امروز : ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰:۴۱
صفحه نخست | اجتماعی | با خودکفایی در حوزه تولید رخ داد: بارقه برق قشم با بهره‌برداری از ۲ نیروگاه

با خودکفایی در حوزه تولید رخ داد: بارقه برق قشم با بهره‌برداری از ۲ نیروگاه

منتشر شده در ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۰
حوزه

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ به نقل از ایرنا، پیش از این دولت، جزیره قشم با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت و فعالیت‌های مختلف صنعتی، تجاری و جز آن، در حوزه برق فقط مصرف کننده بود و هیچگونه فعالیتی در حوزه تولید این انرژی وجود نداشت. این در حالی بود که شکوفایی ظرفیت‌های عظیم این جزیره در حوزه های مختلف اقتصادی و گردشگری نیاز این منطقه به داشتن زیرساخت‌های مختلف و از جمله  برق را بیش از پیش ضروری می‌کرد. اجرای طرح های نفتی، گازی، ایجاد هاب پتروشیمی، رشد شرکت‌های تولیدی صنعتی و کشاورزی و توسعه گردشگری در کنار مصارف خانگی برق، ضرورت تولید برق در قشم را افزایش داده بود.

از این رو دولت طرح های مختلفی برای تولید برق در قشم آغاز کرد. اولین طرح تولید برق در این جزیره، نیروگاه انرژی خورشیدی ۱۰ مگاواتی برق بود که بیستم اسفند ۱۳۹۶ به ثمر نشست. این طرح زیرسایه برجام و با سرمایه گذارانی از کشور ایتالیا در این منطقه اجرا شد.

مدیرعامل نیروگاه انرژی خورشیدی قشم گفت: این طرح با سرمایه گذاری هشت میلیون یورویی و طی مدت ۲ سال اجرا و بهره‌برداری شد که سالانه نیاز پنج هزار خانوار را تامین می کند.

“استفانو فالکونیو” افزود: ۲۵ کیلومتر کابل آلومینیومی، ۲۰۰ کیلومتر کابل خورشیدی و ۳۰ هزار پنل خورشیدی نصب شد.

افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، گامی بلند در خودکفایی قشم

در سال ۱۳۹۹ با بهره‌برداری از مرحله اول و دوم نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت نهایی ۵۰۰ کیلو وات برق جزیره قشم در تولید برق خودکفا شد.

مرحله‌ اول این نیروگاه با یک توربین که ظرفیت تولید ۱۷۰ مگاوات برق را داشت در مردادماه سال قبل آغاز به کارکرد. مرحله دوم آن نیز پس از حدود یک ماه از افتتاح مرحله اول و با ظرفیت ۱۷۰ مگاوات و سرمایه‌گذاری ۱۹۰ میلیون یورو به بهره‌برداری و ظرفیت تولید نیروگاه در مجموع به ۳۴۰ مگاوات رسید.

مدیرعامل شرکت توسعه ۳ مپنا در این باره اظهار کرد: با اتمام طرح ۲ واحد گازی نیروگاه، هر ۲ واحد به شبکه سراسری سنکرون شد.

محمدحسین میری تصریح کرد: با وجود مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا و دشواری در تامین تجهیزات و دسترسی به تسهیلات بانکی، پیشرفت طرح ۲ برابر شد و در تابستان ۹۹ به بهره بردای رسید.

مدیرعامل شرکت تولید انرژی گستر قشم بیان کرد: با اتکا به توان مهندسان داخل کشور، نصب تجهیزات پست جی.آی.اس (GIS) با سرعتی بیش از سایر طرح‌های مشابه حال انجام شد.

وحید آقایی افزود: پیشرفت کل طرح از شروع به کار در سال ۱۳۹۵ تا ابتدای سال ۹۸ در مجموع ۳۳ درصد بود که با تزریق اعتبار در پایان سال ۹۸، واحدهای گازی به بهره‌برداری رسید.

وی  عنوان کرد: برای اجرای ۲ واحد گازی این نیروگاه نزدیک به ۱۶۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شد.

فرماندار قشم نیز در این‌باره گفت: بهره‌برداری از مرحله های اول و دوم نیرگاه سیکل ترکیبی قشم و تولید ۳۴۰ مگا وات برق باعث خودکفایی این شهرستان در حوزه تولید برق شد که این امر شاخص‌ترین طرح دولت در سال گذشته و گام بلندی برای توسعه جزیره است.

علیرضا نصری خاطرنشان کرد: تامین برق اسکله‌های گردشگری این شهرستان و هشت طرح برق رسانی با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال از دیگر طرح‌های حوزه انرژی در سال گذشته بود.

مرحله سوم توسعه این طرح، تولید ۱۶۰ مگاوات برق را در دستور کار دارد که ظرفیت تولید را به ۵۰۰ مگاوات رسانده و با اتصال به خط سراسری، بخشی  از نیاز استان هرمزگان را  نیز پوشش خواهد داد.

با توجه به همت دولت تدبیر و امید بهره‌برداری از نیروگاه های برق قشم، این جزیره از مصرف کننده‌ صرف، به صادر کننده تبدیل شده است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد زیرساخت های لازم برای جهش اقتصادی در قشم مهیا شده است و سرمایه‌گذاران تا مدتها در این منطقه برای تامین برق خود دغدغه‌ای ندارند.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=5481

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *