته و پرورده می‌شوند. مانند رنگ‌های اصلی که هر رنگی از ترکیب و بده و بستان‌ها رنگ‌دانه‌ای میان آن‌ها به وجود می‌آید. انگار هرمزگان نوباوه این عناصر است؛ چون هر گوشه‌اش را قلم موی طبیعت به یک شکل منحصربه فرد درآورده است. گنبد‌های نمکی بستک یکی از همین شاهکار‌های دست طبیعت است که باید آن‌ها را از نزدیک دید تا به وجود چنین پدیده‌ای ایمان آورد.

گنبد‌های نمکی در بستک طی سالیان درازی به طول میلیون‌ها سال تشکیل شده است و طبیعت انگار به دستانش دانه دانه نمک‌ها را جمع کرده و آن‌ها را به هم فشرده تا توانسته ترکیبی خارق‌العاده را که اکنون پیش چشمان ما قد علم کرده را بسازد. در حال حاضر، گنبد‌های نمکی بستک یکی از منابع اصلی در کشور به حساب می‌آید و علاوه بر این که این گنبد‌ها به جذب گردشگر در هرمزگان کمک شایانی کرده است، از طرفی دیگر، به عنوان قدرت اقتصادی بی‌نظیری به جنوب کشور داده است. با مجله دلتا همراه باشید تا با عجایب نمکی استان هرمزگان بیشتر آشنا شوید.

سیری در گنبد‌های نمکی بستک

بستنی‌های نمکی غول‌آسا در هرمزگان!

از نکات اعجاب‌انگیز این تپه‌های فوق‌العاده ترکیب آلیاژ‌های فلزی با نمک‌های انباشته شده آن‌ها است که تا حدی انسان را به هوس می‌اندازد. دلیل هوس خوراکی بودن این گنبد‌های نمکی بستک این است که با ترکیبات انجام شده، شکل ظاهری آن‌ها به شکل بستنی شده است و رنگ‌های بسیاری در بدنه آن به چشم می‌خورد. طیف گسترده‌ای از رنگ‌های نارنجی و قرمز در کنار رنگ‌های دیگری مانند سبز و زرد و حتی بنفش، جلوه‌ای خاص به این گنبد‌ها داده است.

جاذبه‌های گردشگری شهر بستک

اول از همه باید گفت که بستک شهری است با پیشینه تاریخی بسیار طولانی که در تمام دوران و سلسله‌های مهم حضور پررنگی داشته است؛ بنابراین تعریف و شناخت نسبت به بستک بیش از تمرکز بر گنبد‌های نمکی بستک متوجه جاذبه‌های دیدنی دیگر این روستا است.

حمام خان بنایی بیش از یک حمام

بستنی‌های نمکی غول‌آسا در هرمزگان!

حمام خان یکی از زیباترین بنا‌هایی است که در بستک می‌توانید آن را در برنامه خود قرار دهید. از شگفتی‌های حمام خان می‌توان به سیستم آب‌رسانی و انتقال آب آن اشاره کرد. انتقال آب در این حمام نه به صورت الکتریکی و نه با کمک از لوله‌کشی‌های امروزی انجام می‌شود. انتقال آب با کمک شاه‌راه‌های ایجاد شده در اطراف حمام و کمک گرفتن از فراز و نشیب‌های آن صورت می‌گیرد؛ و آب به دیوار‌های داخلی این حمام هدایت می‌شوند. حمام خان شبیه به حمام گنجعلی خان در کرمان است.

گودال‌های آب‌گرم بستک

جدا از گنبد‌های نمکی در بستک و حمام خان به عنوان جاذبه‌های گردشگری این روستا می‌توان به گودال‌های آب‌گرم بستک نیز اشاره کرد. این گودال‌ها که یکی از اماکن مورد استفاده گردشگرانی است که به این روستا می‌آیند.

۳۰ کیلومتر که از شهر و روستای بستک فاصله بگیریم می‌توانیم چشمه‌هایی را ببینیم که در اطراف آن‌ها اتاقک‌های تعبیه شده است تا مسافران از آن‌ها به عنوان رختکن استفاده کند.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=3826

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *